KudoZ home » English to Danish » Poetry & Literature

brilliant white

Danish translation: blændende hvid


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:brilliant white
Danish translation:blændende hvid
Entered by: Susanne Rosenberg

00:02 Nov 5, 2007
English to Danish translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
English term or phrase: brilliant white
There was a dull explosion and for a moment the world turned a brilliant white like a fierce polar landscape.
Jytte Crooks
lysende hvid
Explanation:
eller strålende hvid - bare et par andre alternativer, hvis du er ude efter noget, der lyder lidt mere poetisk :)
Selected response from:

Susanne Rosenberg
Germany
Grading comment
Hi Susanne

Efter mange overvejelser vælger jeg dit "blændende hvidt"
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3strålende hvid
Marianne Sorensen
4 +1kridhvid
Jens Kaestel
4 +1lysende hvid
Susanne Rosenberg
4brillianthvidSuzanne Blangsted
4snehvid
Hanne Rask Sonderborg
3Skinnende hvidmaripo
3ultrahvidxxxKyster


Discussion entries: 4





  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kridhvid


Explanation:
Mit bud.

Håber det hjælper :-)

Jens Kaestel
Australia
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nikolaj Widenmann
17 hrs
  -> thanks Widenmann

57 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
snehvid


Explanation:
I remember buying very bright white wall paint called "snehvid". It would go well with the polar landscape mentioned.

Hanne Rask Sonderborg
Native speaker of: Native in DanishDanish

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
brillianthvid


Explanation:
http://www.byggestore.dk/pi/ALFIX_M_SILIKONE_0_3_L_BRILLIANT...


Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  dk.localize: ja hvorfor ikke, det er det mest korrekte. Snehvid og kridhvid er dog også gode, måske anda mere almindelige i daglig brug, om end ikke så nøjagtige.
2 hrs
  -> thank you Kari

agree  Randi Stenstrop: Nej, bestemt ikke! Brilliant er ikke usædvanligt sammen et farveadjektiv på engelsk, men det er kunstigt på dansk. Brilliant opftræder på dansk stort set kun i forbindelse med "ide" og er desuden meget lidt brugt.
7 hrs

disagree  TineW: Ja korrekt, men lyder mere som en reklame fra en farvehandler og passer ikke i denne poetiske sammenhæng. Skal vist iøvrigt staves brillant på dansk
8 hrs

disagree  Jeanette Brammer: Det kan slet ikke bruges i denne sammenhæng. Enig med Sirius, men der skulle vel have stået disagree og ikke agree ved dit svar?
8 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
lysende hvid


Explanation:
eller strålende hvid - bare et par andre alternativer, hvis du er ude efter noget, der lyder lidt mere poetisk :)

Susanne Rosenberg
Germany
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 4
Grading comment
Hi Susanne

Efter mange overvejelser vælger jeg dit "blændende hvidt"

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NetLynx: Ja til begge; hælder nok mest til 'strålende hvid'.
5 hrs
  -> Tak, Erik

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
strålende hvid


Explanation:
Det dreje sig vel ikke bare om, at farven er meget hvid eller lyser konstant. Men også om, at den er glimtende eller funklende som en briliant, der lyser op i glimt. Der bliver jo sammenlignet med sne i et polarlandskab, som kan glimte i lyset.


Marianne Sorensen
Denmark
Works in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Randi Stenstrop: Ja! Det er det, man ville bruge i denne forbindelse.
5 mins

agree  Jeanette Brammer: Helt enig
1 hr

agree  NetLynx
3 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ultrahvid


Explanation:
Lige som når ens vasketøj bliver helt hvidt med en bestemt type vaskemiddel.

xxxKyster
Native speaker of: Native in DanishDanish

19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Skinnende hvid


Explanation:
I would suggest the term Skinnende hvid, since the translation of "brilliant" is glimrende, funklende, skinnende.

maripo
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish