KudoZ home » English to Dutch » Art/Literary

Gendery

Dutch translation: mannelijkheid


08:26 Dec 2, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary
English term or phrase: Gendery
Iemand ontmoet onverwacht zijn vriend met een meisje en zegt een beetje sarcastisch: Is dit nu Becky, the little Becky I would expect that you’d be gendery about
Marc Kuypers
Dutch translation:mannelijkheid
Explanation:
Naar mijn idee een woord dat alleen met omschrijving goed is weer te geven. Letterlijk ongeveer: zich gedragend in overeenstemming met zijn geslacht. Ik zou iets zeggen in de trant van: 'die je mannelijkheid doet opspelen'.
Selected response from:

xxxRoelof
Grading comment
Bedankt aan iedereen voor de hulp.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2mannelijkheidxxxRoelof
4je hecht zo veel waarde aan haar geslacht
Madeleine van Zanten
3geil/erotisch
Kate Hudson
3...waarmee je niet-sexistisch zou willen 'samen zijn'
Jan Willem van Dormolen


Discussion entries: 1





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
mannelijkheid


Explanation:
Naar mijn idee een woord dat alleen met omschrijving goed is weer te geven. Letterlijk ongeveer: zich gedragend in overeenstemming met zijn geslacht. Ik zou iets zeggen in de trant van: 'die je mannelijkheid doet opspelen'.

xxxRoelof
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 9
Grading comment
Bedankt aan iedereen voor de hulp.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen
23 mins
  -> thanks, Mirjam

agree  Marciam
7 hrs
  -> thanks, Marciam

15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gendery
geil/erotisch


Explanation:
Just another (politically correct) word for sexy or erotic

But neither Cornell Wilde nor Cornel West could have brought down the indignation of Paula Zahn at being called "sexy." Perhaps, in a fit of feminist solidarity, she wanted to be known as "gendery" rather than "sexy," since everybody wants to be a noun and we no longer have "sexes."

One implication of work like Sandra Bem's is that, not only are some people more masculine or more feminine than others, but some people are just plain more gendery-y than others--whether the gender they manifest be masculine, feminine, both, or "and then some."

Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 588

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Mirjam Bonne-Nollen: 'gendery' is a p.c. word; 'geil' is not
24 mins

neutral  hirselina: Veel te expliciet als vertaling van dit grapje
1 hr

52 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
...waarmee je niet-sexistisch zou willen 'samen zijn'


Explanation:
De zin is inderdaad een beetje sarcastisch, maar niet alleen naar de vriend, maar volgens mij ook naar politiek correct taalgebruik. Je zou dus een vertaling moeten zoeken die uitdrukt dat
a) de spreker denkt dat de vriend gewoon met Becky naar bed wil
b) een beetje de spot drijft met p.c. taalgebruik.
Ik heb een poging gedaan, maar met enig piekeren moet er iets fraaiers te verzinnen zijn.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1680

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
je hecht zo veel waarde aan haar geslacht


Explanation:
die kleine Becky, waarvan ik dacht dat je zoveel waarde hechtte aan haar geslacht?

Madeleine van Zanten
Switzerland
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 36