KudoZ home » English to Danish » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

Contractarians

Danish translation: tilhængere af idén om en social kontrakt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Contractarians
Danish translation:tilhængere af idén om en social kontrakt
Entered by: Line Asmussen

22:19 Feb 15, 2006
English to Danish translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: Contractarians
"Contractarians believe that we have direct duties only to humans, on whose cooperation we depend".
Line Asmussen
United Kingdom
tilhængere af idén om en social kontrakt
Explanation:
Jeg vil osse lige komme emd et andet bud. Jeg fand t frem til det ved at søge på 'kontraktar?' på bibliotek.dk ('?' er jokertegn). Så fandt jeg bogen af Nils Holtug, Klemens Kappel og Kasper Lippert-Rasmussen: "Det retfærdige samfund - om lighed som ideal i etik og politik".

Wikipedia kalder 'contractarianism' for 'social contract'.


--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2006-02-16 08:38:13 GMT)
--------------------------------------------------

.

'tilhængere af idéen om en social kontrakt' skal det selvfølgelig være...

.
Selected response from:

Mads Grøftehauge
Grading comment
Tak for hjælpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2tilhængere af idén om en social kontrakt
Mads Grøftehauge
4 +1kontraktarianismerxxxlone
4 -1kontraherende parterSuzanne Blangsted


Discussion entries: 1





  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kontraktarianismer


Explanation:
jeg ved ikke om du kan bruge det hjemmelavede 'kontraktarianimser'
måske kan du omskrive til kontraktarianismen?

se PDF] Ret og moral Adam Smith og kredsen bag National-Velstands Natur ...
Filtype: PDF/Adobe Acrobat -
Vist som HTML
Hvis kontraktarianismen skulle gennemføres rent logisk, ville det betyde, at
der skulle være en autoritet, der sikrer den originale eller primære ...




    Reference: http://72.14.207.104/search?q=cache:RE29umVEcGMJ:www.liberta...
xxxlone
Canada
Works in field
Native speaker of: Danish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mads Grøftehauge: Næsten: 'kontraktarister(ne)', skal det vist være...
9 hrs
  -> Tak Mads!

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
contractarians
kontraherende parter


Explanation:
http://www.uvm.dk/lov/bki/1958/0000061.htm
http://www.menneskeret.dk/menneskeretieuropa/fn/folkedrab/

Suzanne Blangsted
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Skojar du igen?
11 hrs
  -> hvor læser du ikke de to url så du kan forstå hvad mit svar er

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
contractarians
tilhængere af idén om en social kontrakt


Explanation:
Jeg vil osse lige komme emd et andet bud. Jeg fand t frem til det ved at søge på 'kontraktar?' på bibliotek.dk ('?' er jokertegn). Så fandt jeg bogen af Nils Holtug, Klemens Kappel og Kasper Lippert-Rasmussen: "Det retfærdige samfund - om lighed som ideal i etik og politik".

Wikipedia kalder 'contractarianism' for 'social contract'.


--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2006-02-16 08:38:13 GMT)
--------------------------------------------------

.

'tilhængere af idéen om en social kontrakt' skal det selvfølgelig være...

.


    Reference: http://64.233.179.104/search?q=cache:hTXT8EmiHP0J:www.fpr.ku...
    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Contractarianism
Mads Grøftehauge
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak for hjælpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
1 hr

agree  Suzanne Blangsted
6 hrs