Learning difficulties

Czech translation: (specifické) poruchy učení

English to Czech translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters / Health
English term or phrase: Learning difficulties
Someone has "learning difficulties" (general description of someone from the developmenta/medical/sociological point of view)Turn social sharing on.
Like 6
Martin Repecky MA DPSI RPSI
United Kingdom
Czech translation:(specifické) poruchy učení
Explanation:
Pokud je to z UK, mohlo by být míněno toto, tedy všechny různé dys- (-grafie, -kalkulie, -ortografie ap.), aspoň podle toho, co říká wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/Learning_disability
Ale taky to může být širší, prostě vzdělávácí obtíže, které můžou být způsobeny lecčím. Jde o to, jestli to z kontextu můžete poznat.


--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2018-05-02 15:33:58 GMT)
--------------------------------------------------

No pokud tam potřebujete dostat větší spektrum obtíží, tak v českém prostředí se používá termín žák se speciálními vzdělávacími potřebami - http://www.nuov.cz/co-se-rozumi-pojmem-specialni-vzdelavaci-...
Ale je to dost přesně definované zákonem, tak zas musíte dát bacha, aby si to někdo tady nevyložil specificky. Možná líp použít něco neterminologického, klidně asi vzdělávací obtíže.

--------------------------------------------------
Note added at 42 mins (2018-05-02 15:35:51 GMT)
--------------------------------------------------

Obávám se, že porucha učení by u kohokoli s pedagogickým vzděláním asociovala poruchu typu dys-
Selected response from:

Zuzka Benesova
Czech Republic
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5potíže s učením
Jiri Lonsky
3 +5(specifické) poruchy učení
Zuzka Benesova
Summary of reference entries provided
Definitions of learning disability and learning difficulties
Anna Zahorska

Discussion entries: 1





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
learning difficulties
(specifické) poruchy učení


Explanation:
Pokud je to z UK, mohlo by být míněno toto, tedy všechny různé dys- (-grafie, -kalkulie, -ortografie ap.), aspoň podle toho, co říká wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/Learning_disability
Ale taky to může být širší, prostě vzdělávácí obtíže, které můžou být způsobeny lecčím. Jde o to, jestli to z kontextu můžete poznat.


--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2018-05-02 15:33:58 GMT)
--------------------------------------------------

No pokud tam potřebujete dostat větší spektrum obtíží, tak v českém prostředí se používá termín žák se speciálními vzdělávacími potřebami - http://www.nuov.cz/co-se-rozumi-pojmem-specialni-vzdelavaci-...
Ale je to dost přesně definované zákonem, tak zas musíte dát bacha, aby si to někdo tady nevyložil specificky. Možná líp použít něco neterminologického, klidně asi vzdělávací obtíže.

--------------------------------------------------
Note added at 42 mins (2018-05-02 15:35:51 GMT)
--------------------------------------------------

Obávám se, že porucha učení by u kohokoli s pedagogickým vzděláním asociovala poruchu typu dys-


Zuzka Benesova
Czech Republic
Works in field
Native speaker of: Native in CzechCzech
PRO pts in category: 8
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
Notes to answerer
Asker: Ano, to je ohledně learning disability, jak však použít 'learning difficulty'? Nebo prostě porucha učení?

Asker: Z praxe (UK) se zpravidla jedná o někoho, kdo ma nízké IQ nebo je jinak vývojově "pozadu"


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marketa Brozova Hanelova
15 mins
  -> Díky, Markéto.

agree  Petr Kedzior
15 mins
  -> Díky, Petře.

agree  Anna Zahorska
17 mins
  -> Díky, Anno.

neutral  Jiri Lonsky: "porucha" je už "disorder"; IMO "difficulties", "problems" jsou méně specifické termíny
26 mins
  -> Vycházela jsem z wiki: In the UK, the term "learning disability" generally refers to an intellectual disability, while difficulties such as dyslexia and dyspraxia are usually referred to as "learning difficulties". Reálný úzus ale neznám. Jinak souhlas.

agree  Jitka Komarkova (Mgr.)
52 mins
  -> Díky, Jitko.

agree  Zuzana Suchá: Nedávno jsem to tlumočila, dříve se používalo v angličtině learning disorders pro SPU, ale v současné době je tendence nepoužívat „poruchy“ (disorders), nýbrž „potíže“ (difficulties). Souvisí to s inkluzí těchto žáků, difficulties se jeví jako korektnější
1 hr
  -> Díky, Zuzko.

1 min   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
learning difficulties
potíže s učením


Explanation:
obecně

--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2018-05-02 15:39:01 GMT)
--------------------------------------------------

Co je, prosím Vás, na "potížích" neobratné, fádní a neformální? Je to naprosto běžné slovo z praktické medicíny, hojně používané v anamnéze.

Jiri Lonsky
Czech Republic
Works in field
Native speaker of: Native in CzechCzech, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Potíže s učením používám, ale přijde mi to dost neobratné a fádní, hledám nějaký "formálnější" výraz

Asker: viz diskuze výše


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jana Pavlová
4 mins
  -> Díky, Jano

agree  Lucie Maruniakova
19 mins
  -> Díky, Lucie

agree  alpia
42 mins
  -> Děkuji

agree  Dagmar Heeg
1 hr
  -> Díky, Dagmar

agree  Sarka Rubkova
7 hrs
  -> Děkuji




Reference comments


44 mins
Reference: Definitions of learning disability and learning difficulties

Reference information:
http://www.bild.org.uk/EasySiteWeb/GatewayLink.aspx?alId=396...

--------------------------------------------------
Note added at 46 mins (2018-05-02 15:39:36 GMT)
--------------------------------------------------

Dobré vysvětlení, jak jsou termíny používány v UK.

Anna Zahorska
United Kingdom
Native speaker of: Native in CzechCzech
Note to reference poster
Asker: super, díky