KudoZ home » English to Danish » Art/Literary

stilling

Danish translation: berolige, bringe til tavshed


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:stilling
Danish translation:berolige, bringe til tavshed
Entered by: Trine A

10:18 May 24, 2002
English to Danish translations [PRO]
Art/Literary / Proverb
English term or phrase: stilling
(...)Because gratification of a desire leads to the temporary stilling of the mind(...)

Jeg har aldrig set stilling optræde på engelsk.
Gitte Gifford
berolige, bringe til tavshed
Explanation:
verbet "to still" betyder iflg. Longman Dictionary "to make quiet, calm or still" "to put an end to e.g. fears" helt parallelt med dit eksempel. Se f.eks. anvendelse på engelsk her http://easyweb.easynet.co.uk/~pt/buddhism/books/oneness/1min...

Der er også flere hits på Google, hvor termen er brugt på engelsk.
Selected response from:

Trine A
Grading comment
Mange tak.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2berolige, bringe til tavshedTrine A
4 +1ro i sindet / sindsro
Barbara Østergaard
4stå stille
ush


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stå stille


Explanation:
Mon ikke "still" her er brugt som et verbum, altså i betydningen, at man holder op med at bruge hovedet/tænke?

ush
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in pair: 58

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
berolige, bringe til tavshed


Explanation:
verbet "to still" betyder iflg. Longman Dictionary "to make quiet, calm or still" "to put an end to e.g. fears" helt parallelt med dit eksempel. Se f.eks. anvendelse på engelsk her http://easyweb.easynet.co.uk/~pt/buddhism/books/oneness/1min...

Der er også flere hits på Google, hvor termen er brugt på engelsk.

Trine A
PRO pts in pair: 53
Grading comment
Mange tak.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Barbara Østergaard: evt. beroligelse af sindet :o)
8 mins

agree  Lisbeth Mejer: jeg synes, det virker helt logisk med "berolige"
10 mins

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ro i sindet / sindsro


Explanation:
Blot et alternativ til de andre forslag.

Barbara Østergaard
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 356

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Allround
13 mins
  -> mange tak :o)