KudoZ home » English to Bulgarian » Zoology

in-hand

Bulgarian translation: in-hand horses = изложбени коне, коне за обездка

08:51 Oct 22, 2005
English to Bulgarian translations [PRO]
Zoology / horses
English term or phrase: in-hand
"ideal heavy weight hunters for the field..........in-hand, ridden or working hunters."
Става дума за порода коне.
Emilia Delibasheva
Bulgarian translation:in-hand horses = изложбени коне, коне за обездка
Explanation:
Името ми е "конско", видът ми е прабългарски или працигански и вероятно затова обичам коне и нерядко следя състезания по езда и обездка както в България, така и тук. Опитвам се (уж) да поназнайвам поне най-основната терминология и на двата езика.

Съгласен съм с правотата и основателността на всички предходни предложения, но имам и някои съмнения. Ако става дума за състезателни коне, за коне, отглеждани за обездка (dressage horses) или за ИЗЛОЖБЕНИ коне, IN-HAND може да означава съвсем различни неща.

Нещо повече, IN-HAND HORSES понякога се казва именно за т. нар. "ЦЕННИ коне". (Под "ценни коне" официално се разбира, уж, ездитни, състезателни, циркови и изложбени коне, вж. напр. "НАРЕДБА № 13 от 9.05.2001 г. на М-вото на земеделието и горите за контрол върху субстанции с тиреостатично, хормонално действие и бета-агонисти", но няма единодушие по термина и не всички имат предвид едно и също.)

В Америка, и по-точно в щата Ню Йорк, където конните спортове са на еднаква почит с бейзбола и амер. футбол, а отглеждането на елитни чистокръвни и породисти коне (thoroughbreds) е гигантски бизнес, IN-HAND HORSES се използва именно за ИЗЛОЖБЕНИ КОНЕ -- които не са ездитни или състезателни, още по-малко впрегатни, а са само за изложби на thoroughbreds. На други места под IN-HAND HORSES се разбира коне за обездка (dressage horses).

Именно на такива изложби, конете се ПРЕДСТАВЯТ, преглеждат IN-HAND, т.е. ВОДЕНИ НА РЪКА.

Оттам и в състезанията по обездка (dressage), както и при надбягванията се правят прегледи на конете (за физика и за кондиция, добра форма) IN-HAND.

Вижте следните отправки:
1. ================
(http://www.kystatefair.org/wchs/horse_talk.htm)
"World's Championship Horse Show
Glossary of Terms
...
IN-HAND: Horses which are LED in competition rather than ridden or driven are shown "IN-HAND." They are judged for conformation (физика, стоеж) standing still (в покой) and are then LED at a trot (в тръс) to show way of going (качество на ходома, равномерност на крачката, изпълнение на прехода) and action.
.... "
2. ================
(http://www.horse.sportbg.com/pravilnik_vsestranna.html)
FEI Международна федерация по конен спорт
Правилник за състезанията по всестранна езда
...
Член 518 ПРОВЕРКИ И ПРЕГЛЕДИ НА КОНЕТЕ (CH, CCIO, CCI)
...
1.2. Първа проверка (контролен преглед) на конете
... Конете трябва да бъдат преглеждани ВОДЕНИ НА РЪКА, в състояние на покой и в движение, ...
2.6. Ветеринарният преглед .... При този преглед може да бъде изискано конят да бъде ВОДЕН ОТ РЪКА на тръс.
3. ================
(www.usdf.org/pdf/BOYsummary.pdf)
"USDF is pleased to announce .... Breeders of dressage performance horses (коне за участие в състезания по обездка) and breeders of DRESSAGE IN-HAND HORSES (изложбени коне за обездка) will be able to vie for top honors. ..."
4. ================
(http://www.nybreds.com/GVBA/fair.html)
"GVBA Annual Horse Fair
... exhibitors bring their young horses for experience and education, whether they are bound for the show ring, the race track, or the hunt field. IN-HAND HORSES (ИЗЛОЖБЕНИТЕ КОНЕ, УЧАСТВУВАЩИТЕ В ИЗЛОЖЕНИЕТО КОНЕ) are judged on conformation (физика), manners, and condition (кондиция, форма). Hunters and jumpers are judged according to the usual standards. ..."
5. ================
(http://www.horsekeeping.com/horse_training/mounting.htm)
" ... Warm your horse up by leading him in-hand for a few moments to "untrack" him. ... "
6. ================
http://www.imh.org/imh/bw/morgan.html
7. ================
(http://www.drf.com/help/help_glossary.html)
Glossary of Horse Racing Terms

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 47 mins (2005-10-22 14:39:18 GMT)
--------------------------------------------------

A a hunting horse, a "hunter", е ловджийски кон, наистина, но това не е

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 0 min (2005-10-22 14:52:18 GMT)
--------------------------------------------------

П.П. За сведение на иначе любознателните, но несведущи "колеги":

A hunting horse, a "hunter", е ловджийски кон, наистина, но това В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ Е "впрегатен" кон или "кон без ездач". Ъ-ъ. Напротив. A hunting horse е просто по-добър, по-породист и специално обучен за лов кон, който собственикът или господарят му язди по време на лов. Това в миналото и в добрата стара Англия и Европа. Сега hunting horse, a "hunter", е кон за участие в конни състезание по прескок. С още по-добри качества от hunting horse е само бойният кон (war horse). Най-"редови" и най-"работен" кон е обикновеният ездитен кон (riding horse) -- по-дребен, по-невзрачен, но по-непретенциозен и по-издръжлив на дълги разстояния. Като доброто старо магаре на Санчо Панса.

(http://www.hyw.com/books/history/Hunting_.htm)
"Many successful farmers had a horse, particularly the English yeomen, but the mark of nobility was the possession of as many horses as possible. A well turned out lord, when traveling, would take along one or two riding horses, a war horse, and perhaps even a hunting horse (who could fill in as a war horse). ...
But the BEST horses a noble owned were those bred and trained for HUNTING. ... A "hunter" was strong and possessed of great stamina and intelligence. ..."
Selected response from:

xxx7777
Grading comment
Много благодаря на 7777 и на всички останали.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1послушна
Natasha Stoyanova
5ВПРЕГАТНИ КОНЕ
Yavor Dimitrov
3in-hand hunters = състезателни коне за обездка
xxx7777
3in-hand horses = изложбени коне, коне за обездка
xxx7777
2 +1впряг
Alexandra Decheva


  

Answers


33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
послушна


Explanation:
За коне be in hand означава послушен, податлив.

Natasha Stoyanova
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ludwig Chekhovtsov: As sound active horses with substance, stamina and a good temperament they make excellent police horses.
6 hrs

43 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
впряг


Explanation:
за впряг, за яздене или работа

впрягани, яздени или работещи....

--------------------------------------------------
Note added at 44 mins (2005-10-22 09:35:42 GMT)
--------------------------------------------------

от four-in-hand, впряг от четири коне

Alexandra Decheva
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ludwig Chekhovtsov
6 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
ВПРЕГАТНИ КОНЕ


Explanation:
IN-HAND means 'NOT RIDDEN, as in show classes where horses are paraded around the arena in halters'.

В случая става дума за ВПРЕГАТНИ (ЛОВДЖИЙСКИ) КОНЕ, тоест коне, върху които няма ездач. Конете се впрягат например в каруца, за да извършат определена теглителна ловна дейност. :)

В изречението, предоставено от питащата, се изреждат видовете такива коне според работата, която вършат: ВПРЕГАТНИ, ЕЗДИТНИ и РАБОТНИ. Очевидно последният вид се разграничава по нещо от останалите.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 53 mins (2005-10-22 11:44:25 GMT)
--------------------------------------------------

IN-HAND означава също ВПРЕГНАТ(И). Напр. "кон, впрегнат в каруца/плуг и т.н.", но е неподходящ вариант в конкретния случай.


    Reference: http://www.google.com/search?hl=en&q=define%3Ain-hand&btnG=G...
Yavor Dimitrov
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xxx7777: IN-HAND означава NOT RIDDEN, но това НЕ значи, че щом не са ездитни, конете са впрегатни. В племенното коневъдство IN-HAND horses са изложбени коне и коне за обездка. Hunting horse НЕ Е впрегатен, а ездитен (http://www.hyw.com/books/history/Hunting_.htm)
1 hr
  -> Да, наистина е така. Речникът ме подведе порядъчно. :) Не я чаткам тази област; не предполагах, че това са вид спортни коне.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
in-hand horses = изложбени коне, коне за обездка


Explanation:
Името ми е "конско", видът ми е прабългарски или працигански и вероятно затова обичам коне и нерядко следя състезания по езда и обездка както в България, така и тук. Опитвам се (уж) да поназнайвам поне най-основната терминология и на двата езика.

Съгласен съм с правотата и основателността на всички предходни предложения, но имам и някои съмнения. Ако става дума за състезателни коне, за коне, отглеждани за обездка (dressage horses) или за ИЗЛОЖБЕНИ коне, IN-HAND може да означава съвсем различни неща.

Нещо повече, IN-HAND HORSES понякога се казва именно за т. нар. "ЦЕННИ коне". (Под "ценни коне" официално се разбира, уж, ездитни, състезателни, циркови и изложбени коне, вж. напр. "НАРЕДБА № 13 от 9.05.2001 г. на М-вото на земеделието и горите за контрол върху субстанции с тиреостатично, хормонално действие и бета-агонисти", но няма единодушие по термина и не всички имат предвид едно и също.)

В Америка, и по-точно в щата Ню Йорк, където конните спортове са на еднаква почит с бейзбола и амер. футбол, а отглеждането на елитни чистокръвни и породисти коне (thoroughbreds) е гигантски бизнес, IN-HAND HORSES се използва именно за ИЗЛОЖБЕНИ КОНЕ -- които не са ездитни или състезателни, още по-малко впрегатни, а са само за изложби на thoroughbreds. На други места под IN-HAND HORSES се разбира коне за обездка (dressage horses).

Именно на такива изложби, конете се ПРЕДСТАВЯТ, преглеждат IN-HAND, т.е. ВОДЕНИ НА РЪКА.

Оттам и в състезанията по обездка (dressage), както и при надбягванията се правят прегледи на конете (за физика и за кондиция, добра форма) IN-HAND.

Вижте следните отправки:
1. ================
(http://www.kystatefair.org/wchs/horse_talk.htm)
"World's Championship Horse Show
Glossary of Terms
...
IN-HAND: Horses which are LED in competition rather than ridden or driven are shown "IN-HAND." They are judged for conformation (физика, стоеж) standing still (в покой) and are then LED at a trot (в тръс) to show way of going (качество на ходома, равномерност на крачката, изпълнение на прехода) and action.
.... "
2. ================
(http://www.horse.sportbg.com/pravilnik_vsestranna.html)
FEI Международна федерация по конен спорт
Правилник за състезанията по всестранна езда
...
Член 518 ПРОВЕРКИ И ПРЕГЛЕДИ НА КОНЕТЕ (CH, CCIO, CCI)
...
1.2. Първа проверка (контролен преглед) на конете
... Конете трябва да бъдат преглеждани ВОДЕНИ НА РЪКА, в състояние на покой и в движение, ...
2.6. Ветеринарният преглед .... При този преглед може да бъде изискано конят да бъде ВОДЕН ОТ РЪКА на тръс.
3. ================
(www.usdf.org/pdf/BOYsummary.pdf)
"USDF is pleased to announce .... Breeders of dressage performance horses (коне за участие в състезания по обездка) and breeders of DRESSAGE IN-HAND HORSES (изложбени коне за обездка) will be able to vie for top honors. ..."
4. ================
(http://www.nybreds.com/GVBA/fair.html)
"GVBA Annual Horse Fair
... exhibitors bring their young horses for experience and education, whether they are bound for the show ring, the race track, or the hunt field. IN-HAND HORSES (ИЗЛОЖБЕНИТЕ КОНЕ, УЧАСТВУВАЩИТЕ В ИЗЛОЖЕНИЕТО КОНЕ) are judged on conformation (физика), manners, and condition (кондиция, форма). Hunters and jumpers are judged according to the usual standards. ..."
5. ================
(http://www.horsekeeping.com/horse_training/mounting.htm)
" ... Warm your horse up by leading him in-hand for a few moments to "untrack" him. ... "
6. ================
http://www.imh.org/imh/bw/morgan.html
7. ================
(http://www.drf.com/help/help_glossary.html)
Glossary of Horse Racing Terms

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 47 mins (2005-10-22 14:39:18 GMT)
--------------------------------------------------

A a hunting horse, a "hunter", е ловджийски кон, наистина, но това не е

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 0 min (2005-10-22 14:52:18 GMT)
--------------------------------------------------

П.П. За сведение на иначе любознателните, но несведущи "колеги":

A hunting horse, a "hunter", е ловджийски кон, наистина, но това В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ Е "впрегатен" кон или "кон без ездач". Ъ-ъ. Напротив. A hunting horse е просто по-добър, по-породист и специално обучен за лов кон, който собственикът или господарят му язди по време на лов. Това в миналото и в добрата стара Англия и Европа. Сега hunting horse, a "hunter", е кон за участие в конни състезание по прескок. С още по-добри качества от hunting horse е само бойният кон (war horse). Най-"редови" и най-"работен" кон е обикновеният ездитен кон (riding horse) -- по-дребен, по-невзрачен, но по-непретенциозен и по-издръжлив на дълги разстояния. Като доброто старо магаре на Санчо Панса.

(http://www.hyw.com/books/history/Hunting_.htm)
"Many successful farmers had a horse, particularly the English yeomen, but the mark of nobility was the possession of as many horses as possible. A well turned out lord, when traveling, would take along one or two riding horses, a war horse, and perhaps even a hunting horse (who could fill in as a war horse). ...
But the BEST horses a noble owned were those bred and trained for HUNTING. ... A "hunter" was strong and possessed of great stamina and intelligence. ..."

xxx7777
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Много благодаря на 7777 и на всички останали.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Yavor Dimitrov: Напълно съгласен с Вашите доводи, но какво разграничение бихме направили между IN-HAND, RIDDEN, and WORKING HUNTERS (защото нали тук става дума за ЛОВДЖИЙСКИ КОНЕ, известни още като ХУНТЕРИ?
43 mins
  -> Не виждам защо трябва да правя разграничение. Нито да се надспорвам. Има ДОСТА разлики в терминологията м/у Англия и САЩ. Тук в HUNTSEAT RIDING се състезават ЕЗДИТНИ КОНЕ (HUNTERS) в надбягване и прескок, а при EQUITATION - ездачите. Има четива по темата

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
in-hand hunters = състезателни коне за обездка


Explanation:
Hunting horses или hunters в наши дни не означава ловджийски кон и не се отнася до порода коне, а до СЪСТЕЗАТЕЛНИ коне, отглеждани, подготвени и обучени за участие в конни състезания по конкур-ипик и всестранна езда. (Вж. по-долу.) Затова някои ги наричат и jumpers.

Иначе, що се отнася до породите в коневъдството, има повече от 250 породи и породни групи коне и най-общо 3 основни типа – за езда, за езда и впряг и за впряг (тежковозни).

heavy weight hunters for the field = елитни състезателни коне за манежа, плаца или хиподрума

Щом се налагало да се прави разграничение м/у in-hand, ridden or working hunters, става дума за чистокръвни състезателни коне, когато биват използвани за изложби и в състезания по обездка (in-hand), за състезания по всестранна езда (ridden) и за състезания по конкур-ипик (working).

1. КОНЕН СПОРТ – вид спорт, в който участват ездач и кон. Включва обездка (дресаж), прескачане на препятствия, всестранна езда (конкур–компле), впрягове (ателаж) и др.

2. КОНЕН СПОРТ – система от спортни дисциплини, при които се изявяват майсторството на ездача и качествата на коня. Възниква в дълбока древност. Конни състезания са известни от 7 век преди нашата ера у персите. .... (http://kone.zoomania.org/html/modules.php?name=News&file=art...

СЪВРЕМЕННИЯТ конен спорт включва 3 дисциплини – обездка, конкур-ипик и всестранна езда.

• Обездката - (висшата езда) се провежда на манеж с размери 20-40 или 20-60 метра, около който са поставени латински букви (за движение с определен алюр и скорост). Състезателят и конят изпълняват предварително подготвени упражнения с различна трудност по специална програма в продължение на 5-12 минути. За всяко упражнение се поставят оценки по десетобална система, които се сумират. Състезателите се класират по броя на получените точки.

• Конкур–ипикът – е една от най-разпространените дисциплини. Провежда се на специален плац с площ 75-40 метра, на който са разположени различен брой препятствия от 6 до 16 с различна, сложност, форма и размер, високи от 80 до 160 см, и са различна скорост 300 – 400 м/мин. Грешките (съборени препятствия, неподчинение, просрочено време) се наказват по определена скала. Най-висока оценка получава ездачът, който преодолява всички препятствия за определено време или за най-късо време без нарушение.

• Всестранна езда – шампионатът се провежда в продължение на 3 дни. Включва манежна езда (обездка) през първия ден, полска езда (крос-кънтри) в 4 етапа с обща дължина от 16 до 35 км през втория ден и конкур-ипик на третия. Състезателите се класират по спечелените или по наказателните точки от състезанията през трите дни.

Конният спорт включва и пробези на различни дистанции (за скорост и за издръжливост), състезания на скок на височина и дължина, волтижировка, КОНЕН ЛОВ (парфорсен), конно-спортни игри (поло, пушбол) и др. Изисква висококласни, здрави и послушни коне в спортна кондиция, с лек отскок и свободни движения, рационална тренировка и подготовка, високи волеви и технически качества. Развива и укрепва физическата сила на ездача и коня, възпитава смелост, ловкост, съобразителност, издръжливост и др.


    Reference: http://kone.zoomania.org/html/modules.php?name=News&file=art...
xxx7777
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4