KudoZ home » English to Danish » Automation & Robotics

positioner

Danish translation: manipulator


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:positioner
Danish translation:manipulator
Entered by: Susanne Roelands

10:42 Nov 6, 2007
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automation & Robotics / Robot
English term or phrase: positioner
EMERGENCY STOP: stops the robot and the positioner.
Susanne Roelands
Belgium
manipulator
Explanation:
Jeg har både fundet denne oversættelse i Clausens tekniske ordbog eng-da inden for området "maskinteknik og -elementer" og i L&H's tekniske ordbog eng-da.

L&H anfører endvidere en anden oversættelse: "bevægeligt svejseplan".

ordbogen.com anfører en tredje oversættelse: aktuator.

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2007-11-07 09:08:59 GMT)
--------------------------------------------------

Se også:
- Wikipedias beskrivelse af "robot" og "manipulator" på:
http://66.102.9.104/search?q=cache:DUD72Gu3hMQJ:da.wikipedia...

- Samt beskrivelse og billede af manipulator på:
http://66.102.9.104/search?q=cache:S2QjeDVOX6EJ:www.ahi.dk/c...

--------------------------------------------------
Note added at 104 days (2008-02-18 23:44:08 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------


Billedet af manipulator skal nu findes på:
http://www.ahi.dk/cloos/svejserobotter.htm
Selected response from:

David Koppel
Denmark
Grading comment
Tak for hjælpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4manipulator
David Koppel
4positionerenSuzanne Blangsted
3 +1placeringsenhedMorten Rindsig
4svejsebord
Poul Moller


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
svejsebord


Explanation:
Har set det i en del oversættelser, + ordbogen.com

Poul Moller
Native speaker of: Native in DanishDanish

28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
placeringsenhed


Explanation:
Oversættelsen afhænger af den konkrete "maskine", men ovenstående har jeg selv brugt ved SMD-udstyr, dispenseringsudstyr mv.

Morten Rindsig
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NetLynx: Jeg foretrækker også denne udgave.
12 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
positioneren


Explanation:
www.teknikogviden.dk/artikler/udskriv_artikel.asp?id=7892

Google "positioneren" og læs om andre hits



--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-11-06 12:57:06 GMT)
--------------------------------------------------

http://samson-reg.dk/SEEEMS.asp?save=on&id=507&display=on


Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  NetLynx: Det var dog et frygteligt ord på dansk! Det vil jeg fraråde.//Accepteret? For mig er det en meget dårlig 'oversættelse'. Både i bestemt og ubestemt form vil ordet også have en anden betydning med et andet tryk, så nej.
2 hrs
  -> Det er jo desværre accepteret i teknologi

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
manipulator


Explanation:
Jeg har både fundet denne oversættelse i Clausens tekniske ordbog eng-da inden for området "maskinteknik og -elementer" og i L&H's tekniske ordbog eng-da.

L&H anfører endvidere en anden oversættelse: "bevægeligt svejseplan".

ordbogen.com anfører en tredje oversættelse: aktuator.

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2007-11-07 09:08:59 GMT)
--------------------------------------------------

Se også:
- Wikipedias beskrivelse af "robot" og "manipulator" på:
http://66.102.9.104/search?q=cache:DUD72Gu3hMQJ:da.wikipedia...

- Samt beskrivelse og billede af manipulator på:
http://66.102.9.104/search?q=cache:S2QjeDVOX6EJ:www.ahi.dk/c...

--------------------------------------------------
Note added at 104 days (2008-02-18 23:44:08 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------


Billedet af manipulator skal nu findes på:
http://www.ahi.dk/cloos/svejserobotter.htm

David Koppel
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak for hjælpen.