KudoZ home » English to Danish » Telecom(munications)

avatar

Danish translation: avatar


07:29 Jul 2, 2004
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Telecom(munications) / 3G mobiltelefon
English term or phrase: avatar
On the screen a saved image or avatar is displayed for the selected address.
Kate Persson
Denmark
Danish translation:avatar
Explanation:
Ifølge It-leksikon http://www.it-leksikon.dk/
er det:

"den figur, man vælger sig, som sit billedlige udtryk i en chat. Dukker i Internet-verdenen op i forbindelse med de chat, hvor chat-gæsterne er præsenteret ved en figur.
Når man da ytrer sig i chatten, kommer det som oftest til udtryk i talebobler - således fremstår hele chatten som en tegneserie. På nogle chatsteder har man selv mulighed for at kreere sin avatar – og evt. angive avatarens humør.
Begrebet Avatar stammer fra hinduismen og betyder en guddoms jordiske manifestation. Guden Vishnu har fx 10 forskellige avatarer i den jordiske verden – altså 10 forskellige fysiske udtryk på jorden."

Så vidt jeg forstår bruges udtrykket avatar også på dansk, hvad du kan se ved at søge på ordene avatar+gif i Google
mange hilsner Marianne Sørensen

Selected response from:

Marianne Sorensen
Denmark
Grading comment
Tusind tak.

Med venlig hilsen
Kate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2avatarRandi Stenstrop
4avatar
Marianne Sorensen


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
avatar


Explanation:
Ja, det hedder det samme på dansk. Der er en hel artikel om det på under linket.


    Reference: http://www.forsk.dk/shf/publ/tidsskr/shf-humaniora/hum0003/j...
Randi Stenstrop
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jérôme Haushalter
3 mins

agree  Suzanne Blangsted
4 hrs

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
avatar


Explanation:
Ifølge It-leksikon http://www.it-leksikon.dk/
er det:

"den figur, man vælger sig, som sit billedlige udtryk i en chat. Dukker i Internet-verdenen op i forbindelse med de chat, hvor chat-gæsterne er præsenteret ved en figur.
Når man da ytrer sig i chatten, kommer det som oftest til udtryk i talebobler - således fremstår hele chatten som en tegneserie. På nogle chatsteder har man selv mulighed for at kreere sin avatar – og evt. angive avatarens humør.
Begrebet Avatar stammer fra hinduismen og betyder en guddoms jordiske manifestation. Guden Vishnu har fx 10 forskellige avatarer i den jordiske verden – altså 10 forskellige fysiske udtryk på jorden."

Så vidt jeg forstår bruges udtrykket avatar også på dansk, hvad du kan se ved at søge på ordene avatar+gif i Google
mange hilsner Marianne Sørensen




    Reference: http://www.it-leksikon.dk/
Marianne Sorensen
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tusind tak.

Med venlig hilsen
Kate