Yes, Virginia

Danish translation: Ja, lille (navn), julemanden findes

English term or phrase:Yes, Virginia, there is a Santa Claus
Danish translation:Ja, lille (navn), julemanden findes
Entered by: Trine A

19:03 Jan 15, 2003
English to Danish translations [PRO]
English term or phrase: Yes, Virginia
Nogen der har en god oversættelse af det udtryk? Eksempel:
"Yes, Virginia, there is a Santa Claus"
Anja Lysholm
Denmark
Ja, lille (navn), julemanden findes
Explanation:
Det er et citat, som refererer til end berømt avisleder, som man bl.a. kan læse om her: http://beebo.org/smackerels/yes-virginia.html
hvor en lille pige skrev til en avis for at spørge om julemanden fandtes og fik et svar, som er et forsvar for barndommens uskyld. Efterfølgende blev den lille Virginia et slags symbol på barndommens naivitet og når voksne bruger udtrykket er det derfor ofte lidt med en lidt overbærende men også nostalgisk tone.
Hvis man formoder, at læserne ikke kender historien bag udtrykket skulle man måske vælge at indsætte et almindeligt dansk navn i stedet, med mindre, selvfølgelig, at det også henviser til en virkelig person i teksten.
Håber dette kan give lidt inspiration!
Selected response from:

Trine A
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Ja, lille (navn), julemanden findes
Trine A
5 +1Ja, Virginia, der er en julemand
Suzanne Blangsted
4Ja, Virginia - julemanden findes
Kjeld Holm


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Ja, Virginia, der er en julemand


Explanation:
lige ud af vejen eller
Ja, Virginia (kvindenavn), julemanden eksisterer.

Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2808

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  smarinella
16 mins

agree  Allround: Ja, Virginia, der findes en julemand
41 mins

disagree  Jørgen Madsen: Anglisering
14 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Ja, lille (navn), julemanden findes


Explanation:
Det er et citat, som refererer til end berømt avisleder, som man bl.a. kan læse om her: http://beebo.org/smackerels/yes-virginia.html
hvor en lille pige skrev til en avis for at spørge om julemanden fandtes og fik et svar, som er et forsvar for barndommens uskyld. Efterfølgende blev den lille Virginia et slags symbol på barndommens naivitet og når voksne bruger udtrykket er det derfor ofte lidt med en lidt overbærende men også nostalgisk tone.
Hvis man formoder, at læserne ikke kender historien bag udtrykket skulle man måske vælge at indsætte et almindeligt dansk navn i stedet, med mindre, selvfølgelig, at det også henviser til en virkelig person i teksten.
Håber dette kan give lidt inspiration!

Trine A
PRO pts in pair: 53

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jørgen Madsen: Eksempel på forskellige brug af artikler (ubestemt vs. bestemt)
12 hrs

agree  Mads Grøftehauge: Jeg tænkte nok at det ikke var så simpelt - godt svar!
13 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Ja, Virginia - julemanden findes


Explanation:
Måske Julemamnden med stort J

Kjeld Holm
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 402