KudoZ home » English to Dutch » Architecture

quoin

Dutch translation: hoeksteen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:quoin
Dutch translation:hoeksteen
Entered by: Saskia Steur

13:49 Mar 26, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Architecture / architecture
English term or phrase: quoin
Quoin is een Engelse term voor uitstekende natuurstenen blokken aan de zijkant van gevels die in de zestiende en zeventiende eeuw veel toegepast werden. Ik weet hoe ze eruit zien, maar ik ben uitdrukkelijk op zoek naar de Nederlandse term (als die bestaat).
Saskia Steur
hoeksteen
Explanation:
Vertaling in mijn Wolters' woordenboek EN-NL.
Vermoedelijk < Fr. 'coin'

Lijkt dat je niet iets?
Misschien 'quoin' in haakjes ernaast plaatsen?

Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Hartelijk dank iedereen. Een sluitsteen zit bovenin, dat was het dus niet, maar hoeksteen is de beste oplossing hier.
Groeten,
Sasia
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1hoeksteen
Evert DELOOF-SYS
3sluitsteen
Jacqueline van der Spek
3uitspringende hoekSerge L


Discussion entries: 1





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
uitspringende hoek


Explanation:
volgens Eurodicautom:

"Subject Building - Civil Engineering (BA)




(1)
TERM quoin

Reference Ceramic Tile Dictionary,CEC.1970
(2)
TERM capping with extended return

Reference Ceramic Tile Dictionary,CEC.1970



(1)
TERM uitspringende hoek

Reference Tichelaar Makkum"

niet echt origineel, ik weet het...

Serge L.


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/
Serge L

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sluitsteen


Explanation:
ik weet niet zeker of dat is wat je bedoelt


    Reference: http://www.dendermonde.be/cult/monu/dend10.htm
Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
hoeksteen


Explanation:
Vertaling in mijn Wolters' woordenboek EN-NL.
Vermoedelijk < Fr. 'coin'

Lijkt dat je niet iets?
Misschien 'quoin' in haakjes ernaast plaatsen?



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Hartelijk dank iedereen. Een sluitsteen zit bovenin, dat was het dus niet, maar hoeksteen is de beste oplossing hier.
Groeten,
Sasia

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: Kluwer: quoin (stone) = hoeksteen
6 mins