KudoZ home » English to Danish » Other

spotlight on location

Danish translation: bag om filmen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:spotlight on location
Danish translation:bag om filmen
Entered by: Lise Smidth

15:16 Jul 4, 2002
English to Danish translations [Non-PRO]
/ film industry/ dvd-menu
English term or phrase: spotlight on location
Det drejer sig om en DVD-menu, hvor denne "option" fremkommer. Det lyder s¨dan her:
"Spotlight on location: The making of (filmens navn)"
Jeg forstår, at man her vil blive ført til en beskrivelse af, hvordan filmen blev lavet, men hvordan siger man det på en "smart" måde?

Anna
xxxschwensen
bag om filmen
Explanation:
jeg er ikke helt sikker på, om det er det udtryk, du har brug for - men det er det første der falder mig ind i forbindelse med "making of..."
location hedder også location på dansk -i det mindste i i fagjargonen,
jf. Filmleksikon, red. af Peter Schepelern (1995): "ethvert sted uden for studiet, hvor en film helt eller delvist bliver optaget (...) At optage uden for studiet kaldes at optage on location".

jeg ville faktisk også bruge "location" i den danske oversættelse - ja faktisk ville jeg nok lade første del stå på engelsk: "spotlight on location: bag om filmen."

håber det hjalp dig lidt videre
lise


--------------------------------------------------
Note added at 2002-07-04 16:13:55 (GMT)
--------------------------------------------------

Søger, så skulle I finde:

Features: Spotlight on location, Trailer, Produktionsnoter, Biografier, DVD-Rom Features, DVD Nyheds Brev
http://www.mjdata.dk/da/dept_32.html

På region 1 udgaven får du \"Spotlight On Location\", Trailer, Biografier, Produktionenoter og DVD-ROM features.
http://www.dvdmagasinet.dk/anmeldelser/dvdM/flintstonesinviv...
Selected response from:

Lise Smidth
Austria
Grading comment
Tak til jer begge! Det endte med, at jeg lod stå på engelsk, men nu har jeg da lært et par gode vendinger til næste gang!
Anna
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5optagelsesstedet i søgelysetxxxlone
2bag om filmen
Lise Smidth


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
optagelsesstedet i søgelyset


Explanation:
Håber det hjælper dig!


    Reference: http://www.duus.dk/KD/dogmefilm.htm
xxxlone
Canada
Native speaker of: Danish
PRO pts in pair: 933

43 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
bag om filmen


Explanation:
jeg er ikke helt sikker på, om det er det udtryk, du har brug for - men det er det første der falder mig ind i forbindelse med "making of..."
location hedder også location på dansk -i det mindste i i fagjargonen,
jf. Filmleksikon, red. af Peter Schepelern (1995): "ethvert sted uden for studiet, hvor en film helt eller delvist bliver optaget (...) At optage uden for studiet kaldes at optage on location".

jeg ville faktisk også bruge "location" i den danske oversættelse - ja faktisk ville jeg nok lade første del stå på engelsk: "spotlight on location: bag om filmen."

håber det hjalp dig lidt videre
lise


--------------------------------------------------
Note added at 2002-07-04 16:13:55 (GMT)
--------------------------------------------------

Søger, så skulle I finde:

Features: Spotlight on location, Trailer, Produktionsnoter, Biografier, DVD-Rom Features, DVD Nyheds Brev
http://www.mjdata.dk/da/dept_32.html

På region 1 udgaven får du \"Spotlight On Location\", Trailer, Biografier, Produktionenoter og DVD-ROM features.
http://www.dvdmagasinet.dk/anmeldelser/dvdM/flintstonesinviv...


    Reference: http://www.hfk.dk/omfridykning/omthebigblue/bagomfilmen.htm
    Reference: http://www.sf-film.dk/15minutes/bag_om_index.htm
Lise Smidth
Austria
Native speaker of: Danish
PRO pts in pair: 48
Grading comment
Tak til jer begge! Det endte med, at jeg lod stå på engelsk, men nu har jeg da lært et par gode vendinger til næste gang!
Anna