KudoZ home » English to Dutch » Art, Arts & Crafts, Painting

distemper

Dutch translation: tempera (bij uitbreiding: muurverf)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:distemper
Dutch translation:tempera (bij uitbreiding: muurverf)
Entered by: Evert DELOOF-SYS

03:00 Sep 10, 2001
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Art, Arts & Crafts, Painting
English term or phrase: distemper
paint
peter
tempera (bij uitbreiding: muurverf)
Explanation:
distemper = tempera
Bij uitbreiding: muurverf

Ref.:

Wolters' Woordenboek Engels-Nederlands / ook opgenomen in Groene Boekje

uitleg via www.google.com:
.1.3.2 De emulsie- of temperaverven

In de kunstschilderwereld spreekt men niet van emulsieverven, maar van temperaverven. Het woord tempera stamt zowel uit het Latijn als uit het Italiaans en betekend zoveel als mengen, aanlengen. Afgaande op de betekenis van de naam is dus iedere verf een temperaverf, immers een mengsel van pigment en bindmiddel. Oorspronkelijk werden met temperaverven echter alleen waterverdunbare verven bedoeld (tot de vijftiende eeuw verreweg de belangrijkste kunstschilderverven). Ook tegenwoordig treft men de naam tempera nog wel op tubes gouache aan. In het begin van de twintigste eeuw is het echter een gewoonte geworden de naam temperaverf te reserveren voor de emulsieverven. Over het algemeen wordt bij de benaming geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende temperasoorten, maar wordt alles temperaverf of tempera genoemd. Dit bevordert de duidelijkheid niet. In deze prijslijst zal daarom niet over tempera, maar steeds over de soort tempera gesproken worden.

Temperaverven behoren tot de weinige verfsoorten die kunstschilders, ook nu nog, meestal zelf maken. Hiertoe worden pigmentpasta's gemengd met een caseïne-emulsie (caseïne-tempera), met een hoenderei (eitempera), met het wit (eiwittempera), of de dooier daarvan (eidooiertempera). Het is beter de pigmenten niet in poedervorm toe te voegen, omdat hierdoor de evenwichtstoestand van de emulsie verstoord kan worden. Alvorens pigment door een emulsie te roeren dient het met water tot een stevige pasta vermengd te worden. Pigmenten die niet mengbaar met water zijn, kunnen met een mengsel van één deel brandspiritus en vier delen water gemengd worden. Het is echter zeer moeilijk de pigmenten voldoende fijn in de verf te verdelen. Bovendien is de verkregen pigment/bindmiddel verhouding vrij willekeurig en niet erg betrouwbaar. Het is daarom beter gebruik te maken van de Jan Best Pigmentdispersies (Jan Best Technische Mededelingen 26496 PD).

Zowel caseïne- als eitempera zijn, door hun bindmiddelen, zeer sterk aan bederf onderhevig. Dit maakt het moeilijk deze verfsoort in voorraad te houden. Hierdoor en door het feit dat temperaverven niet veel worden gebruikt, zijn er maar weinig fabrikanten die dergelijke verven maken.

Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Thank you.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5lijmverfxxxHenri
5verf voor pleisterwerk, temperatuurverfmieke dekker
4tempera (bij uitbreiding: muurverf)
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
lijmverf


Explanation:
accoding to the dictionary

xxxHenri

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
verf voor pleisterwerk, temperatuurverf


Explanation:
= mengsel van droog pigment, bindmiddel en water.





mieke dekker

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tempera (bij uitbreiding: muurverf)


Explanation:
distemper = tempera
Bij uitbreiding: muurverf

Ref.:

Wolters' Woordenboek Engels-Nederlands / ook opgenomen in Groene Boekje

uitleg via www.google.com:
.1.3.2 De emulsie- of temperaverven

In de kunstschilderwereld spreekt men niet van emulsieverven, maar van temperaverven. Het woord tempera stamt zowel uit het Latijn als uit het Italiaans en betekend zoveel als mengen, aanlengen. Afgaande op de betekenis van de naam is dus iedere verf een temperaverf, immers een mengsel van pigment en bindmiddel. Oorspronkelijk werden met temperaverven echter alleen waterverdunbare verven bedoeld (tot de vijftiende eeuw verreweg de belangrijkste kunstschilderverven). Ook tegenwoordig treft men de naam tempera nog wel op tubes gouache aan. In het begin van de twintigste eeuw is het echter een gewoonte geworden de naam temperaverf te reserveren voor de emulsieverven. Over het algemeen wordt bij de benaming geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende temperasoorten, maar wordt alles temperaverf of tempera genoemd. Dit bevordert de duidelijkheid niet. In deze prijslijst zal daarom niet over tempera, maar steeds over de soort tempera gesproken worden.

Temperaverven behoren tot de weinige verfsoorten die kunstschilders, ook nu nog, meestal zelf maken. Hiertoe worden pigmentpasta's gemengd met een caseïne-emulsie (caseïne-tempera), met een hoenderei (eitempera), met het wit (eiwittempera), of de dooier daarvan (eidooiertempera). Het is beter de pigmenten niet in poedervorm toe te voegen, omdat hierdoor de evenwichtstoestand van de emulsie verstoord kan worden. Alvorens pigment door een emulsie te roeren dient het met water tot een stevige pasta vermengd te worden. Pigmenten die niet mengbaar met water zijn, kunnen met een mengsel van één deel brandspiritus en vier delen water gemengd worden. Het is echter zeer moeilijk de pigmenten voldoende fijn in de verf te verdelen. Bovendien is de verkregen pigment/bindmiddel verhouding vrij willekeurig en niet erg betrouwbaar. Het is daarom beter gebruik te maken van de Jan Best Pigmentdispersies (Jan Best Technische Mededelingen 26496 PD).

Zowel caseïne- als eitempera zijn, door hun bindmiddelen, zeer sterk aan bederf onderhevig. Dit maakt het moeilijk deze verfsoort in voorraad te houden. Hierdoor en door het feit dat temperaverven niet veel worden gebruikt, zijn er maar weinig fabrikanten die dergelijke verven maken.



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Thank you.