KudoZ home » English to Danish » Medical: Pharmaceuticals

hyperparathyroidism

Danish translation: hyperparathyroidisme/hyperparatyroidisme


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hyperparathyroidism
Danish translation:hyperparathyroidisme/hyperparatyroidisme
Entered by: Randi Stenstrop

16:10 Jun 30, 2007
English to Danish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
English term or phrase: hyperparathyroidism
bone marrow fibrosis is a known complication of chronic renal failure in humans and may be related to secondary or unknown factors
Randi Stenstrop
hyperparathyroidisme/hyperparatyroidisme
Explanation:
Behandling af hypercalcæmi og Hypercalcæmisk kriseHvis følgende brøk (DU-Ca x S-Creatinin / dU-creatinin x S-total-Ca) > 0.01, da primær hyperparathyroidisme. Hvis < 0.01, da familiær hypercalcæmisk ...
www.frederiksberghospital.dk/.../ResponseDokumenter/2746AD0... - 15k - Cached - Similar pages - Note this

[DOC] Vitamin D mangel hos indvandrereFile Format: Microsoft Word - View as HTML
Ved samtidig lav 25-hydroxyvitamin D og sekundær hyperparathyroidisme behandles med store doser ergo- eller cholecalciferol (100.000 IE ugentligt i en ...
inet.uni2.dk/home/glerup/vitamin%20D/Vitamin%20D%20mangel%20hos%20indvandrere.doc - Similar pages - Note this

Århus Universitetshospital - Århus Amtssygehus - Kirurgisk ...Patienter med sekundær/tertiær hyperparathyroidisme henvises til operation fra nefrologisk ... Behandlingsstrategi ved hyperparathyroidisme [Til toppen] ...
www.auh.dk/aas/afd/afdl/instruks/HPT.HTM - 10k - Supplemental Result - Cached - Similar pages - Note this

Medicin.dk - Infomatum A/S - BisphosphonaterDen bør ledsages af et oralt tilskud af calcium og D-vitamin for at undgå hypokalcæmi og sekundær hyperparathyroidisme. Knoglemarkører, serum-calcium ...
www.medicin.dk/(htfhs1zejrx4g0zhyngowxzd)/Show.aspx?docid=t... - 24k

PasienthåndbokaHyperparatyroidisme er vanligere etter 50 års alder, og er vanligere hos kvinner enn ... For dem med symptomgivende hyperparatyroidisme kan medikamentell ...
www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&parentid=0... - 58k - Cached - Similar pages - Note this

Medicin.dk - Infomatum A/S - CalcimimetikaPrimær hyperparatyroidisme (PHPT). Behandlingen er primært kirurgisk i form af ... Tertiær hyperparatyroidisme (THPT) ved nyreinsufficiens eller efter ...
www.medicin.dk/(wdnisonqw44pu4fch1onpx45)/Show.aspx?docid=t... - 22k - Cached - Similar pages - Note this

Osteoporose hos mændSe-calcium (ion eller korrigeret), Hyperparatyroidisme, malignitet ... primær hyperparatyroidisme. Prostataspecifikt antigen, Prostatacancer ...
www.kvalidoc.dk/osteoporose/emner/osteoporose_hos_maend.htm...

Selected response from:

Dr Sue Levy
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4hyperparathyroidisme/hyperparatyroidismeDr Sue Levy
5 -1hyperparatyroidismeSuzanne Blangsted


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
hyperparathyroidisme/hyperparatyroidisme


Explanation:
Behandling af hypercalcæmi og Hypercalcæmisk kriseHvis følgende brøk (DU-Ca x S-Creatinin / dU-creatinin x S-total-Ca) > 0.01, da primær hyperparathyroidisme. Hvis < 0.01, da familiær hypercalcæmisk ...
www.frederiksberghospital.dk/.../ResponseDokumenter/2746AD0... - 15k - Cached - Similar pages - Note this

[DOC] Vitamin D mangel hos indvandrereFile Format: Microsoft Word - View as HTML
Ved samtidig lav 25-hydroxyvitamin D og sekundær hyperparathyroidisme behandles med store doser ergo- eller cholecalciferol (100.000 IE ugentligt i en ...
inet.uni2.dk/home/glerup/vitamin%20D/Vitamin%20D%20mangel%20hos%20indvandrere.doc - Similar pages - Note this

Århus Universitetshospital - Århus Amtssygehus - Kirurgisk ...Patienter med sekundær/tertiær hyperparathyroidisme henvises til operation fra nefrologisk ... Behandlingsstrategi ved hyperparathyroidisme [Til toppen] ...
www.auh.dk/aas/afd/afdl/instruks/HPT.HTM - 10k - Supplemental Result - Cached - Similar pages - Note this

Medicin.dk - Infomatum A/S - BisphosphonaterDen bør ledsages af et oralt tilskud af calcium og D-vitamin for at undgå hypokalcæmi og sekundær hyperparathyroidisme. Knoglemarkører, serum-calcium ...
www.medicin.dk/(htfhs1zejrx4g0zhyngowxzd)/Show.aspx?docid=t... - 24k

PasienthåndbokaHyperparatyroidisme er vanligere etter 50 års alder, og er vanligere hos kvinner enn ... For dem med symptomgivende hyperparatyroidisme kan medikamentell ...
www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&parentid=0... - 58k - Cached - Similar pages - Note this

Medicin.dk - Infomatum A/S - CalcimimetikaPrimær hyperparatyroidisme (PHPT). Behandlingen er primært kirurgisk i form af ... Tertiær hyperparatyroidisme (THPT) ved nyreinsufficiens eller efter ...
www.medicin.dk/(wdnisonqw44pu4fch1onpx45)/Show.aspx?docid=t... - 22k - Cached - Similar pages - Note this

Osteoporose hos mændSe-calcium (ion eller korrigeret), Hyperparatyroidisme, malignitet ... primær hyperparatyroidisme. Prostataspecifikt antigen, Prostatacancer ...
www.kvalidoc.dk/osteoporose/emner/osteoporose_hos_maend.htm...



Dr Sue Levy
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlotte Langbeen
1 hr

agree  Peter Adolph: enig i stavemåden uden 'h' i 'tyroidisme', men ingen grund til at inkludere norske referencer!
1 hr
  -> no, terribly sorry, that was an oversight - I googled on "Hyperparatyroidisme" and almost all refs are .dk sites. The .no site got caught up in my selection. I promise to pay more attention in the future

agree  NetLynx: Jeg holder på '-thyroidisme' med h for at opretholde den sproglige oprindelse - ellers skal vi vel også til at skrive sdasjon, majonæse, polonæse ...
6 hrs

agree  xxxAnne Holmelu: enig i stavemåde uden h, når der fordanskes som her - se Klinisk Ordbog
1 day16 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
hyperparatyroidisme


Explanation:
www.ugeskriftet.dk/.../LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2005/UFL_2005_08/UFL__2005_08_44410 - 87k

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-06-30 17:17:31 GMT)
--------------------------------------------------

på rigtigt dansk - hyperparathyroidisme er adopteret fra engelsk.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-06-30 17:18:04 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKR...

Suzanne Blangsted
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 96

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  NetLynx: Nej! '-thyroidisme' er bestemt ikke adopteret fra engelsk, men fra latin/græsk. Der er tale om et fornuftigt forsøg på at transkribere græsk theta til th (og græsk tau til t). Rigtigt dansk? Det kan man aldrig vide med et Sprognævn, der ikke har indsigt.
19 hrs
  -> den misforstod du. Det var hyperparathyrodism, stavemåden på engelsk der var adopåteret