KudoZ home » English to Bulgarian » Energy / Power Generation

full feathering

Bulgarian translation: пълно флюгиране


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:full feathering
Bulgarian translation:пълно флюгиране
Entered by: Yuliyan Gospodinov

11:31 Nov 1, 2006
English to Bulgarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Energy / Power Generation / wind turbine
English term or phrase: full feathering
Характеристики на ротора на вятърна турбина

Aerodynamic brakes: full feathering
Darina Spasova
Bulgaria
пълно флюгиране
Explanation:
Когато става въпрос за флюгиране на двигател, това означава изключване на двигателя и привеждане на лопатките на винта в такова положение, в което те са успоредни на въздушния поток и създават най-малко съпротивление с него.

Когато говорим за аеродинамични спирачки на вятърна турбина, обаче, ситуацията е различна.

От източника по-долу виждаме, че:
"...The turbine is shut down by feathering each blade towards a negative pitch angle. This feathering increases the stall effect until the rotor blades are positioned laterally to the direction of rotation..."

"Pitch angle" означава "ъгъл на атака" и това е ъгълът, под който въздушният поток обтича дадена лопатка от винта на турбината. Този ъгъл е пряко свързан със стъпката (или крачката) на винта. При положителен ъгъл на атака, вятърът който "атакува" винта го развърта и така турбината започва да работи. Когато ъгълът на атака бъде зададен да е отрицателен, то лопатките са позиционирани така, че въздушният поток ги спира и по този начин турбината спира да работи - това е механизма, по който работят аеродинамичните спирачки. Процесът приключва, когато лопатките застанат в напречно (перпендикулярно) положение спрямо посоката на въртене. И какво излиза: при самолетните двигатели флюгиране означава поставяне на лопатките на ротора в такова положение, в което те създават минимално съпротивление с въздуха. При вятърната турбина е обратно - там това означава да се създаде максимално съпротивление с въздуха, за да може да спре турбината.
И така, мисля, че можем да използваме термина "пълно флюгиране", но със съзнанието, че в този контекст той има съвсем различно значение от това, с което се използва при самолетните двигатели.

Selected response from:

Yuliyan Gospodinov
Bulgaria
Grading comment
Най-накрая реших да избера по-изчерпателния отговор, добре е да знам все пак какво точно е флюгиране, въпреки че не съм сигурна дали и тези, които са в бизнеса с вятърни турбини, са го чували, не съм го срещала в нито един български сайт.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2пълно флюгиране
Trufev
5 +1пълнофункционаленYuliyan Gospodinov
4пълно флюгиранеYuliyan Gospodinov


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
пълно флюгиране


Explanation:
флюгиране = изменение на стъпката на винта (в случая на турбината)
http://www.proz.com/glossary-translations/english-to-bulgari...

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2006-11-01 17:14:24 GMT)
--------------------------------------------------

Също и според MultiTran 3.40

Trufev
Bulgaria
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 52

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Boyan Brezinsky: Освен това преди години го имаше като въпрос, май тук, щом го има в речника, и го обсъждахме надълго. А накратко - това е!
1 hr

agree  Ludwig Chekhovtsov
1 day20 hrs

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
пълнофункционален


Explanation:
По-точният термин на английски е "full-featured" и той означава "пълнофункционален" или "с пълен набор от функции".
Източник: Лингво

--------------------------------------------------
Note added at 1 day6 hrs (2006-11-02 18:29:25 GMT)
--------------------------------------------------

Грешката е моя - взел съм "feathering" за "featuring". Имам ново предложение по въпроса!

Yuliyan Gospodinov
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Bulgarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Could-you
56 mins

1 day7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
пълно флюгиране


Explanation:
Когато става въпрос за флюгиране на двигател, това означава изключване на двигателя и привеждане на лопатките на винта в такова положение, в което те са успоредни на въздушния поток и създават най-малко съпротивление с него.

Когато говорим за аеродинамични спирачки на вятърна турбина, обаче, ситуацията е различна.

От източника по-долу виждаме, че:
"...The turbine is shut down by feathering each blade towards a negative pitch angle. This feathering increases the stall effect until the rotor blades are positioned laterally to the direction of rotation..."

"Pitch angle" означава "ъгъл на атака" и това е ъгълът, под който въздушният поток обтича дадена лопатка от винта на турбината. Този ъгъл е пряко свързан със стъпката (или крачката) на винта. При положителен ъгъл на атака, вятърът който "атакува" винта го развърта и така турбината започва да работи. Когато ъгълът на атака бъде зададен да е отрицателен, то лопатките са позиционирани така, че въздушният поток ги спира и по този начин турбината спира да работи - това е механизма, по който работят аеродинамичните спирачки. Процесът приключва, когато лопатките застанат в напречно (перпендикулярно) положение спрямо посоката на въртене. И какво излиза: при самолетните двигатели флюгиране означава поставяне на лопатките на ротора в такова положение, в което те създават минимално съпротивление с въздуха. При вятърната турбина е обратно - там това означава да се създаде максимално съпротивление с въздуха, за да може да спре турбината.
И така, мисля, че можем да използваме термина "пълно флюгиране", но със съзнанието, че в този контекст той има съвсем различно значение от това, с което се използва при самолетните двигатели.



Example sentence(s):
  • http://www.anwind.de/2MWae.htm
Yuliyan Gospodinov
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Bulgarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Най-накрая реших да избера по-изчерпателния отговор, добре е да знам все пак какво точно е флюгиране, въпреки че не съм сигурна дали и тези, които са в бизнеса с вятърни турбини, са го чували, не съм го срещала в нито един български сайт.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ludwig Chekhovtsov: Флюгиране на двигател (по-точно флюгиране на витлото на двигалеля) не винаги означава изключване на двигателя
11 days