fake news

Turkish translation: Yalan haber

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
18:54 Nov 19, 2019
English to Turkish translations [PRO]
Social Sciences - Journalism
Additional field(s): Anthropology, Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: fake news
Definition from Oxford:
n. News that conveys or incorporates false, fabricated, or deliberately misleading information, or that is characterized as or accused of doing so.

Example sentence(s):
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

Turkish translation:Yalan haber
Definition:
Yanlış, uydurma veya okuyucuyu kasıtlı olarak yanlış yönlendiren haber türü.
Selected response from:

Selda Doğan
Turkey
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2Yalan haber
Selda Doğan
5asparagas haber
Kagano


  

Translations offered


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Yalan haber


Definition from Deutsche Welle:
Yanlış, uydurma veya okuyucuyu kasıtlı olarak yanlış yönlendiren haber türü.

Example sentence(s):
  • Avrupa'daki 8 ülkede yapılan bir araştırma, yalan haberlerin ne denli yaygın hale geldiğini ortaya koyuyor. - Deutsche Welle  
  • Microsoft yalan haberleri filtreleyen bir program geliştirdi. - Euronews Türkçe  
  • Özellikle 2016 yılından sonra popülerlik kazanan 'yalan haber' (Fake News) araştırmaları, yalan haberlerin yayılması ve kabülü üzerinde etkili bilişsel faktörlere de yer veriyor. - Euronews Türkçe  

Explanation:


--------------------------------------------------
Note added at 32 dakika (2019-11-19 19:26:44 GMT)
--------------------------------------------------

Tanım kaynağı: Türk Dil Kurumu https://sozluk.gov.tr/?kelime=yalan haber
Selda Doğan
Turkey
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  zeki colak
21 mins

Yes  Nurettin Turan
3 days 1 hr

50 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
asparagas haber


Definition from www.teyit.org:
Hürriyet’in önemli isimlerinden New York Bürosu şefi Doğan Uluç, Türkiye basınının son 50 yılını kaleme aldığı “Kupa Ası, Olaylar İçinde Olaylar” isimli kitabında “Asparagas olayının” ayrıntılarına da değiniyor. Doğan’ın anlatımına göre gazetenin editörü de gecekondunun girişindeki Asparagas kelimesine takılarak Yurdaer Acar’a kelimenin anlamını soruyor. Bunun üzerine Acar, “Bunlarda para az, gerisi gaz” şeklinde bir cevap veriyor.

Bunun üzerine literatüre geçen Asparagas kelimesi yalan, uydurma ve kurgu haberleri tanımlamak için kullanılıyor. Türk Dil Kurumu’nun Büyük Türkçe sözlüğünde ise “uydurma” olarak yer alıyor.

Üzerinden 50 yıldan fazla zaman geçse de asparagas haber bir şekilde kendine yeni biçim ve formatlar bularak hayatını sürdürüyor. Geleneksel medyadan daha farklı olarak sosyal medyanın da hayatımıza dahil olması asparagas haberin etkisini daha geniş kitlelere ulaştırmış durumda.

Example sentence(s):
  • Asparagas haber, yalan haberin anlamlı ve doğru Türkçe karşılığıdır. Bir nevi şişirme haber diyebiliriz. Asparagas haberlerin yapılma nedenleri daha fazla cezbeden içerikler ve kitleyi kendisine çekmek için yapmaktadır. - www.devlette.com  
  • Asparagas haber, gazetecilikte, gercekmis gibi yayımlanan uydurma, duzmece haber; bir cesit uydurma habere gazetecilikte verilen addır - www.eksisozluk.com  

Explanation:
Her ne kadar yalan ya da uydurma haber kelimeleri Türkçe olduğu için tercih edilebilir gibi görünse de Yukarıda kaynağını verdiğim üzere özellikle gazetecilik jargonunda oturmuş ve yaygın olarak kullanılmakta olan bir kelime olduğundan doğru terminolojinin asparagas haber olduğunu savunuyorum.
Kagano
Turkey
Native speaker of: Native in TurkishTurkish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search