KudoZ home » English to Dutch » Automotive / Cars & Trucks

harness release lever

Dutch translation: ontgrendeling


21:02 Feb 23, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / kinderzitje
English term or phrase: harness release lever
Context:

"To adjust the height of the shoulder straps, press the silver harnes release lever and pull both harnes straps forward to create Slack."

Een soort handvat of hendel in ieder geval, maar ik vind geen echt parallele Nederlandse context.
solejnicz
Netherlands
Dutch translation:ontgrendeling
Explanation:
... druk op de zilverkleurige ontgrendeling ...

Net als Henk (denk ik) ontleend aan persoonlijke ervaring. Kinderzitjes hebben doorgaans een 4-puntsgordel met een enkele sluiting c.q. ontgrendeling. Riemen en gespen zijn vaak zwart en de ontgrendeling heeft een afwijkende, opvallende kleur of afwerking zodat die in geval van nood snel kan worden bediend.

Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1ontgrendelingHarry Borsje
3vrijgavehendel voor het tuigje
Henk Peelen


  

Answers


51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
ontgrendeling


Explanation:
... druk op de zilverkleurige ontgrendeling ...

Net als Henk (denk ik) ontleend aan persoonlijke ervaring. Kinderzitjes hebben doorgaans een 4-puntsgordel met een enkele sluiting c.q. ontgrendeling. Riemen en gespen zijn vaak zwart en de ontgrendeling heeft een afwijkende, opvallende kleur of afwerking zodat die in geval van nood snel kan worden bediend.



Harry Borsje
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 164

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: ...de ontgrendeling van het ?... Ik zou zelf zeggen: tuig, frame, of eventueel zelfs harnas.
10 hrs

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vrijgavehendel voor het tuigje


Explanation:
Wanneer u de hoogte van de schoudergordels wilt veranderen, drukt u tegen de zilveren vrijgavehendel van het tuigje en trekt u beide gordels naar voren om ruimte te creeren.

--------------------------------------------------
Note added at 56 min (2009-02-23 21:58:34 GMT)
--------------------------------------------------

Ik gebruik het autowoordenboek en heb al meer kinderzitjes, maar ook klimappatatuur (tuigjes, tuigen) vertaald. Het woord tuig is verwant aan take, tuigen, getuige, tijgen, aantijging, betijen, ziehen en vermoedelijk ook get, catch, fetch, draw, track, trek, trekken en nog veel meer.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 225
Notes to answerer
Asker: Hmmm. .. heb je dit ergens vandaan?