KudoZ home » English to Bulgarian » Metallurgy / Casting

forge welding

Bulgarian translation: ковашка заварка


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:forge welding
Bulgarian translation:ковашка заварка

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
13:13 Feb 9, 2009
English to Bulgarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Metallurgy / Casting
Additional field(s): Engineering (general)
English term or phrase: forge welding
Definition from GRB glossary:
A group of welding processes in which fusion is produced by heating in a forge or furnace and applying pressure or blows.

Example sentence(s):
  • Forge welding is the core technique involved in creating Damascus steels. It is a solid-phase bonding technique that uses heat and pressure to make the weld. To make Damascus steels the current method is to stack alternating pieces of steel, each with a contrasting composition, heat the billet in a fire and at the proper temperature apply pressure to make the weld. Don Fogg Custom knives
  • One of the most common mistakes with forge welding is to hammer too hard which instead of imparting the energy required for the electrons to jump the boundaries, it shears the bonds already produced. Article Alley
  • A good forge weld is achieved by applying sufficient pressure when the material is in the correct temperature range. The amount of pressure that can be applied depends on the yield characteristics of the material, which are affected by temperature. thefabricator
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

ковашка заварка
Definition:
Най-простият метод на свързване на два детайла един към друг (известен от древността) чрез нагряване на двата детайла в ковашко огнище до температура равна на 50 до 90% от температурата на топене на метала и начукването им един към друг. Трябва да се избягва прегряването на метала до температура, при която металът дава искри вследствие бързата оксидация. С прогреса на техническата революция, методът е отстъпил пред електрозаваряването и газовото заваряване.
Selected response from:

xxxpalilula
United States
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2ковашка заваркаxxxpalilula
5Дифузионно заваряване (ковашко-пресово)
4leavedClover
4Ковашка заварка
George Boyadjiev
4 -1ковашка заварка
Atanas Dakov


  

Translations offered


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
ковашка заварка


Definition from http://www.etar.org/hand/nojove.htm:
Представяме Ви технологични етапи от изработване на нож "кулаклия" -
като острието се изковава чрез спояване на желязо и стомана - т.н ковашка заварка.
....

Example sentence(s):
  • Представяме Ви технологични етапи от изработване на нож "кулаклия" - като острието се изковава чрез спояване на желязо и стомана - т.н ковашка заварка. ... - http://www.etar.org/hand/nojove.htm  

Explanation:
както и по Лингво 12
Atanas Dakov
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  4leavedClover
1 day23 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
ковашка заварка


Definition from wikipedia.org:
Най-простият метод на свързване на два детайла един към друг (известен от древността) чрез нагряване на двата детайла в ковашко огнище до температура равна на 50 до 90% от температурата на топене на метала и начукването им един към друг. Трябва да се избягва прегряването на метала до температура, при която металът дава искри вследствие бързата оксидация. С прогреса на техническата революция, методът е отстъпил пред електрозаваряването и газовото заваряване.

Example sentence(s):
  • Заглавие: ковашка заварка Публикувано на: Пон 13 Дек, 2004 12:05 am Mного цененна техника, що се отнася до правенето на сваръчен дамаск. Двете части който трябва да се заварят, се нагряват до 900 градуса (светлооранжево - жълт цвят). Поръсват се с прах смес от: 1.вариант:кварцов пясък, готварска сол; 2.вариант:кварцов пясък, боракс; 3.вариант:боракс Сигурно има и други смески с добавки на магнезий, глина на прах и т.н., но аз използвам предимно тези. След това частите се загряват в огнището до 1200- 1300градуса (до бяло, желязото почва да искри като бенгалски огън. Прахчето се поставя да се предотврати този процес), след което се поставят една върху друга и се удря с чука. Хубаво е да имате по-тежък чук над 3кг. Първо се удря слабо и често, да се отстрани "глазурата"получена от "прахчето" и после - яко. Тази заварка е най-слабата, но в средновековието са разполагали само с нея. При първия удар гърми силно, но не се плашете. Ако не чуете гърмеж, значи заварката няма да стане. - Дядо Благо  
  • Представяме Ви технологични етапи от изработване на нож "кулаклия" - като острието се изковава чрез спояване на желязо и стомана - т.н ковашка заварка. - Архитектурно-Етногра  
  • Че едно такова телче по-лесно се заварява за друго такова телче с лазери, отколкото с ковашка заварка е известно примерно от 1964-та. - Старши участник във ф  

Explanation:
Всички цитирани текстове са взети от Internet източници.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day14 hrs (2009-02-11 03:56:13 GMT)
--------------------------------------------------

forge welding - ковашка заварка поред Мультитран

http://www.multitran.ru/c/m.exe?l1=2&l2=1&s=forge welding

Въпросат обаче е зададен в по-широк аспект и след препоръка на колега-преводач, добавям: терминът може да се преведе също и ковашко-пресова заварка, ако методът не е предварително известен.

пресова заварка, когато се използва налягане (pressure) и
ковашка заварка, когато се прилага удар с чук (blow)

Вижте също кратка дефиниция на http://www.answers.com/topic/forge-welding

Forge welding:
(metallurgy) A group of welding processes in which the parts to be joined, usually iron, are heated to about 1000°C and then hammered or pressed together.
(Металургия) - Група заваръчни процеси при които детайлите, които ще се се свързват, обикновено от стомана, се нагряват до под 1000°C, след което се пресоват или удрят с чук да се свържат.
xxxpalilula
United States
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  atche84
1 day1 hr
  -> Благодаря!

Yes  invguy: Обосновката е добра - но добавете и "ковашко-пресово заваряване". "Ковашка заварка" е малко разговорно, а и не е съвсем според контекста - там се казва "applying PRESSURE OR blows"; с blows е ковашката заварка, а с pressure е пресовата.
1 day10 hrs
  -> Благодаря!

No  4leavedClover
1 day21 hrs

Yes  Natasha Stoyanova
3 days16 hrs
  -> Благодаря!

2 days52 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Дифузионно заваряване (ковашко-пресово)


Definition from own experience or research:
Общо наименование на група процеси за заваряване в твърдо състояние, при които съединяването на материалите се получава чрез нагряване и последващо коване / пресоване

Example sentence(s):
  • Дамаската стомана се получава чрез дифузионно заваряване и ецване. - форум  
  • Твърдите сплави са незаменим материал в инструменталното производство. Дифузионното им заваряване със стомана осигурява необходимите качества на инструмента [ - НАУЧНИ ТРУДОВЕ НА РУ, 2  
  • Понастоящем съществуват голям брой (повече от 200) методи и разновидности на заваряването. ..При заваряването чрез налягане частите се съединяват посредством съвместна пластична деформация на допиращите се повърхнини. За тази цел се прилагат външни сили. За да се улесни пластичната деформация, материалът в зоната на съединяване обикновено се нагрява до температури, по-ниски от точката на топене. - Castingarea.com  

Explanation:
"A group of welding processes" според мен изисква по-общо понятие.
4leavedClover
Bulgaria
Native speaker of: Bulgarian

3 days1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Ковашка заварка


Definition from own experience or research:
Това е заварка на две парчета метал, която се осъществява чрез коване. Освен това се използва изразът "шев получен чрез ковашка заварка".
http://en.wikipedia.org/wiki/Forge_welding

Example sentence(s):
  • Представяме Ви технологични етапи от изработване на нож "кулаклия" - като острието се изковава чрез спояване на желязо и стомана - т.н ковашка заварка. - Етнографски комплекс  
George Boyadjiev
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License