KudoZ home » English to Bulgarian » Medical

murine

Bulgarian translation: миши


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:murine
Bulgarian translation:миши
Entered by: xxxVihar Kraste

05:00 Mar 28, 2002
English to Bulgarian translations [PRO]
Medical / immunology
English term or phrase: murine
Treatment with up to 10 IU murine IFN-alpha/beta...

Thanks in advance!
Evelyna Radoslavova
Canada
murine - миши
Explanation:
Treatment with up to 10 IU murine IFN-alpha/beta... = лечение с до 10 единици миши

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-28 07:12:02 (GMT)
--------------------------------------------------

P.S. Assuming that IU = immunizing unit and assuming also that you know how to handle the rest of the sentence, and your question concerned murine alone.
Любима ми е поредицата murine-feline-canine.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-28 07:17:34 (GMT)
--------------------------------------------------

Още за опитите с интерферона и мишките:
http://www.arclab.org/medlineupdates/abstract_11006446.html

Graylab Online Medical Dictionary

National Library of Medicine\'s PubMed directory of MEDLINE citations.
--------------------------------------------------------------------------------

Age-related changes in interferon-alpha/beta receptor expression, binding, and induction of apoptosis in natural killer cells from C57BL/6 mice.
- Plett PA, Gardner EM, Murasko DM
Mech Ageing Dev 2000 Sep 29;118(3):129-44.

Natural killer (NK) cells are a critical first line of defense against viral infections and tumors. We showed previously that basal NK cytotoxicity was comparable in adult (6 month) and aged (24 month) C57BL/6 (B6) mice. However, NK activity was significantly higher in adult compared with aged B6 mice after either in vitro or in vivo stimulation with IFN-alpha/beta. The present study explored whether age-related decreases in inducible NK activity after stimulation with IFN-alpha/beta were due to differences in (1) IFN-alpha/beta receptor expression or IFN-alpha/beta binding to NK cells or (2) apoptosis of NK cells. Flow cytometry revealed that, despite significantly higher IFN-alpha/beta receptor expression (Paged mice, IFN-alpha/beta binding to NK cells was comparable between adult and aged mice. In addition, IFN-alpha/beta treatment significantly increased Fas (CD95) expression (Paged mice. However, after IFN-alpha/beta stimulation, NK cells from aged mice demonstrated significantly higher CD95 expression (Ppercent apoptosis (Pstimulation may include altered IFN-alpha/beta receptors and/or increased percentages of NK cells undergoing apoptosis. ...
Selected response from:

xxxVihar Kraste
Grading comment
Thank you.
However, I was hoping for some reliable Bulgarian references.
IU is, of course, "international units".
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1Човек обикновено получава онова, което е поискал. Когато въпросът е murine, отговорът логично е мишиxxxVihar Kraste
1murine - мишиxxxVihar Kraste


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
murine - миши


Explanation:
Treatment with up to 10 IU murine IFN-alpha/beta... = лечение с до 10 единици миши

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-28 07:12:02 (GMT)
--------------------------------------------------

P.S. Assuming that IU = immunizing unit and assuming also that you know how to handle the rest of the sentence, and your question concerned murine alone.
Любима ми е поредицата murine-feline-canine.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-28 07:17:34 (GMT)
--------------------------------------------------

Още за опитите с интерферона и мишките:
http://www.arclab.org/medlineupdates/abstract_11006446.html

Graylab Online Medical Dictionary

National Library of Medicine\'s PubMed directory of MEDLINE citations.
--------------------------------------------------------------------------------

Age-related changes in interferon-alpha/beta receptor expression, binding, and induction of apoptosis in natural killer cells from C57BL/6 mice.
- Plett PA, Gardner EM, Murasko DM
Mech Ageing Dev 2000 Sep 29;118(3):129-44.

Natural killer (NK) cells are a critical first line of defense against viral infections and tumors. We showed previously that basal NK cytotoxicity was comparable in adult (6 month) and aged (24 month) C57BL/6 (B6) mice. However, NK activity was significantly higher in adult compared with aged B6 mice after either in vitro or in vivo stimulation with IFN-alpha/beta. The present study explored whether age-related decreases in inducible NK activity after stimulation with IFN-alpha/beta were due to differences in (1) IFN-alpha/beta receptor expression or IFN-alpha/beta binding to NK cells or (2) apoptosis of NK cells. Flow cytometry revealed that, despite significantly higher IFN-alpha/beta receptor expression (Paged mice, IFN-alpha/beta binding to NK cells was comparable between adult and aged mice. In addition, IFN-alpha/beta treatment significantly increased Fas (CD95) expression (Paged mice. However, after IFN-alpha/beta stimulation, NK cells from aged mice demonstrated significantly higher CD95 expression (Ppercent apoptosis (Pstimulation may include altered IFN-alpha/beta receptors and/or increased percentages of NK cells undergoing apoptosis. ...

xxxVihar Kraste
PRO pts in pair: 306
Grading comment
Thank you.
However, I was hoping for some reliable Bulgarian references.
IU is, of course, "international units".

9 days   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Човек обикновено получава онова, което е поискал. Когато въпросът е murine, отговорът логично е миши


Explanation:
Така или иначе, ето и някои reliable Bulgarian references.

http://www.medinfo.bg/doctor/statii/onkology_8.htm
"...
Прилагани и разработени са различни биспецифични антителни конструкти за in vitro-повишаване на цитотоксичността на несензибилизирани Т-лимфоцити срещу мишенни туморни клетки. Така клетки на Reed-Stemberg, експресиращи CD30-молекули (гликопротеини, рецептори за нервния растежен фактор - ББ), са били мишени за биспецифични антитела срещу CD30 и CD3 или CD30 и CD28. Само комбинацията от двете антитела е довела до пълна ремисия на тежкия комбиниран имунен дефицит на МИШИ модел с присадени Ходжкинови туморни клетки и човешки лимфоцити. В рандомизирано клинично проучване, намиращо се във II фаза, включващо болни с туморен рецидив след химиолечение, са приложени биспецифичното антитяло CD16/CD30 плюс IL-2 и GM-CSF. Лечението е довело до добър резултат при 30% от лекуваните общо 31 болни. Повишена е била и активността на NK-клетките.

Последният описан метод е лечение с "имуноцитокини", получени чрез фузия на цитокини с рекомбинантни антитела. Те са се оказали ефективни при фокусирането на активността на цитокините в туморната тъкан. Фузионен конструкт с IL-2 антитяло е показал биологична активност на IL-2 при минимален страничен ефект, какъвто предизвиква този цитокин. Това е позволило да се повиши дозата до 30 млн. IU/m2 IL-2, без да се развият синдромът на капилярната пропускливост (capillary leak syndrome) или други тежки странични ефекти. ..."

http://www.medinfo.bg/doctor/sprav/Vumon.htm
"Vumon injection (teniposide)
ВУМОН ЗА ИНЖЕКЦИИ (тенипозид )
1. НАИМЕНОВАНИЕ НА ЛЕКАРСТВЕНИЯ ПРОДУКТ
Vumon injection
Вумон за инжекции
.....
Тенипозид има широк спектър на антитуморна активност in vivo срещу МИШИ тумори, включително злокачествени хематологични тумори и различни солидни тумори. При проучвания in vivo и in vitro клетки, резистентни на етопозид, може да имат пълна кръстосана резистентност към тенипозид и обратно, въпреки че има отделни клинични съобщения, показващи липса на пълна кръстосана резистентност. ...."

http://www.vita.bg/pulmology/index.shtml
"Туберкулоза

Туберкулозата е инфекциозно заболяване, което може да се развие във всички органи и системи на човешкия организъм. Най-често се локализира в дихателната система.

В последните години туберкулозата взема застрашителни размери. За 5 години броят на заболелите у нас се е увеличил тройно, а всяка година се регистрират около 4000 нови случая.
Причинителят на болестта е така наречения бактерий на Кох, който има 4 патогенни типа (човешки, говежди, птичи и МИШИ) и е много устойчив. Той се намира навсякъде в околната среда. Източник на заразата е болният от туберкулоза, който кашля и плюе по улиците. ..."

http://www.medicalbg.com/categories/drugs/eli-llily/drugs-el...
"5. Фармакологични данни
5.1.Фармакодинамични свойства
Антиметаболит (L: anticancer - immunosuppressants)
Цитотоксичност ин витро
Gemcitabine проявява значителна цитотоксична активност срещу различни култивирани МИШИ и човешки туморни клетки. Gemcitabine е специфичен антиметаболит на S-фазата на клетъчния цикъл (ДНК-синтез), а при определени условия блокира разрастването на клетки през границата G1/S-фаза. Цитотоксичното действие на gemcitabine in vitro зависи както от концентрацията, така и от времето.
...
Антитуморна активност в предклинични модели:
В модели на тумори при животни антитуморната активност на gemcitabine зависи от схемата. При ежедневно назначаване gemcitabine причинява смърт при животни, с минимална антитуморна активност. Когато обаче се използва схема с назначаване на дозата на всеки трети или четвърти ден, gemcitabine може да се дава в нелетални дози, които имат много добра антитуморна активност срещу широк спектър от МИШИ тумори. ..."

http://www.online.bg/kultura/my_html/2031/c_xxl.htm
"... Работата на Георги Тушев - "Sado-Mice Party" или "Свободни експресии", е доста фрапираща на пръв поглед: заснети са телата на мъртви миши ембриони, върху които са извършени манипулации като пробождане, разкъсване и т.н. Според автора нещо ужасяващо като акт може да бъде красиво като визия. Търсено е единствено визуалното въздействие. И още: човек, извършил неоправдана жестокост, достига до падение и се променя. ..."

http://www.medinfo.bg/doctor/sprav/Monopril.htm
"Карциногенеза и мутагенеза

При изследвания в продължение на период от две години с мишки и плъхове и дози до 400 mg/kg дневно /500 пъти максималната човешка доза/, няма установени данни за карциногенен ефект.

Нито фозиноприл натрий, нито активният фозиноприлат са мутагенни при микробиален мутагенен тест на Ames, тест за мутации на клетки от МИША лимфома или митотична генна конверсия. Фозиноприл не е генотоксичен и в МИШИ микронуклеус тест in vivo и в цитогенетичен тест in vivo с МИШИ костен мозък. В цитогенетичен тест с овариални клетки на китайски хамстери, фозиноприл увеличава честотата на хромозомните аберации, когато се тестува без метаболитна активация при концентрация, токсична за клетките. Няма увеличение в хромозомните аберации при по-ниските лекарствени концентрации без метаболитна активация или при всички концентрации с метаболитна активация. ..."

НАДЯВАМ СЕ ПОСОЧЕНИТЕ СЛУЧАИ НА ИЗПОЛЗВАНЕ НА МИШИ КАТО БЪЛГАРСКИ ЕКВИВАЛЕНТ НА MURINE ДА СА ДОСТАТЪЧНО RELIABLE.
ПРИЯТЕН УИКЕНД И ХУБАВА ПРОЛЕТ. ДАНО НАЙ-СЕТНЕ СЕ СТОПЛИ, ЧЕ ДА СЕ ПОКАЖАТ МИШКИТЕ ОТ ДУПКИТЕ СИ.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-04-06 12:03:12 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

А ето Ви и reliable refences за интерферона, ако там е стягал чепикът:

http://www.roche-bg.com/real/display.asp?page=menu4
\"Лечение
Стандартното лечение на пренасяния по кръвен път вирус е третиране с инжекционен разтвор на интерферон и приложение на други антивирусни лекарствени продукти. Интерферонът принадлежи към групата на естествените протеини, наречени цитокини, които организмът произвежда, за да се противопостави на вирусната инфекция. Основните нежелани реакции от лечението с интерферон са грипоподобните симптоми като: повишена температура, ставни и мускулни болки. ...\"

http://www.livebg.net/mednet/ra.html
\"II.Медиаторна фаза. В ранните етапи на заболяването се наблюдава значително активиране на ендотелните синовиални капилярни клетки, с последваща хиперекспресия на адхезивни мо лекули, увеличаване на левкоцитната миграция от съдовете към екстракапилярните пространства и инфилтрация на синовиалната мембрана с CD4+ Т лимфоцити. Преоблавада производството на цитокини от Th1 т_ 2;п: интерлевкин-2 и g -интерферон (Т хелперите се разделят на две основни субпопулации клетки - Th1 и Th2, като първите при антигенно дразнене секретират интерлевкин-2 и интерферон-g , които ускоряват диференциацията и пролиферацията на Т-цитотоксичните лимфоцити, т.е. усилват клетъчно-медиирания имунитет. Th2 клетките секретират интерлевкин-4, 5, 6 и 10, които стимулират хуморалния имунен отговор чрез ускоряване пролиферацията на В клетките. Съотношението между Th1 и Th2 лимфоц итите има съществена роля в поведението на имунната система при защитата на организма). Последва разрастване на синовиалната тъкан с интензивна неоваскуларизация, което довежда до разрушаването на хрущялната тъкан и подлежащата субхондрална кост. Предполага се, че в основата на ревматоидното възпаление стои нарушеният баланс между провъзпалителните и антиинфламаторните цитокини...\"
...
\"... Може би най-важните проинфламаторни медиатори са цитокините IL1b и туморният некротизиращ фактор-a (TNFa ). И двата цитокина се произвеждат от макрофагите след стимулиращият ефект на интерферон-g (IFg ) от бактериалните продукти или от комплементфиксиращи ИК. IL1 подпомага лимфоцитното активиране и стимулира макрофагите за производство на протеолитични ензими и хемотаксисни фактори. Същевременно стимулира и остеокластите, което води до костна резорбция. Ревматоидният панус съдържа TNFa в изобилие. Този цитокин също стимулира лимфоцитите и макрофагите, притежава хемоатрактивни свойства и индуцира вторично производство на интерлевкини 6 и 13, които медиират острофазовия отговор. Той също участва в хрущялната и костна деструкция, намалява минералното съдържание на субхондралната кост, като активира остеокластите и благоприятства развитието на остеопорозата и костните ерозии. На мястото на лизираните хрущялни и костни клетки разраства патологична фиброзна тъкан, вследствие на активиране на клетъчната фибробластна пролиферация и ангиогенеза. ...\"

http://www.digitalentropia.com/help_to_merel/mainbg.htm
\"... Изследванията с ядрено-магнитен резонанс потвърждават диагнозата - Множествена склероза.
Мерел е лекувана многократно в Терапевтична болница - град Варна и Военно Медицинска Академия - град София. За лечението основно са ползевани кортикостероидни препарати и Интерферон Бета 1 А - Авонекс - от САЩ. Според последни изследвания се касае за рядък случай в медицината - две насложени заболявания - енцефалит и множествена склероза. ...\"

http://www.medinfo.bg/doctor/statii/onko_sp.htm
\"... Литературата изобилства със съобщения за самостоятелното използване както на локални цитостатици, така и на различни имуномодулатори, в т.ч. и на БЦЖ-ваксината, но е твърде бедна по отношение на клинични проучвания върху комбинираното им прилагане.

Първи Serretta и др. (1991) провеждат пилотно проучване върху комбинацията от епирубицин и interferon a-2b при високорискови пациенти [16]. В краткия период на проследяване (средно 12 месеца) ефективността на тази схема не е могла да бъде оценена, но проучването е показало, че подобна комбинация се понася добре и не води до по-сериозни усложнения.

Ferrari и др. (1992) също прилагат комбинация между епирубицин (аплициран периоперативно в доза от 80 mg в първите три дни след ТуТУР) и интерферон a-2b, като отчитат намаляване на рецидивите и увеличаване на периода на ремисия в сравнение с групата, получаваща само интерферон a-2b [7].

Комбинирано прилагане на епирубицин, последван от интерферон a-2b, използват и Raitanen и Lukkarinen (1995) [14]. Техните резултати показват, че комбинацията между двата препарата води до по-ниско ниво на рецидивиране в сравнение с използването само на епирубицин. ....\"

xxxVihar Kraste
PRO pts in pair: 306