KudoZ home » English to Dutch » Architecture

shell vault

Dutch translation: gewelf


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:shell vault
Dutch translation:gewelf
Entered by: Saskia Steur

13:53 Apr 2, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Architecture / architecture
English term or phrase: shell vault
types of shell vaults developed in de sixteenth century

Ik weet wel dat tongewelven en kruisgewelven hieronder vallen, maar wat is de Nederlandse verzamelnaam?
Saskia Steur
gewelven
Explanation:
"Dat wordt nog gestimuleerd door de lichte afdekking met houten gewelven (ton-, spits-, tonkruis-, en kruisgewelven)"
Selected response from:

Atty Peelen
Grading comment
hartelijk dank iedereen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1gewelvenAtty Peelen
2vakwerkbogen
Henk Peelen
2gewelfbouw
Jacqueline van der Spek


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
gewelfbouw


Explanation:
of schoudergewelven?

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 14:11:23 (GMT)
--------------------------------------------------

boogconstructies?

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

15 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
vakwerkbogen


Explanation:
gokje
shell = geraamte, vandaar mijn keuze voor "vakwerk". vakwerkgewelven geeft geen internettreffers.



internetreferentie:
Onder andere zijn er voor de bouw van de bogen houten vakwerkbogen nodig om de boog te ondersteunen in aanbouw

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 16:34:39 (GMT)
--------------------------------------------------

slechte internetreferentie, trouwens.
Hier is een betere:
http://www.architectuur.org/berlage02.php

De overspanningen van de grote ruimtes van de beursen zijn gerealiseerd met stalen vakwerkbogen


    Reference: http://www.ct.tudelft.nl/wmg/dispuut/joris/ctol/Ctolbrug.doc
Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gewelven


Explanation:
"Dat wordt nog gestimuleerd door de lichte afdekking met houten gewelven (ton-, spits-, tonkruis-, en kruisgewelven)"


    Reference: http://www.koksijde.be/interreg/architectuur/RP_kerken.asp
Atty Peelen
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
hartelijk dank iedereen

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
1 day18 hrs