KudoZ home » English to Danish » Psychology

counter-conditioning

Danish translation: operand konditionering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:counter-conditioning
Danish translation:operand konditionering
Entered by: Mikolaj Rasmussen

10:57 Feb 17, 2006
English to Danish translations [PRO]
Medical - Psychology / adfaerd
English term or phrase: counter-conditioning
Aktiv adfærdsmodifikation igennem "desensitisation" og counter-conditioning
Mikolaj Rasmussen
Denmark
operand konditionering
Explanation:
http://psykisk-institut.dk/psykologi/diagnose/on.php
Selected response from:

Suzanne Blangsted
Grading comment
tak
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4adfærdssubstitution
Marianne Sorensen
4operand konditioneringSuzanne Blangsted
3operant betingning
Jeanette Brammer


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
operant betingning


Explanation:
Jeg tror, det er det, det betyder


    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Operant_betingning
Jeanette Brammer
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  NetLynx: Jeanette: Min viden om psykologi er ikke stor, men jeg er i vildrede med, hvordan 'operant' el. 'operand' kommer ind her. På forhånd ville jeg tro, at 'counter-' = 'kontra-' i en eller anden variant.(?) Det matematiske ord staves ubetinget 'operand'.
22 hrs
  -> Det er heller ikke fordi, jeg er bombesikker på, at det er rigtigt, men den definition, jeg fandt på counter conditioning svarede ret godt til det jeg fandt flere steder om operant betingning. Og med den stavning.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
operand konditionering


Explanation:
http://psykisk-institut.dk/psykologi/diagnose/on.php

Suzanne Blangsted
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 6
Grading comment
tak

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
adfærdssubstitution


Explanation:
Jeg har fundet dette ord i en vejledning for overvægtige børn og deres familier, hvor counter-conditioning oversættes på denne måde.
I den forbindelse henvises til TM, en transteoretisk model, som handler om at skabe forandring gennem motivation.


    Reference: http://64.233.179.104/search?q=cache:ax1ntoFJSNkJ:www.suhrs....
Marianne Sorensen
Denmark
Works in field
Native speaker of: Danish