KudoZ home » English to Danish » Medical

gonadal ridge mesoderm

Danish translation: den primitive genitalfolds mesoderm


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:gonadal ridge mesoderm
Danish translation:den primitive genitalfolds mesoderm
Entered by: Margit Pehrsson

10:32 Dec 8, 2003
English to Danish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: gonadal ridge mesoderm
During embryonic development, WT1 expression has been observed in human kidney, spleen, and gonadal ridge mesoderm and the mesothelial lining of the coelomic cavity and the organs contained within.7 WT1 gene expression in adult human tissues has been observed in sertoli cells of testes, decidual cells of the uterus and in granulosa cells of the ovary.
Margit Pehrsson
den primitive genitalfolds mesoderm
Explanation:
Gonadal ridge kan også hedde genital fold (se 1. link). Jeg fandt et link (nr. 2) på dansk med genitalfold, men det ser til gengæld ud til at være ret seriøst. Jeg kan ikke finde noget andet ord for det.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 57 mins (2003-12-08 12:29:11 GMT)
--------------------------------------------------

Mesoderm er det ene af embryoets tre kimlag/kimblade - de cellelag som den videre differentiering sker ud fra.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs 37 mins (2003-12-08 21:09:23 GMT)
--------------------------------------------------

Citat fra link nr. 2:

Det centrale i kønsdetermineringen er udviklingen af den primitive genitalfold til enten en testis eller et ovarium.
Selected response from:

Anna Haxen
Denmark
Grading comment
Tusind tak for dit meget udførlige svar.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4den primitive genitalfolds mesoderm
Anna Haxen
4crista gonas mesodermisSuzanne Blangsted


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
crista gonas mesodermis


Explanation:
Det er den latinske oversættelse. Jeg ved ikke om du kan bruge den, men der er mange medicinske vendinger der på dansk oversættes til latin. Ellers kan jeg kun foreslå "mesoderm fra gonadal kant", som er en sammensætning fra Munksgaards kliniske ordbog. Der er intet at finde fra lægeudskrifterne, der bruger alle ordene sammen.

Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2808

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
den primitive genitalfolds mesoderm


Explanation:
Gonadal ridge kan også hedde genital fold (se 1. link). Jeg fandt et link (nr. 2) på dansk med genitalfold, men det ser til gengæld ud til at være ret seriøst. Jeg kan ikke finde noget andet ord for det.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 57 mins (2003-12-08 12:29:11 GMT)
--------------------------------------------------

Mesoderm er det ene af embryoets tre kimlag/kimblade - de cellelag som den videre differentiering sker ud fra.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs 37 mins (2003-12-08 21:09:23 GMT)
--------------------------------------------------

Citat fra link nr. 2:

Det centrale i kønsdetermineringen er udviklingen af den primitive genitalfold til enten en testis eller et ovarium.


    Reference: http://www.books.md/G/dic/genitalfold.php
    Reference: http://www.dadlnet.dk/ufl/ufl0108/v_p/35006.htm
Anna Haxen
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 269
Grading comment
Tusind tak for dit meget udførlige svar.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Suzanne Blangsted: dadlnet.dk er om forskellen på et barns køn
6 hrs
  -> Ja, netop. Og gonadal ridge er det tidlige forstadium til et fosters kønsorganer, som i linket kaldes den primitive genitalfold - deraf dets relevans.