KudoZ home » English to Dutch » Biology (-tech,-chem,micro-)

Backup person

Dutch translation: secondant


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Backup person
Dutch translation:secondant

09:55 Dec 19, 2010
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2010-12-22 17:54:09 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


English to Dutch translations [PRO]
Science - Biology (-tech,-chem,micro-)
English term or phrase: Backup person
I'm translating a text about working with biological agents in a laboratory. The text mentions that everyone who works at the lab needs a 'backup person'. What would you call such a person in Dutch? 'Back-up persoon'? Ik kan het nergens vinden...

Example: "Arrange for a back-up person to be present. This is a requirement when working with (suspected) virus-containing materials in the ML-III facility."
BrynvH
secondant
Explanation:
Volgens mij moet een *back-up person* een ter zake kundige persoon zijn die eventueel assisteert bij het experiment (vooral met het oog op veiligheid als ik de context goed begrijp) en hulp inroept als het misgaat. Dan lijkt me deze vertaling wel een aardige optie.
Selected response from:

Michiel Leeuwenburgh
Netherlands
Grading comment
Bedankt!! Dit is volgens mij precies wat er in deze context met de term bedoeld wordt! Sowieso bedankt aan iedereen die een suggestie heeft gedaan; wat is iedereen behulpzaam! Hier ga ik zeker vaker gebruik van maken!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2secondant
Michiel Leeuwenburgh
3 +1helperJosephine Isaacs
3vervanger
Jan Willem van Dormolen
3collegaToiny Van der Putte-Rademakers
2aanwezige achterwacht
Leo Viëtor
Summary of reference entries provided
toezichthouderBarend van Zadelhoff

  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
backup person
vervanger


Explanation:
lijkt me een mogelijkheid

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Bedankt. Dat zou misschien kunnen maar een back-up person is er ook om te assisteren bij noodgevallen. Ik weet daarom niet of 'vervanger' de lading dekt...


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
backup person
aanwezige achterwacht


Explanation:
Het omschrijft de functie, maar een achterwacht is juist niet aanwezig. Dus dit is meer een aanzet om je te helpen in het creatieve proces.


    Reference: http://www.tolknet.org/achterwacht-3162.html
Leo Viëtor
Netherlands
Native speaker of: Dutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
backup person
helper


Explanation:
The context implies that the back-up person should be present at the same time as the worker. I think they mean assistant or helper here.

Josephine Isaacs
Australia
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: assistent
19 hrs
  -> Thank you, Henk

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
backup person
collega


Explanation:
Mijn eerste ingeving.

Toiny Van der Putte-Rademakers
Native speaker of: Dutch

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
backup person
secondant


Explanation:
Volgens mij moet een *back-up person* een ter zake kundige persoon zijn die eventueel assisteert bij het experiment (vooral met het oog op veiligheid als ik de context goed begrijp) en hulp inroept als het misgaat. Dan lijkt me deze vertaling wel een aardige optie.

Michiel Leeuwenburgh
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 11
Grading comment
Bedankt!! Dit is volgens mij precies wat er in deze context met de term bedoeld wordt! Sowieso bedankt aan iedereen die een suggestie heeft gedaan; wat is iedereen behulpzaam! Hier ga ik zeker vaker gebruik van maken!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: For the record.
5 hrs
  -> Dankjewel, Gerard!

agree  Henk Peelen
20 hrs
  -> Dankjewel, Henk!




Reference comments


3 hrs
Reference: toezichthouder

Reference information:
ik leid uit de context af dat er iemand moet kunnen ingrijpen als degene die met het gevaarlijke materiaal (in dit geval virussen) werkt bijvoorbeeld onwel zou worden. Stel je voor wat er kan gebeuren als apparatuur, materiaal plotseling onbeheerd achterblijft

Mij persoonlijk lijkt "toezichthouder" een goede keuze.

Hieronder wat nuttig materiaal:


Werkzaamheden van klasse I mogen alleen worden uitgevoerd. Voor klasse II geldt dat er bij voorkeur een tweede persoon aanwezig is in de laboratoria van de capaciteitsgroep. De experimenten met verhoogd risico (klasse III) mogen alleen tussen 8.00-18.00 uur (of bij expliciete goedkeuring van de toezichthouder of plaatsvervanger, mits meerdere personen aanwezig zijn) worden uitgevoerd.
In alle gevallen is het verplicht bij binnenkomst de bewakingsdienst in kennis te stellen. Voorts is het raadzaam om huisgenoten enig idee te geven over het tijdstip dat men zal terugkeren. Omdat op naleving nauwelijks controle mogelijk is, moet iedereen beseffen dat er een groot beroep gedaan wordt
op het eigen verantwoordelijkheidsgevoel.

http://w3.chem.tue.nl/fileadmin/st/SMO/Welkomstmappen/nederl...



alleenwerker: een persoon die arbeid verricht zonder dat in de onmiddellijke omgeving een tweede persoon aanwezig is die hem of haar kan zien en horen en in buitengewone situaties kan ingrijpen

http://www.idsw.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views/extern/aquo/aquo...

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28