KudoZ home » English to Dutch » Automotive / Cars & Trucks

turn back

Dutch translation: tegenslag, terugslag


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:turn back (set-back)
Dutch translation:tegenslag, terugslag
Entered by: Jack den Haan

19:22 Nov 27, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Automotive / Cars & Trucks / car racing
English term or phrase: turn back
De zin is "big turn back for Pietje Puk" en vervolgens ligt hij uit de race. De video laat zien dat de achterkant van Pietjes auto min of meer de voorkant inhaalt, de wielen blokkeren en er komt rook af en arme Pietje tolt het grint in.

Is dat overstuur, onderstuur, een spin of nog iets anders waar ik niet op kan komen?
artaal-J
tegenslag, terugslag
Explanation:
Een gok. Ik ken de term 'turn back' niet in deze context. De ongelukkige manoeuvre waar het over gaat is kennelijk een zg. achterwielslip (rear-wiel skid). Dat kan een gevolg zijn van over- of onderstuur, maar dat hoeft niet.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2008-11-28 08:35:11 GMT)
--------------------------------------------------

erratum: rear-*wheel* skid
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Bedankt, Jack! Ben hiermee aan de slag gegaan en het past prima in de context.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4nefaste ommekeer, nefast keerpunt voor P.P.
Lode Demetter
3dikke pech voor Pietje PukBieke Bernaert
2 +1tegenslag, terugslagJack den Haan


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nefaste ommekeer, nefast keerpunt voor P.P.


Explanation:
zoiets, je zal wellicht vrij moeten vertalen

Lode Demetter
Belgium
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jack den Haan: Hmm... nooit van gehoord Lode. Klinkt mij 'n tikkeltje Zuid-Nederlands in de oren ;-)
28 mins

32 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
tegenslag, terugslag


Explanation:
Een gok. Ik ken de term 'turn back' niet in deze context. De ongelukkige manoeuvre waar het over gaat is kennelijk een zg. achterwielslip (rear-wiel skid). Dat kan een gevolg zijn van over- of onderstuur, maar dat hoeft niet.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2008-11-28 08:35:11 GMT)
--------------------------------------------------

erratum: rear-*wheel* skid

Example sentence(s):
  • Een grote tegenslag voor Pietje Puk.
Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 196
Grading comment
Bedankt, Jack! Ben hiermee aan de slag gegaan en het past prima in de context.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Usually called set-back.
5 hrs
  -> Bedankt, Tina. 'Set-back' lijkt mij hier inderdaad bedoeld.

19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dikke pech voor Pietje Puk


Explanation:
Is maar een idee...

Of anders: Pietje Puk vliegt eruit (letterlijk en figuurlijk).

Bieke Bernaert
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4