KudoZ home » English to Bulgarian » Medical

biteplate

Bulgarian translation: х х х х х х х х


10:03 Aug 17, 2002
English to Bulgarian translations [PRO]
Medical
English term or phrase: biteplate
biteplate
не са просто скоби
май:)
благодаря за бързината
slavist
Bulgarian translation:х х х х х х х х
Explanation:
НЕ ЗНАМ какъв е еквивалентният български термин за 'biteplate', но ... Нали съм старо куче с опадали и разкривени зъби, темата ме заинтересува и се разрових тук-там, попрочетох това-онова и затова ми се струва, че:
(а) не е ЗЪБНИ скоби (май) и
(б) може би въобще не е скоба(и), а пластин(к)а. [WHAT IS A BITEPLATE?
A thin plastic plate that sits usually over the lower teeth, making it unobtrusive and easier to wear.] (Виж по-долу № 3)

Такъв е поне моят извод от прочита на посочените по-долу справочни материали (references).

Може пък и да е НЕБЦОВА пластинка. Но знам ли. А и казва ли ти някой.

Май наистина трябва да се обърнете за консултация към компетентен стоматолог-ортодонтолог. Щом е спешно - към дежурен ортодонтолог в спешен кабинет.

Ако аз трябваше спешно да предавам такъв превод и нямах вещ ортодонтолог под ръка, бих се застраховал с превод от типа "СНЕМАЕМ ОРТОДОНТОЛОГИЧЕН АПАРАТ" или пък "ОРТОДОНТОЛОГИЧНА ПЛАСТИН(К)А, или дори "ЗЪБНО-ЧЕЛЮСТНА ПЛАСТИН(К)А". За по-сигурно. To be on the safe side, демек.

Онова, което мисля, че вече знам, е:
(а) че biteplate се поставя (прикрепва) на/към зъбите (обикновено долните), но е пластинка, която се носи в устата, към небцето и освен за коригиране на съотношението на двете челюсти (захапката) се прилага и при лечението и на други челюстни деформации и проблеми - болки в челюстните мускули, болки във вратните мускули, свързано с това главоболие (виж по-долу № 3, № 4, № 5);
(б) когато става дума за зъбни СКОБИ, българските стоматолози си ги наричат БРЕКЕТИ (виж по-долу № 6)

Ето и доказателства в тази посока:

REFERENCES:

№ 1. (http://web.dir.bg/ala/surgeons.htm)
" ... В близкото минало беше въведен приниципът за изработване и поставяне на небцова пластинка, която да подобри вакуума ..."

========================================
№ 2. (http://web.dir.bg/ala/ortodonts.htm)
" ... Някои екипи провеждат предоперативно ортодонтско лечение с небцова пластинка с цел оптимално подреждане на фрагментите на горната челюст, стесняване на цепнатината на устната и известно улеснение при храненето. ..."

=======================================

№ 3. (http://www.shdc.com.au/hnp.html)
Head, Neck and Jaw Pain- a dental perspective
TENSION HEADACHES AND NECKACHES
.....
Thirdly, we may need to make a biteplate that is usually placed on the lower teeth making it less visible and easier to wear, and is made of clear plastic. It is designed to take the load out of the jaw joints and provide even contact around the mouth with the muscles in a balanced position. It is worn full-time for a period of weeks or months. When you are pain free and the muscles are relaxed, not tender to palpation and with good range of movement, we move to night-time use.

The biteplate improves the position and reduces load on the jaw joint and balances the muscles of the head, neck and jaw. It also will stop teeth from wearing and may prevent them being sensitive.

BITEPLATES FOR TREATMENT OF HEADACHES, NECKACHES OR JAWACHES

WHAT IS A BITEPLATE?
A thin plastic plate that sits usually over the lower teeth, making it unobtrusive and easier to wear.

HOW DOES A BITEPLATE WORK?
The plate is designed to place the jaw in a balanced position, reducing muscle tension and load on the jaw joints and teeth.

There are two positions the jaw can take on closing:

balanced position where the teeth meet evenly with the jaw joints and muscles of the jaw, head and neck in balance,
or

habit position which is determined by the position the teeth, guiding the jaws joints and muscles into a habitual position.

A biteplate should support the jaw in a position where the jaw joints and muscles are well balanced and loaded.

there is a relief of pressure within the Jaw joints
when the muscles of the jaw relax so do the muscles at the back and side of the neck
The plate is easily adjustable without making any irreversible changes in the mouth.

HOW OFTEN DO YOU WEAR IT?
Initially the plate is best worn 24 hours a day, (except when eating) unless otherwise instructed. This takes some getting used to, but persist and you will be surprised how easily you become accustomed to it.

HOW LONG WILL YOU HAVE TO WEAR THE PLATE?
The plate could be worn full time anywhere from several weeks to months. The variation from one person to another is considerable with the average being 1-3 months.

It may take several appointments over 2-3 weeks to properly balance the plate in the mouth.

HOW DO YOU CLEAN AND CARE FOR THE PLATE
Use the protective carry case when removing the plate for eating.
Clean the plate with a toothbrush and tooth paste
Use antiseptic cleansers, e.g. polident or sterident daily.
========================================

№ 4. (http://www.bartleby.com/61/56/B0285600.html)
The American Heritage® Dictionary of the English Language: Fourth Edition. 2000.

biteplate
VARIANT FORMS: also bite plate
NOUN: A removable dental appliance, fabricated of wire and plastic, that is fitted to the palate and is used as a diagnostic or therapeutic aid in orthodontics or prosthodontics.
========================================

№ 5. (http://onlinedictionary.datasegment.com/word/Biteplate/)
biteplate n : a removable dental appliance that is worn in the palate for diagnostic or therapeutic purposes
-- wordnet
========================================

№ 6. (http://www.medinfo.bg/doctor/norm/laws6/Tarifi01.htm)

ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ И ЦЕНИТЕ НА ЗДРАВНИТЕ УСЛУГИ ЗА ...
...
1476. Мероприятия за поставяне на челюстта в правилна захапка по време на растежа, вкл. ретенция, голям обем, при следните критерии: 78,78
а) коригиране на захапката - повече от 4 мм;
б) посока на придвижването - долна спрямо горна в дорзална посока;
в) скелетни условия - неправилен растеж

1477. Мероприятия за корекция на оклузията чрез алвеоларно изравняване при завършен растеж, вкл. ретенция 15,21
...
1478. Поставяне на брекет 3,51

1479. Отстраняване на брекет, вкл. полиране и евентуално покриване на зъба 1,56
....
1482. Поставяне на частична дъга 4,68

1483. Поставяне на дъга, обхващаща всички зъбни групи 10,92
...
955. Поставяне на телени лигатури, кукички или скоби на челюст 7,80

956. Поставяне на шина при заболяване или нараняване на горна или долна челюст или челюстна става 55,25

957. Поставяне на шина на фрактурирана горна или долна челюст 47,97

958. Поставяне на опорни, поддържащи или спомагателни устройства, превръзваща платка, пелота, орофациално шиниране и др. 16,38

959. Изменение, подновяване или отстраняване на челюстна шина 6,63
...

========================================
№ 7. (http://www.infotel.bg/rubrics/medicin/medicinastr2_19.htm)
Ортодонтска профилактика
Ортодонтологията представлява част от стоматологията и изучава зъбно-челюстните деформации и аномалии, ..., както и редица други заболявания на лицево-челюстната област.
...
Зъбно-челюстната деформация засяга отделни зъби или съотношението на двете челюсти, което променя захапката и дъвченето.
Лечението на зъбно-челюстните деформации е твърде сложно и продължително.
То цели отстраняване на болестните изменения и нарушенията във формата и функцията на дъвкателния апарат. В повечето случаи се използуват ортодонтологични апарати /неснемаеми, снемаеми, функционално действуващи, пасивно-механични и други/.
Лечението изисква продължително носене на апаратите, дълго наблюдение и корекция.


(http://www.infotel.bg/rubrics/medicin/83011010.htm)
Заболявания в лицево-челюстната област и устната кухина
Кратки анатомични и физиологични данни
В лицево-челюстната област са разполо жени жизнено важни органи... Този сложен комплекс от тъкани и органи се нарича оро-фациален /устно-лицев/ комплекс. ...
По-голямата част от орофациалния комплекс е изградена от горна и долна челюст. ...
Горната челюст взема участие в образуването на очницата, на устната кухина, на носната кухина, на небцето и носи горните зъби, чрез които участвува в дъвкателната функция. Горната челюст е куха и в нея се помества горно-челюстният синус. Долната челюст е подвижно свързана с черепа посредством долно-челюстната става. Тя се състои от тяло с алвеоларна част, в която са разположени долните зъби, и два възходящи клона. Мускулите, които са двигателната част, започват от неподвижните кости на черепа и лицевия скелет, като се залавят за подвижните подезична кост и долна челюст.
... В същинската устна кухина са разположени зъбите и езикът. Тя се ограничава от мекото и твърдото небце и пода на устата. Лигавицата на устната кухина посредством добре развита подлига вична основа е здраво прикрепена към обвивката на челюстните кости. В подлежащи те меки тъкани се намират мастни и слюнчеви жлези.

УСПЕХ НА ВАС В ПРЕВОДИТЕ ЗА НЕБЦОВИТЕ И ЧЕЛЮСТНИ ПЛАСТИНКИ, А АЗ ДА ХОДЯ ДА СИ СЛАГАМ ЧЕЛЮСТИТЕ И ДА ХАПНА МАЛКО PEDIGREE ГРАНУЛИ.
Selected response from:

xxxVihar Kraste
Grading comment
Наистина ви благодаря мнооооооого.
Колко беден може да бъде речникът на един добър преводач:)))
Лек ден и внимавайте с преглъщането на гореупоменатата храна - дъвчете добре, бавно и внимателно. Лек ден и всичко добро.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3скоба за корегиране на захапката
Rossitsa Iordanova
5зъбни скобиgerganakar
1х х х х х х х хxxxVihar Kraste


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
зъбни скоби


Explanation:
Това са скоби за коригиране на обратна захапка.

gerganakar
United Kingdom
PRO pts in pair: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xxxVihar Kraste: Струва ми се, че обратната захапка е доста по-сериозна зъбно-челюстна деформация и за коригирането й се прилагат по-скоро хирургически, отколкото ортодонтски способи. Дългият професионален термин, май, е скоби за поставяне на челюстта в правилна захапка.
11 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
скоба за корегиране на захапката


Explanation:
понякога направо се смея на глас, когато трябва толкова описателно да преведа ЕДНА едничка дума от английския!

Rossitsa Iordanova
Belgium
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 6

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  alszeg: I am not sure about the spelling of "koregirane". Should it not be "korigirane"?
2 hrs

agree  xxxVihar Kraste: А какво ще кажете за: "Мероприятия за поставяне на челюстта в правилна захапка по време на растежа, вкл. ретенция; коригиране на захапката; посока на придвижването - долна спрямо горна в дорзална посока; корекция на оклузията чрез алвеоларно изравняване..
7 hrs

agree  SOFITA: You are right Alexander!
5 days

14 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
х х х х х х х х


Explanation:
НЕ ЗНАМ какъв е еквивалентният български термин за 'biteplate', но ... Нали съм старо куче с опадали и разкривени зъби, темата ме заинтересува и се разрових тук-там, попрочетох това-онова и затова ми се струва, че:
(а) не е ЗЪБНИ скоби (май) и
(б) може би въобще не е скоба(и), а пластин(к)а. [WHAT IS A BITEPLATE?
A thin plastic plate that sits usually over the lower teeth, making it unobtrusive and easier to wear.] (Виж по-долу № 3)

Такъв е поне моят извод от прочита на посочените по-долу справочни материали (references).

Може пък и да е НЕБЦОВА пластинка. Но знам ли. А и казва ли ти някой.

Май наистина трябва да се обърнете за консултация към компетентен стоматолог-ортодонтолог. Щом е спешно - към дежурен ортодонтолог в спешен кабинет.

Ако аз трябваше спешно да предавам такъв превод и нямах вещ ортодонтолог под ръка, бих се застраховал с превод от типа "СНЕМАЕМ ОРТОДОНТОЛОГИЧЕН АПАРАТ" или пък "ОРТОДОНТОЛОГИЧНА ПЛАСТИН(К)А, или дори "ЗЪБНО-ЧЕЛЮСТНА ПЛАСТИН(К)А". За по-сигурно. To be on the safe side, демек.

Онова, което мисля, че вече знам, е:
(а) че biteplate се поставя (прикрепва) на/към зъбите (обикновено долните), но е пластинка, която се носи в устата, към небцето и освен за коригиране на съотношението на двете челюсти (захапката) се прилага и при лечението и на други челюстни деформации и проблеми - болки в челюстните мускули, болки във вратните мускули, свързано с това главоболие (виж по-долу № 3, № 4, № 5);
(б) когато става дума за зъбни СКОБИ, българските стоматолози си ги наричат БРЕКЕТИ (виж по-долу № 6)

Ето и доказателства в тази посока:

REFERENCES:

№ 1. (http://web.dir.bg/ala/surgeons.htm)
" ... В близкото минало беше въведен приниципът за изработване и поставяне на небцова пластинка, която да подобри вакуума ..."

========================================
№ 2. (http://web.dir.bg/ala/ortodonts.htm)
" ... Някои екипи провеждат предоперативно ортодонтско лечение с небцова пластинка с цел оптимално подреждане на фрагментите на горната челюст, стесняване на цепнатината на устната и известно улеснение при храненето. ..."

=======================================

№ 3. (http://www.shdc.com.au/hnp.html)
Head, Neck and Jaw Pain- a dental perspective
TENSION HEADACHES AND NECKACHES
.....
Thirdly, we may need to make a biteplate that is usually placed on the lower teeth making it less visible and easier to wear, and is made of clear plastic. It is designed to take the load out of the jaw joints and provide even contact around the mouth with the muscles in a balanced position. It is worn full-time for a period of weeks or months. When you are pain free and the muscles are relaxed, not tender to palpation and with good range of movement, we move to night-time use.

The biteplate improves the position and reduces load on the jaw joint and balances the muscles of the head, neck and jaw. It also will stop teeth from wearing and may prevent them being sensitive.

BITEPLATES FOR TREATMENT OF HEADACHES, NECKACHES OR JAWACHES

WHAT IS A BITEPLATE?
A thin plastic plate that sits usually over the lower teeth, making it unobtrusive and easier to wear.

HOW DOES A BITEPLATE WORK?
The plate is designed to place the jaw in a balanced position, reducing muscle tension and load on the jaw joints and teeth.

There are two positions the jaw can take on closing:

balanced position where the teeth meet evenly with the jaw joints and muscles of the jaw, head and neck in balance,
or

habit position which is determined by the position the teeth, guiding the jaws joints and muscles into a habitual position.

A biteplate should support the jaw in a position where the jaw joints and muscles are well balanced and loaded.

there is a relief of pressure within the Jaw joints
when the muscles of the jaw relax so do the muscles at the back and side of the neck
The plate is easily adjustable without making any irreversible changes in the mouth.

HOW OFTEN DO YOU WEAR IT?
Initially the plate is best worn 24 hours a day, (except when eating) unless otherwise instructed. This takes some getting used to, but persist and you will be surprised how easily you become accustomed to it.

HOW LONG WILL YOU HAVE TO WEAR THE PLATE?
The plate could be worn full time anywhere from several weeks to months. The variation from one person to another is considerable with the average being 1-3 months.

It may take several appointments over 2-3 weeks to properly balance the plate in the mouth.

HOW DO YOU CLEAN AND CARE FOR THE PLATE
Use the protective carry case when removing the plate for eating.
Clean the plate with a toothbrush and tooth paste
Use antiseptic cleansers, e.g. polident or sterident daily.
========================================

№ 4. (http://www.bartleby.com/61/56/B0285600.html)
The American Heritage® Dictionary of the English Language: Fourth Edition. 2000.

biteplate
VARIANT FORMS: also bite plate
NOUN: A removable dental appliance, fabricated of wire and plastic, that is fitted to the palate and is used as a diagnostic or therapeutic aid in orthodontics or prosthodontics.
========================================

№ 5. (http://onlinedictionary.datasegment.com/word/Biteplate/)
biteplate n : a removable dental appliance that is worn in the palate for diagnostic or therapeutic purposes
-- wordnet
========================================

№ 6. (http://www.medinfo.bg/doctor/norm/laws6/Tarifi01.htm)

ТАРИФА ЗА ТАКСИТЕ И ЦЕНИТЕ НА ЗДРАВНИТЕ УСЛУГИ ЗА ...
...
1476. Мероприятия за поставяне на челюстта в правилна захапка по време на растежа, вкл. ретенция, голям обем, при следните критерии: 78,78
а) коригиране на захапката - повече от 4 мм;
б) посока на придвижването - долна спрямо горна в дорзална посока;
в) скелетни условия - неправилен растеж

1477. Мероприятия за корекция на оклузията чрез алвеоларно изравняване при завършен растеж, вкл. ретенция 15,21
...
1478. Поставяне на брекет 3,51

1479. Отстраняване на брекет, вкл. полиране и евентуално покриване на зъба 1,56
....
1482. Поставяне на частична дъга 4,68

1483. Поставяне на дъга, обхващаща всички зъбни групи 10,92
...
955. Поставяне на телени лигатури, кукички или скоби на челюст 7,80

956. Поставяне на шина при заболяване или нараняване на горна или долна челюст или челюстна става 55,25

957. Поставяне на шина на фрактурирана горна или долна челюст 47,97

958. Поставяне на опорни, поддържащи или спомагателни устройства, превръзваща платка, пелота, орофациално шиниране и др. 16,38

959. Изменение, подновяване или отстраняване на челюстна шина 6,63
...

========================================
№ 7. (http://www.infotel.bg/rubrics/medicin/medicinastr2_19.htm)
Ортодонтска профилактика
Ортодонтологията представлява част от стоматологията и изучава зъбно-челюстните деформации и аномалии, ..., както и редица други заболявания на лицево-челюстната област.
...
Зъбно-челюстната деформация засяга отделни зъби или съотношението на двете челюсти, което променя захапката и дъвченето.
Лечението на зъбно-челюстните деформации е твърде сложно и продължително.
То цели отстраняване на болестните изменения и нарушенията във формата и функцията на дъвкателния апарат. В повечето случаи се използуват ортодонтологични апарати /неснемаеми, снемаеми, функционално действуващи, пасивно-механични и други/.
Лечението изисква продължително носене на апаратите, дълго наблюдение и корекция.


(http://www.infotel.bg/rubrics/medicin/83011010.htm)
Заболявания в лицево-челюстната област и устната кухина
Кратки анатомични и физиологични данни
В лицево-челюстната област са разполо жени жизнено важни органи... Този сложен комплекс от тъкани и органи се нарича оро-фациален /устно-лицев/ комплекс. ...
По-голямата част от орофациалния комплекс е изградена от горна и долна челюст. ...
Горната челюст взема участие в образуването на очницата, на устната кухина, на носната кухина, на небцето и носи горните зъби, чрез които участвува в дъвкателната функция. Горната челюст е куха и в нея се помества горно-челюстният синус. Долната челюст е подвижно свързана с черепа посредством долно-челюстната става. Тя се състои от тяло с алвеоларна част, в която са разположени долните зъби, и два възходящи клона. Мускулите, които са двигателната част, започват от неподвижните кости на черепа и лицевия скелет, като се залавят за подвижните подезична кост и долна челюст.
... В същинската устна кухина са разположени зъбите и езикът. Тя се ограничава от мекото и твърдото небце и пода на устата. Лигавицата на устната кухина посредством добре развита подлига вична основа е здраво прикрепена към обвивката на челюстните кости. В подлежащи те меки тъкани се намират мастни и слюнчеви жлези.

УСПЕХ НА ВАС В ПРЕВОДИТЕ ЗА НЕБЦОВИТЕ И ЧЕЛЮСТНИ ПЛАСТИНКИ, А АЗ ДА ХОДЯ ДА СИ СЛАГАМ ЧЕЛЮСТИТЕ И ДА ХАПНА МАЛКО PEDIGREE ГРАНУЛИ.


    Reference: http://www.shdc.com.au/hnp.html
    Reference: http://www.medinfo.bg/doctor/norm/laws6/Tarifi01.htm
xxxVihar Kraste
PRO pts in pair: 306
Grading comment
Наистина ви благодаря мнооооооого.
Колко беден може да бъде речникът на един добър преводач:)))
Лек ден и внимавайте с преглъщането на гореупоменатата храна - дъвчете добре, бавно и внимателно. Лек ден и всичко добро.