KudoZ home » English to Bulgarian » Tech/Engineering

hook and loop fastener

Bulgarian translation: закрепване тип "велкро", лепяща лента "велкро"


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hook and loop fastener
Bulgarian translation:закрепване тип "велкро", лепяща лента "велкро"
Entered by: Maya Todorova

19:38 Dec 10, 2003
English to Bulgarian translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: hook and loop fastener
Accessory for high-pressure cleaners and for connection on garden hoses with quick coupling system

Large surface cleaning sponge

- For cleaning of larger surfaces, e.g. cars, caravans, boats,
winter gardens, shutters or garage doors
- Soft water floated sponge attachment dissolves and washes away dirt
- Easy exchangeable sponge attachment through **hook and loop fastener**
Maya Todorova
закрепване тип Velcro
Explanation:
Доколкото мога да схвана, тази гъба се закрепва с помощта на някаква ивица/лента (?) от това, дето му викаме "репей". Търговското му име си е Velcro, и май вече започна да се използва повсеместно (вместо да се мъчим да му измисляме български словесни заместители).

Поколебах се, тъй като за мен Велкро-то е преди всичко нетехнически продукт... има го по чанти, обувки, дрехи и пр. Но се оказа, че има и по-сериозни приложения:

"Освен вече масово използваната система Velcro, при която закрепването на шлифовъчния лист става само чрез лекото му притискане към основата на машината, тя има и две щипки, които позволяват използването и на обикновени листове, които не са предназначени за закрепване по тази система." (линкът долу)

Е, след като държи шлифовъчен лист, явно ще може да държи и една гъба... ;)

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 9 mins (2003-12-11 09:47:52 GMT)
--------------------------------------------------

Всъщност, сега се сетих, че Велкро-то си е не само технически, ами направо хай-тек продукт... ако не ме лъже паметта, първоначално е било измислено като закопчалка за скафандри...

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 19 mins (2003-12-11 09:58:19 GMT)
--------------------------------------------------

Хм-м... забравям... :) Вярно, че е използвано в космически скафандри, но е измислено доста преди това:

\"When George was an adult he took a job in a machine shop, which got him interested in inventing. He still loved the outdoors, where he found the idea for velcro. He was out for a walk with his dog, when he noticed all the burrs clinging to his dog\'s coat. When he got home, he picked off the burrs, and studied them under a microscope. He noticed how the hooks attached themselves to the dog\'s fur. He than invented velco. The VEL in velcro came from the word velvet. CRO came from crochet (hook in French). George died February 8, 1990.

George de Mestral invented velcro to make things simple, and to fasten things more quickly. Velcro was invented in 1948 and was patented in 1955. He thought in would help people in making things fasten easier.
Mr. George de Mestral was right. Velcro is very important to everyone. Astronauts use velcro on their suits.\"
http://www.stbernard.org/Inventors/George de mestral.htm

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 23 mins (2003-12-11 10:01:34 GMT)
--------------------------------------------------

Още:

\"According to one of the official Velcro sites I visited, the rough side of Velcro is made up of hundreds of little \"hooks,\" while the rug-textured side consists of equal numbers of \"loops.\"
http://www.theatlantic.com/unbound/fugitives/velcro.htm
Selected response from:

invguy
Bulgaria
Grading comment
Хиляди благодарности на invguy за подробните разяснения. Беше ми много интересно да науча историята на откриването на велкрото от г-н Жорж дьо Местрал, както и откъде идва самото наименование.
В българските сайтове се срещат най-различни варианти на наименованието: лепяща лента "велкро" (така я нарича един производител на лентата от Гоце Делчев), велкро-лента, велкро-закопчаване, само велкро. На руски тази лента са я кръстили "липучка"!
Още веднъж благодаря на всички!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2закрепване тип Velcro
invguy
4устройство за прикачане и задържане/затяагане/ под форма на халка
Iolanta Vlaykova Paneva
3Скоба
Empty Whiskey Glass


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
устройство за прикачане и задържане/затяагане/ под форма на халка


Explanation:
I did my best :)))

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 46 mins (2003-12-11 00:25:21 GMT)
--------------------------------------------------

George de Mestral\'s invention is usually called \"hook and loop tape.\" The \"hook tape\" has stiff little hooks on it, while the \"loop tape\" is soft and fuzzy. Together, they\'re called a \"hook and loop fastener\" or a \"touch

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 57 mins (2003-12-11 00:36:21 GMT)
--------------------------------------------------

Velcro® brand nylon fasteners consist of two mating components: hook and loop. The small flexible hooks engage into the softer loops for a secure and adjustable closure. To open (cycle) the Velcro® you simply peel apart

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 3 mins (2003-12-11 00:41:42 GMT)
--------------------------------------------------

ima kartinka kak izglejdat,i togava njama da e halka

http://www.advancefabrication.com/

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 5 mins (2003-12-11 00:44:20 GMT)
--------------------------------------------------

moje bi prisposoblenie za zakachane i zatjagane
figure up :)

Iolanta Vlaykova Paneva
Canada
Native speaker of: Bulgarian
PRO pts in pair: 98

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Скоба


Explanation:
Спред мен това си е баш някаква скоба за затягане. Даже се сещам в момента за какво иде реч, ама не знам, как се нарича точно. Такава "закопчалка" има например на разни кутии за инструменти, ако се сещате какво имам предвид. Ето на какво попаднах в нета:

Притискането и фиксирането на шайбата става със специален пръстеновиден сегмент (скоба), който се повдига при развиване и притиска в затворено положение за фиксиране на диска.

http://www.newteck.bg/doitself/articles.php?unit_id=130&arti...

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs 15 mins (2003-12-11 07:54:03 GMT)
--------------------------------------------------

А ето и ще:

• скоба за укрепване на входящия кабел;

http://borima.infotel.bg/borima/menu4-0.htm

Empty Whiskey Glass
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 288

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
закрепване тип Velcro


Explanation:
Доколкото мога да схвана, тази гъба се закрепва с помощта на някаква ивица/лента (?) от това, дето му викаме "репей". Търговското му име си е Velcro, и май вече започна да се използва повсеместно (вместо да се мъчим да му измисляме български словесни заместители).

Поколебах се, тъй като за мен Велкро-то е преди всичко нетехнически продукт... има го по чанти, обувки, дрехи и пр. Но се оказа, че има и по-сериозни приложения:

"Освен вече масово използваната система Velcro, при която закрепването на шлифовъчния лист става само чрез лекото му притискане към основата на машината, тя има и две щипки, които позволяват използването и на обикновени листове, които не са предназначени за закрепване по тази система." (линкът долу)

Е, след като държи шлифовъчен лист, явно ще може да държи и една гъба... ;)

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 9 mins (2003-12-11 09:47:52 GMT)
--------------------------------------------------

Всъщност, сега се сетих, че Велкро-то си е не само технически, ами направо хай-тек продукт... ако не ме лъже паметта, първоначално е било измислено като закопчалка за скафандри...

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 19 mins (2003-12-11 09:58:19 GMT)
--------------------------------------------------

Хм-м... забравям... :) Вярно, че е използвано в космически скафандри, но е измислено доста преди това:

\"When George was an adult he took a job in a machine shop, which got him interested in inventing. He still loved the outdoors, where he found the idea for velcro. He was out for a walk with his dog, when he noticed all the burrs clinging to his dog\'s coat. When he got home, he picked off the burrs, and studied them under a microscope. He noticed how the hooks attached themselves to the dog\'s fur. He than invented velco. The VEL in velcro came from the word velvet. CRO came from crochet (hook in French). George died February 8, 1990.

George de Mestral invented velcro to make things simple, and to fasten things more quickly. Velcro was invented in 1948 and was patented in 1955. He thought in would help people in making things fasten easier.
Mr. George de Mestral was right. Velcro is very important to everyone. Astronauts use velcro on their suits.\"
http://www.stbernard.org/Inventors/George de mestral.htm

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 23 mins (2003-12-11 10:01:34 GMT)
--------------------------------------------------

Още:

\"According to one of the official Velcro sites I visited, the rough side of Velcro is made up of hundreds of little \"hooks,\" while the rug-textured side consists of equal numbers of \"loops.\"
http://www.theatlantic.com/unbound/fugitives/velcro.htm


    Reference: http://www.newteck.bg/doitself/articles.php?issue_id=14&unit...
invguy
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 1151
Grading comment
Хиляди благодарности на invguy за подробните разяснения. Беше ми много интересно да науча историята на откриването на велкрото от г-н Жорж дьо Местрал, както и откъде идва самото наименование.
В българските сайтове се срещат най-различни варианти на наименованието: лепяща лента "велкро" (така я нарича един производител на лентата от Гоце Делчев), велкро-лента, велкро-закопчаване, само велкро. На руски тази лента са я кръстили "липучка"!
Още веднъж благодаря на всички!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Empty Whiskey Glass: Velcro-то се използва и в медицината за стягане. Преди време го срещнах в такъв текст.
32 mins

agree  Boyan Brezinsky: Да, явно на Светозар никога не са му мерили кръвното :)
1 day 3 hrs