KudoZ home » English to Danish » Bus/Financial

near miss

Danish translation: utilsigtet hændelse (underbegreber: nær-hændelser, nærved hændelser, nær fejl og næsten fejl)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:near miss incident
Danish translation:utilsigtet hændelse (underbegreber: nær-hændelser, nærved hændelser, nær fejl og næsten fejl)
Entered by: Christina Clark

11:13 May 20, 2003
English to Danish translations [Non-PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: near miss
Site management will fully investigate major incidents – including near misses and other incidents having the potential to escalate into major incidents....

Findes der et konkret begreb for "near miss" - ikke noget med lige-ved-og-næsten....
Christina Clark
Denmark
nærved-ulykker
Explanation:
Dette udtryk anvendes af arbejdsmiljøinstituttet.
Selected response from:

Lingua DK
Denmark
Grading comment
Mange tak. Jeg har fundet følgende på: http://www.f910392.suite.dk/includes/HoeringssvarVedrBegreber.doc

"Vedrørende bemærkninger til definitionen Utilsigtet Hændelse side 20: Denne definition er meget bred, idet den også inkluderer definitioner på nær-hændelser, nærved hændelser, nær fejl og næsten fejl.

Desuden benyttes begreberne for nærhændelser, nærved hændelser, nærfejl og næsten fejl i flæng, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da det kan medføre forvirring.

Selskabet foreslår derfor at der foretages en tydelig afgrænsning af de definitioner der relaterer sig til begrebet utilsigtet hændelse, ligesom det må vurderes hvorvidt det er nødvendigt at definere alle fire underbegreber (nærhændelse, nærved hændelse, nær fejl og næsten fejl). I relation hertil er det formentlig mere hensigtsmæssigt at have en snævrere definition af utilsigtet hændelse. Desuden må det kommenteres hvorledes de angelsaksiske begreber for utilsigtede hændelser i forbindelse med lægemidler som f.eks. adverse drug effect, adverse drug event, potential adverse drug event, medication error forstås i relation til definerede begreber."

2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5nærved-ulykkerLingua DK
4afværget [katastrofe, problem mm]
Mads Grøftehauge
4"near miss"-hændelseKjeld Holm


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
nærved-ulykker


Explanation:
Dette udtryk anvendes af arbejdsmiljøinstituttet.


    Reference: http://www.ami.dk/resumeer/resume_af_forskning/dokumenter/30...
Lingua DK
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 60
Grading comment
Mange tak. Jeg har fundet følgende på: http://www.f910392.suite.dk/includes/HoeringssvarVedrBegreber.doc

"Vedrørende bemærkninger til definitionen Utilsigtet Hændelse side 20: Denne definition er meget bred, idet den også inkluderer definitioner på nær-hændelser, nærved hændelser, nær fejl og næsten fejl.

Desuden benyttes begreberne for nærhændelser, nærved hændelser, nærfejl og næsten fejl i flæng, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da det kan medføre forvirring.

Selskabet foreslår derfor at der foretages en tydelig afgrænsning af de definitioner der relaterer sig til begrebet utilsigtet hændelse, ligesom det må vurderes hvorvidt det er nødvendigt at definere alle fire underbegreber (nærhændelse, nærved hændelse, nær fejl og næsten fejl). I relation hertil er det formentlig mere hensigtsmæssigt at have en snævrere definition af utilsigtet hændelse. Desuden må det kommenteres hvorledes de angelsaksiske begreber for utilsigtede hændelser i forbindelse med lægemidler som f.eks. adverse drug effect, adverse drug event, potential adverse drug event, medication error forstås i relation til definerede begreber."

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
"near miss"-hændelse


Explanation:
Jeg har fundet en 7-8 seriøse brug af near miss på dansk og ellers "og melder tilbage både på de fejl, der opstår og på de forløb, hvor man har
være lige ved at begå en alvorlig fejl (også kaldet near miss ...

Kjeld Holm
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 402

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
afværget [katastrofe, problem mm]


Explanation:
Det synes jeg passer i din sammenhæng.

Men sjovere er 'nød-og-næppe-oplevelser' :-)

Mvh.
Mads

Mads Grøftehauge
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 378