KudoZ home » English to Dutch » Art/Literary

colo(u)r bias

Dutch translation: overheersende kleur


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:color bias
Dutch translation:overheersende kleur
Entered by: Bryan Crumpler

19:38 Jul 10, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary
English term or phrase: colo(u)r bias
Tekst over olieverfsoorten.
Eigenschap van olieverf.
Jacques Wolse
overheersende kleur
Explanation:
bijv. bij een kleurenfoto waarbij rood overheerst, of een tv-scherm etc.
Selected response from:

Bram Poldervaart
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4overheersende kleur
Bram Poldervaart
4kleur vooringenomenheid
Elisabeth Ghysels


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kleur vooringenomenheid


Explanation:
bias is een heel handig, maar heel moeilijk te vertalen woord, zodat het toenemend ook buiten het Engels gebruikt wordt; het is de vooringenomenheid, maar gelijktijdig ook de elementen, die de vooringenomenheid in de hand werken, en de vooringenomen verwachting, die man heeft. In het kader van kleuren kann bijvoorbeeld een kader rond het schilderij aan de kleuren van het schilderij zelf een heel andere waarde geven. Meer een uitleg dan een vertaling, maar misschien helpt het.
Groeten,

Nikolaus

Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 149

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
overheersende kleur


Explanation:
bijv. bij een kleurenfoto waarbij rood overheerst, of een tv-scherm etc.

Bram Poldervaart
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 63
Grading comment
Bedankt!