KudoZ home » English to Croatian » Medical (general)

HPA axis suppression

Croatian translation: HPA osovina


22:28 Feb 17, 2006
English to Croatian translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: HPA axis suppression
Corticosteroids
…
Patients or individuals exposed regularly in an occupational setting, should be evaluated periodically for evidence of HPA axis suppression.The evaluation may be performed by using the ACTH stimulation, A.M. plasma cortisol and urinary free cortisol tests. If HPA axis suppression is confirmed the individual should be removed from exposure. Recovery of the HPA axis function is generally prompt upon exposure cessation. Infrequently, signs and symptoms of glucocorticosteroid insufficiency may occur, requiring supplemental systemic corticosteroids.
V&M Stanković
Serbia
Croatian translation:HPA osovina
Explanation:
hipotalamičko/hipofizno/adrenalna (HPA) osovina

u stručnom tekszu moguće je ostaviti HPA kraticu u originalu

--------------------------------------------------
Note added at 2006-02-17 23:22:05 (GMT)
--------------------------------------------------

točnije
supresija HPA osovine
supresija hipotalamičko/hipofizno/adrenalne osovine
Selected response from:

alz
Croatia
Grading comment
i još jednom hvala na stručnom prijevodu, a Nives na detaljnom objašnjenju - žao mi je što se bodovi ne mogu podijeliti
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2HPA osovina
alz
5 +2Sprečavanje/Zatajenje ose hipotalamus-hipofiza-nadbubrežne žlijezdeNives


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
hpa axis suppression
Sprečavanje/Zatajenje ose hipotalamus-hipofiza-nadbubrežne žlijezde


Explanation:
HPA od engl. hypothalamic-pituitary-adrenal
Osa hipotalamus-hipofiza-nadbubrežne žlijezde

____________________________________________________

Osa hipotalamus-hipofiza-nadbubrežne
žlezde (HPA, od engl. hypothalamic-pituitary-adrenal) je glavni regulator efekata
glukokortikoida na imunski sistem. Osnovni elementi ove ose su periventrikularni nukleus
hipotalamusa (PVN), adenohipofiza i nadbubrežne žlezde. Kortikotropin oslobađajući hormon
(CRH) koji se oslobađa iz PVN ulazi u portalni krvotok hipofize i stimuliše ekspresiju
adrenokortikotropnog hormona (ACTH) u adenohipofizi. ACTH zatim cirkulacijom stiže do
nadbubrežnih žlezda gde indukuje sintezu i oslobađanje glukokortikoida. HPA osa podleže
regulatornim uticajima kako iz samog nervnog sistema, tako i sa periferije. Sami
glukokortikoidi, kao i CRH i ACTH ostvaruju negativno povratno dejstvo na funkciju HPA.
Takođe, na HPA osu utiču i različiti neuropeptidi (kao što je arginin vazopresin - AVP),
neurotransmiteri (npr. GABA) i citokini. Pravilno funkcionisanje HPA ose je neophodno za
normalno bivstvovanje organizma u zdravlju. Disbalans u bilo kom delu HPA ose se može
odraziti na adekvatnost funkcionisanja imunskog sistema, odnosno može dovesti do povećane
sklonosti ka nastanku inflamatornih i autoimunskih oboljenja. Preterana aktivnost HPA ose
može dovesti do prekomerne osetljivosti na infekcije, dok smanjena aktivnost HPA ose može
dovesti do nekontrolisane inflamacije.
____________________________________________________

e sad jedino ovaj dio "suppression" ne mogu točno odrediti je li zatajila ili je namjerno ugušena, ali vjerujem da ćete vi znati o čemu se radi. Filipovićev rječnik za "suppression" u medicinskom kontekstu navodi izraz "sprječavanje", a meni osobno zatajenje ili možda čak zagušenje odgovara tu.

Nives
Bosnia and Herzegovina
Works in field
Native speaker of: Native in CroatianCroatian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  krtko
12 hrs
  -> hvala krtko

agree  Veronica Prpic Uhing
2 days17 hrs

52 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
HPA osovina


Explanation:
hipotalamičko/hipofizno/adrenalna (HPA) osovina

u stručnom tekszu moguće je ostaviti HPA kraticu u originalu

--------------------------------------------------
Note added at 2006-02-17 23:22:05 (GMT)
--------------------------------------------------

točnije
supresija HPA osovine
supresija hipotalamičko/hipofizno/adrenalne osovine


    www.festivalznanosti.hr/2004/ osijek/predavanja/ButkovicMartina.ppt
    www.psihijatrija.com/novo/kongres_ vojne_medicine/hdvm_zbornik_VOJNA.pdf -
alz
Croatia
Specializes in field
Native speaker of: Native in CroatianCroatian, Native in ItalianItalian
PRO pts in category: 174
Grading comment
i još jednom hvala na stručnom prijevodu, a Nives na detaljnom objašnjenju - žao mi je što se bodovi ne mogu podijeliti

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Veronica Prpic Uhing
14 hrs

agree  Silvija Ivacic
2 days10 hrs