KudoZ home » English to Bulgarian » Law/Patents

violent crimes

Bulgarian translation: насилствени престъпления, престъпления с насилие над личността,престъпления, свързани с употребата на насилие


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:violent crimes, crimes of violence
Bulgarian translation:насилствени престъпления, престъпления с насилие над личността,престъпления, свързани с употребата на насилие
Entered by: Anelia Dobreva

12:45 Jun 10, 2002
English to Bulgarian translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: violent crimes
Открих го и като crimes of violence с превод на български "насилствени престъпления". За съжаление обаче този превод ми звучи твърде ненадежднор и двусмислено, защото предполага наличието на "доброволни престъпления", сиреч такива с доброволното участие на жертвата. Аз нямам опит с българския юридически жаргон и може да не съм права, но ми се струва, че би трябвало да е "престъпления с упореба на насилие" или нещо подобно.

Права ли съм?
Anelia Dobreva
права сте
Explanation:
Казва се насилствени престъпления. Опасенията Ви, че това е антонимът на доброволно извършени престъпления, не са съвсем основателни - обратното на "доброволни" престъпления е престъпления, извършени под принуда.

Друг термин за насилствени престъпления е престъпления с насилие над личността.
Вж. Глава втора на Конституцията, чл. 391 ал. 2 " ... към извършване на престъпления, към разпалване на вражда или към насилие над личността."
(http://www.online.bg/law/const/const2_b.htm)

ЕВРОПЕЙСКА КОНВЕНЦИЯ за насилието и лошото поведение на зрители при спортни прояви и в частност на футболни срещи
Ратифицирана със закон, приет от 37-о Народно събрание на 13.09.1996 г. - ДВ, бр. 82 от 1996 г. В сила за Република България от 1.12.1996 г. Обн., ДВ, бр. 102 от 29.11.1996 г.
(http://www.cid.bg/bgnce_bg/120_b.htm)
"Чл. 3
...
в) да прилагат или, когато е необходимо, да приемат законодателство, предвиждащо налагането на наказания или, според случая, на подходящи административни мерки по отношение на зрители, признати за виновни за извършването на правонарушения, свързани с насилие или лошо поведение.
...
Чл. 5
...
в) прехвърляне на лица, признати за виновни за извършването на престъпления, свързани с употребата на насилие или на други актове на престъпно поведение по време на спортни прояви, за да изтърпят наказанието си в съответната страна.
...

За съжаление в момента нямам достъп до Наказателния кодекс, за да се позова и на него.

Успех и никакво насилие.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 14:30:01 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.md.government.bg/_bg_/docs/AS-zakon.htm
ЗАКОН ЗА ЗАМЯНА НА ВОИНСКИТЕ ЗАДЪЛЖЕНИЯ С АЛТЕРНАТИВНА СЛУЖБА
...
Чл. 13
...
(2) Не се заменят воинските задължения с алтернативна служба, когато гражданите, подали молба за замяна:

1. ... ;

2. ... ;

3. ... ;

4. са осъдени или срещу тях има образувано наказателно производство за престъпления, свързани с използването на оръжие, боеприпаси, или за употреба на насилие.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Доклад и за спазването на човешките права по държави за 2001 г., представени от Бюрото за демокрация и човешки права и труд (4 март 2002 г.)
(http://www.usembassy.bg/hrrbulgariabul.html)

\"... Насилието над жените е сериозен и често срещан проблем, но не съществува официална статистика за случаите на насилие. Според фондация “Анимус” (ФА), НПО, която предлага помощ и подкрепа на жени, жертви на насилие, една от всеки пет жени страда от домашно насилие. Изнасилването от страна на съпруга е престъпление, но то рядко се преследва. Според изследване на местна социологическа агенция в 80 процента от изнасилванията извършителят е известен. Законът изключва от държавно преследване някои видове насилие, ако са извършени от член на семейството и изпълнителната власт обикновено не сътрудничи за преследването на домашното насилие, освен ако жената не е убита или жертвата не е получила трайни увреждания. Съдилищата и прокурорите са склонни да гледат на домашното насилие като на семейна работа, а не като на криминален проблем ... \"
Selected response from:

xxxVihar Kraste
Grading comment
Въпреки това ще се опитам даизползвам "употреба на насилие".

Изхождам от факта, че щом на мен ми звучи странно "насилствени", и на други неспециалисти може да им прозвучи така.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4tejki prestupleniabg.Linguist
4престъпления, свързани с употребата на насилиеStoyan Germanov
1права стеxxxVihar Kraste


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tejki prestuplenia


Explanation:
tejki prestuplenia

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 13:40:02 (GMT)
--------------------------------------------------

Violent Crimes:
Homicide
Rapes
Attempted Rapes
Robberies
Aggravated Assaults

bg.Linguist
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 49

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  DianaG: a kakvo e togava "grave crime", ili sa sinonimi?
24 mins

neutral  xxxVihar Kraste: Ако някой извърши не банков обир, а white-collar crime и присвои 10 милиона долара, това е МНОГО тежко престъпление, но не е свързано с употреба на насилие. Или ...? Дадените примери за violent crimes освен че са тежки, включват насилие над личността.
48 mins

56 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
права сте


Explanation:
Казва се насилствени престъпления. Опасенията Ви, че това е антонимът на доброволно извършени престъпления, не са съвсем основателни - обратното на "доброволни" престъпления е престъпления, извършени под принуда.

Друг термин за насилствени престъпления е престъпления с насилие над личността.
Вж. Глава втора на Конституцията, чл. 391 ал. 2 " ... към извършване на престъпления, към разпалване на вражда или към насилие над личността."
(http://www.online.bg/law/const/const2_b.htm)

ЕВРОПЕЙСКА КОНВЕНЦИЯ за насилието и лошото поведение на зрители при спортни прояви и в частност на футболни срещи
Ратифицирана със закон, приет от 37-о Народно събрание на 13.09.1996 г. - ДВ, бр. 82 от 1996 г. В сила за Република България от 1.12.1996 г. Обн., ДВ, бр. 102 от 29.11.1996 г.
(http://www.cid.bg/bgnce_bg/120_b.htm)
"Чл. 3
...
в) да прилагат или, когато е необходимо, да приемат законодателство, предвиждащо налагането на наказания или, според случая, на подходящи административни мерки по отношение на зрители, признати за виновни за извършването на правонарушения, свързани с насилие или лошо поведение.
...
Чл. 5
...
в) прехвърляне на лица, признати за виновни за извършването на престъпления, свързани с употребата на насилие или на други актове на престъпно поведение по време на спортни прояви, за да изтърпят наказанието си в съответната страна.
...

За съжаление в момента нямам достъп до Наказателния кодекс, за да се позова и на него.

Успех и никакво насилие.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 14:30:01 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.md.government.bg/_bg_/docs/AS-zakon.htm
ЗАКОН ЗА ЗАМЯНА НА ВОИНСКИТЕ ЗАДЪЛЖЕНИЯ С АЛТЕРНАТИВНА СЛУЖБА
...
Чл. 13
...
(2) Не се заменят воинските задължения с алтернативна служба, когато гражданите, подали молба за замяна:

1. ... ;

2. ... ;

3. ... ;

4. са осъдени или срещу тях има образувано наказателно производство за престъпления, свързани с използването на оръжие, боеприпаси, или за употреба на насилие.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Доклад и за спазването на човешките права по държави за 2001 г., представени от Бюрото за демокрация и човешки права и труд (4 март 2002 г.)
(http://www.usembassy.bg/hrrbulgariabul.html)

\"... Насилието над жените е сериозен и често срещан проблем, но не съществува официална статистика за случаите на насилие. Според фондация “Анимус” (ФА), НПО, която предлага помощ и подкрепа на жени, жертви на насилие, една от всеки пет жени страда от домашно насилие. Изнасилването от страна на съпруга е престъпление, но то рядко се преследва. Според изследване на местна социологическа агенция в 80 процента от изнасилванията извършителят е известен. Законът изключва от държавно преследване някои видове насилие, ако са извършени от член на семейството и изпълнителната власт обикновено не сътрудничи за преследването на домашното насилие, освен ако жената не е убита или жертвата не е получила трайни увреждания. Съдилищата и прокурорите са склонни да гледат на домашното насилие като на семейна работа, а не като на криминален проблем ... \"


    Reference: http://www.cid.bg/bgnce_bg/120_b.htm
xxxVihar Kraste
PRO pts in pair: 306
Grading comment
Въпреки това ще се опитам даизползвам "употреба на насилие".

Изхождам от факта, че щом на мен ми звучи странно "насилствени", и на други неспециалисти може да им прозвучи така.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
престъпления, свързани с употребата на насилие


Explanation:
по-разширено е, но ми се струва по-правилно

Stoyan Germanov
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 106