long lost

Danish translation: kære, savnede

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:long lost
Danish translation:kære, savnede
Entered by: Pernille Chapman

13:09 Oct 27, 2005
English to Danish translations [PRO]
Media / Multimedia / Programoversigt - TV
English term or phrase: long lost
"A story of South Korean families so desperate to see their long lost relatives, that they attempt a dangerous journey to the border between North Korea and China for one chance of contacting them."

Findes der et godt, dansk udtryk, der dækker det, eller skal jeg ud i en omskrivning?

På forhånd tak.
Pernille Chapman
United Kingdom
kære, savnede slægtninge
Explanation:
Det må gerne være lidt følelsesladet journalistik. Der hentydes mere til den følelsesmssige intensitet i relationen end til det mere præcise tidsrum, der er gået, siden de skiltes.
I digte, melodramaer osv. kan man f.eks. tale om en 'long lost lover'.
Selected response from:

Marianne Sorensen
Denmark
Grading comment
Lige netop her var det Marianne, der satte mig på sporet af en løsning. Jeg fik puttet "kære" ind et andet sted, og endte så med "...som de har været afskåret fra så længe".
Tusind tak for alle de gode forslag!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +8længe savnede
Aino Slej
4 +1omskrivning
Anna Haxen
4kære, savnede slægtninge
Marianne Sorensen
3glemt for længst
Charlesp


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +8
længe savnede


Explanation:
de var jo ikke helt lost

Aino Slej
Denmark
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Terence Ajbro
3 mins

agree  Jeanette Brammer
5 mins

agree  Charlotte Langbeen
7 mins

agree  Susanne Roelands
33 mins

agree  Suzanne Blangsted
1 hr

agree  Mette Kragholm
1 hr

agree  Kenneth Svendsen
2 hrs

agree  Dziadzio
17 hrs

41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
glemt for længst


Explanation:
another possibility

Charlesp
Sweden
Native speaker of: English

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Anna Haxen: I don't think this would work. Long lost implies that they have lost contact, not that they have forgotten all about them.// No, actually. Not if they're desperate to see them. Unless they've just recovered from collective amnesia, of course.
34 mins
  -> you are probably right, but would it be a possibility?

neutral  Dziadzio: You're right on that one Anna
16 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
omskrivning


Explanation:
Jeg mener ikke der findes et tilsvarende udtryk på dansk, men ville enten droppe "long lost" eller omskrive til noget i retning af "desperate efter at få kontakt til deres slægtninge" - alt efter hvor meget det må fylde. Jeg synes "længe savnede" får det til at lyde som om det er slægtningene der er rejst væk.

Anna Haxen
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Christian Schoenberg: Jeg er enig med dig - jeg ville også omskrive...
1 hr

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
long lost relatives
kære, savnede slægtninge


Explanation:
Det må gerne være lidt følelsesladet journalistik. Der hentydes mere til den følelsesmssige intensitet i relationen end til det mere præcise tidsrum, der er gået, siden de skiltes.
I digte, melodramaer osv. kan man f.eks. tale om en 'long lost lover'.

Marianne Sorensen
Denmark
Works in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Lige netop her var det Marianne, der satte mig på sporet af en løsning. Jeg fik puttet "kære" ind et andet sted, og endte så med "...som de har været afskåret fra så længe".
Tusind tak for alle de gode forslag!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search