KudoZ home » English to Bulgarian » Tech/Engineering

gelignite

Bulgarian translation: гелигнит

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:gelignite
Bulgarian translation:гелигнит
Entered by: Anelia Dobreva

09:11 Jan 23, 2003
English to Bulgarian translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: gelignite
Това е някакъв вид експлозив, който поне в моя случай е оформен на шашки като динамит.

Намерих го в два речника. В обикновения го пишеше като "гелигнит", но нещо не ми вдъхва доверие.

В минния е "нитроглицериново взривно вещество", което пък е прекалено дълго и не мога да го побера. Все пак това второто ме навява на мисълта, че става въпрос за нитроглицерин, само че не в инфузорна пръст, както е при динамита, а в някакъв пластичен носител.

Все пак не знам какво да правя - гелигнит ли да го нарека, джелигнайт ли или динамит. При всички случаи не мога да го избегна.

Помогнете!
Anelia Dobreva
не е отговор
Explanation:
В любимия ми речник:
gelignite (jel'ig niet ) n.
a high explosive consisting of a gelatinized mass of nitroglycerine with cellulose nitrate added.Also called <gelatin dynamite.>

Та не бих се учудил, ако и на български е "гелигнит". От друга страна, ако не е особено важно, спокойно може да се остави динамит - поне е разбираемо за всички. Все пак да се има предвид, че динамитът, доколкото знам, не се използва от доста време като взривно вещество.
Едно бързо търсене в google даде 2-3 резултата, макар и на руски - изглежда, че "гелигнит" се употребява.
Selected response from:

Boyan Brezinsky
Bulgaria
Grading comment
Може да не е отговор, но е най-полезното от петте предложения.

Оставям го като гелигнит, макар че не съм много спокойна.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +3гелигнит
Stoyan Germanov
5гелигнит
kalina
3igneous
Denitza
1гърмящ желатин
Elissaveta Toteva
1не е отговор
Boyan Brezinsky


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +3
гелигнит


Explanation:
в няколко En-Bg речника го дават така

Stoyan Germanov
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 106

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bg.Linguist: da!
4 hrs

agree  slavist
8 hrs

agree  Angelina Asparuhova: см. англо-бълг.речник:http://urbanium.orbitel.bg/buleng/term.php3?term=min&offset=...
10 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
не е отговор


Explanation:
В любимия ми речник:
gelignite (jel'ig niet ) n.
a high explosive consisting of a gelatinized mass of nitroglycerine with cellulose nitrate added.Also called <gelatin dynamite.>

Та не бих се учудил, ако и на български е "гелигнит". От друга страна, ако не е особено важно, спокойно може да се остави динамит - поне е разбираемо за всички. Все пак да се има предвид, че динамитът, доколкото знам, не се използва от доста време като взривно вещество.
Едно бързо търсене в google даде 2-3 резултата, макар и на руски - изглежда, че "гелигнит" се употребява.

Boyan Brezinsky
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 644
Grading comment
Може да не е отговор, но е най-полезното от петте предложения.

Оставям го като гелигнит, макар че не съм много спокойна.

7 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
гърмящ желатин


Explanation:
Това получих след като намерих думата в англо-немски речник и след това в немско-български. На немски звучи гелинит, на руски се употребява често гелигнит, на български го има само в един речник. На български има дума желекс, но не съм сигурна дали е същото, вж. http://www.elovitza.bg/gelex-tc-bg.html

Elissaveta Toteva
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 185

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
igneous


Explanation:
a dynamite in which the adsorbent base is mostly potassium nitrate, usually with some wood pulp

Denitza

23 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
гелигнит


Explanation:
спокойно може да се приеме така. Това е някакъв минерал, който вероятно се използва за тези цели.

kalina
Bulgaria
PRO pts in pair: 13