KudoZ home » English to Dutch » Art/Literary

empty-eyed

Dutch translation: nietsziende blik


20:43 Dec 4, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary
English term or phrase: empty-eyed
The gaze of Modigliani’s empty-eyed nudes is perhaps their most unnerving feature

Het gaat hier om de leven van Modigliani.
Hoe zou je dit kunnen vertalen?
RVL-RVL
United States
Dutch translation:nietsziende blik
Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 20:47:08 (GMT)
--------------------------------------------------

of: lege blik

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 20:54:30 (GMT)
--------------------------------------------------

of: lege blik
Selected response from:

Miriam Linschoten, PhD
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +9De starende blik van Modiglianis hologige naakten
Gerard de Noord
3 +7nietsziende blikMiriam Linschoten, PhD
5hol-ogige
Machiel van Veen
2mijmerende naaktenDirk Wouters
2mijmerende naaktenDirk Wouters


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +7
nietsziende blik


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 20:47:08 (GMT)
--------------------------------------------------

of: lege blik

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 20:54:30 (GMT)
--------------------------------------------------

of: lege blik

Miriam Linschoten, PhD
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 235

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  AllisonK: lege blik
32 mins

agree  Nadjezda Heymans: inderdaad, een lege blik
54 mins

agree  Meturgan: Ja, ja. Naakten met een lege blik.
1 hr

agree  J. Leo: Ja, lege blik.
10 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
11 hrs

agree  Huijer: lege blik
12 hrs

agree  Jan Willem van Dormolen: lege, nietsziende is iets anders
13 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +9
The gaze of Modigliani’s empty-eyed nudes
De starende blik van Modiglianis hologige naakten


Explanation:
misschien iets je te sterk, dat hologig, maar zo vermijd je het probleem met de twee blikken...

Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 635

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anne Lee
2 hrs

agree  Tina Vonhof: klinkt goed.
4 hrs

agree  moya: hologige
8 hrs

agree  Herman te Loo
9 hrs

agree  Jacqueline van der Spek
12 hrs

agree  Machiel van Veen: O, Ik was dus iets te snel met mijn hol-ogig, dit is een uitstekende vertaling
12 hrs

agree  GertV
12 hrs

agree  AllisonK: vind ik een mooie oplossing
1 day 15 hrs

agree  jolagdam
3 days 4 hrs

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
hol-ogige


Explanation:
Goed oud-Nederlandse term.



Machiel van Veen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 113

5 days   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
mijmerende naakten


Explanation:
het is maar een idee

Dirk Wouters
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 12

5 days   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
mijmerende naakten


Explanation:
het is maar een idee

Dirk Wouters
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 12