KudoZ home » English to Danish » Medical: Instruments

hyperglycemic-hyperosmolar state

Danish translation: hyperglykemisk-hyperosmolær tilstand


20:48 Feb 15, 2007
English to Danish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments / blood glucose meter
English term or phrase: hyperglycemic-hyperosmolar state
Oversættelsen gik lige så godt, indtil det hele blev lidt for medicinsk...

Kontekst:

Critically ill patients (e.g., those with severe hypotension or shock, hyperglycemic-hyperosmolar state, hypoxia, severe dehydration, diabetic ketoacidosis) should not be tested with blood glucose meters because inaccurate results may occur.
Liset Nyland
Italy
Danish translation:hyperglykemisk-hyperosmolær tilstand
Explanation:
"I tilfælde af formindsket perifer blodgennemstrømning er blodprøver fra fingerstik
ikke velegnede, da de ikke nødvendigvis afspejler den korrekte, fysiologiske
tilstand. Eksempler herpå omfatter, men er ikke begrænset til: alvorlig
dehydrering forårsaget af diabetisk ketoacidose eller hyperglykemisk
hyperosmolær non-ketotisk tilstand, hypotension, chok eller perifer karsygdom."
(Fundet i nedenstående link)

Dette er muligvis en tekst, som også er oversat, men måske kan det bruges...
Selected response from:

Rikke Stenlev
Denmark
Grading comment
Der findes også mange links med den danske stavemåde, så æ-versionen er blevet brugt. Tusind tak for hjælpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1hyperglycemisk-hyperosmolar tilstandSuzanne Blangsted
4 +1hyperglykemisk-hyperosmolær tilstand
Rikke Stenlev


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
hyperglycemisk-hyperosmolar tilstand


Explanation:
my suggestion -

Suzanne Blangsted
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 294

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lingua Danica: Principielt rigtigt, stavemåden bør lige justeres til hyperglykæmisk :-)
14 hrs
  -> Tak, men Aarhus Akademi bruger hyperglycemisk. Se: laerer.aarhusakademi.dk/.../biologi/Roholt/Hjemmeside/Undervisning online/Hormoner/pancreas/glucagon.html - 6k - Supplemental Result

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
hyperglykemisk-hyperosmolær tilstand


Explanation:
"I tilfælde af formindsket perifer blodgennemstrømning er blodprøver fra fingerstik
ikke velegnede, da de ikke nødvendigvis afspejler den korrekte, fysiologiske
tilstand. Eksempler herpå omfatter, men er ikke begrænset til: alvorlig
dehydrering forårsaget af diabetisk ketoacidose eller hyperglykemisk
hyperosmolær non-ketotisk tilstand, hypotension, chok eller perifer karsygdom."
(Fundet i nedenstående link)

Dette er muligvis en tekst, som også er oversat, men måske kan det bruges...


    Reference: http://www.hermedico.dk/upload/filer/AccuChekSensor_teststri...
Rikke Stenlev
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Der findes også mange links med den danske stavemåde, så æ-versionen er blevet brugt. Tusind tak for hjælpen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lingua Danica: Sandt, men bør på godt lægedansk staves æ i hyperglykæmisk (dvs for højt blodglukoseniveau), "æmi" og "æmisk" er den danske stavemåde for det, der er i blodet/vedr. blodet.
13 hrs