KudoZ home » English to Dutch » Automotive / Cars & Trucks

skid plate

Dutch translation: beschermplaat, glijplaat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:skid plate
Dutch translation:beschermplaat, glijplaat
Entered by: Chris Hopley

12:26 Dec 8, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / vehicle parts
English term or phrase: skid plate
What do you call a 'skid plate' in Dutch. This is part of a motorbike (or sometims car, particularly the off-road variety) that protects delicate parts from damage caused by skids, falls and rough terrain. Here's an example: http://www.eastcoastrover.com/Fuelskid.html

All help appreciated!
Chris Hopley
Netherlands
beschermplaat
Explanation:
lijkt me te voldoen.
autowoordenboek:
skid plate = carterbeschermplaat

Het skid slaat bij de autovariant volgens mij hierop dat de auto hiermeem over een eventueel obstakel glijdt, in plaats van dat het obstakel zich in 'zwakke' delen zou boren.

Ik denk dat iedereen begrijpt dat dat wordt bedoeld met het woord 'beschermplaat'.

Trouwens: je internetkoppeling heeft je appreciatio omarmd en werkt nu niet.

Hier is-ie nog een keer goed:
http://www.eastcoastrover.com/Fuelskid.html

--------------------------------------------------
Note added at 2004-12-08 13:03:02 (GMT)
--------------------------------------------------

In het standard Kudoz design is de koppeling van Chris trouwens wel goed, zie ik nu.
Ik vind het oude ontwerp echter gezelliger. Nadelen heeft-ie beslist wel.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Heel erg bedankt, Henk. 'Glijplaat' schijnt trouwens ook te kunnen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3beschermplaat
Henk Peelen
4valbeugel
Ballistic
3glijplaatxxxFullCircle


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
beschermplaat


Explanation:
lijkt me te voldoen.
autowoordenboek:
skid plate = carterbeschermplaat

Het skid slaat bij de autovariant volgens mij hierop dat de auto hiermeem over een eventueel obstakel glijdt, in plaats van dat het obstakel zich in 'zwakke' delen zou boren.

Ik denk dat iedereen begrijpt dat dat wordt bedoeld met het woord 'beschermplaat'.

Trouwens: je internetkoppeling heeft je appreciatio omarmd en werkt nu niet.

Hier is-ie nog een keer goed:
http://www.eastcoastrover.com/Fuelskid.html

--------------------------------------------------
Note added at 2004-12-08 13:03:02 (GMT)
--------------------------------------------------

In het standard Kudoz design is de koppeling van Chris trouwens wel goed, zie ik nu.
Ik vind het oude ontwerp echter gezelliger. Nadelen heeft-ie beslist wel.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 225
Grading comment
Heel erg bedankt, Henk. 'Glijplaat' schijnt trouwens ook te kunnen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Meturgan: Beschermplaat lijkt mij ook de meest voor de hand liggende benaming.
5 hrs

agree  11thmuse
5 hrs

agree  Fred ten Berge
11 hrs

13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
glijplaat


Explanation:
misschien is glijplaat een idee?

xxxFullCircle
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
valbeugel


Explanation:
En bij de BMW boxer "cilinderbeschermer".

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2004-12-08 12:34:28 GMT)
--------------------------------------------------

Zie bvb. http://www.empmotorparts.nl/motornl/valbeugel.php

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2004-12-08 12:43:29 GMT)
--------------------------------------------------

Ja sorry, ik heb nu net de internetlink van Henk bekeken en zie dat het over een terreinwagen gaat. Dan is valbeugel natuurlijk niet van toepassing en zou ik net zoals Henk opteren voor beschermplaat.

Ballistic
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 41

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: Misschien vindt je dat ik een plaat voor mijn kop heb in plaats van voor ogen, maar ik vrees dat jouw beugel niet door de beugel kan als vertaling voor plate. Crossmotoren hebben vaak beide platen en beugels, geloof ik. --> Eeeh, taalkundig slippartijtje.
8 mins
  -> vind je