KudoZ home » English to Dutch » Botany

(growing) medium

Dutch translation: substraat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:growing medium
Dutch translation:substraat
Entered by: vixen

14:31 Nov 14, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Botany / (living) green roofs
English term or phrase: (growing) medium
Extensive green roofs come in various categories and are characterised by a lightweight growing medium with self-sustaining planting in the form of vegetation mats, plugs or wild flowers.
Renate van den Bos
substraat
Explanation:
Substraat of bodemlaag.

Op daken die als daktuin worden gebruikt, groeien doorgaans planten die groene vingers vergen, groente en fruit bijvoorbeeld. De vegetatie op daken die als zichtgroen worden gemaakt, bestaande uit mossen, sedumsoorten, kruiden of hoog gras, vraagt bijna geen onderhoud.

Als de functie en de last die het dak kan dragen eenmaal vaststaan, kan de beplantingskeuze worden gemaakt. De dikte van de bodemlaag ofwel het substraat, is daarbij het meest kenmerkende gegeven. De bodemlaag moet minimaal zo’n drie centimeter dik zijn. Hoe dikker de laag, des te groter de planten die er een plaats op kunnen vinden.


--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2008-11-14 14:43:52 GMT)
--------------------------------------------------

Zie ook IATA/Eurodicautom
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4substraat
vixen
4groeibodem
Jan Willem van Dormolen


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
groeibodem


Explanation:
Een bodem waarop planten kunnen groeien (is nodig omdat op daken normaal gesproken niks groeit).

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
substraat


Explanation:
Substraat of bodemlaag.

Op daken die als daktuin worden gebruikt, groeien doorgaans planten die groene vingers vergen, groente en fruit bijvoorbeeld. De vegetatie op daken die als zichtgroen worden gemaakt, bestaande uit mossen, sedumsoorten, kruiden of hoog gras, vraagt bijna geen onderhoud.

Als de functie en de last die het dak kan dragen eenmaal vaststaan, kan de beplantingskeuze worden gemaakt. De dikte van de bodemlaag ofwel het substraat, is daarbij het meest kenmerkende gegeven. De bodemlaag moet minimaal zo’n drie centimeter dik zijn. Hoe dikker de laag, des te groter de planten die er een plaats op kunnen vinden.


--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2008-11-14 14:43:52 GMT)
--------------------------------------------------

Zie ook IATA/Eurodicautom


    Reference: http://www.kennislink.nl/web/show?id=89011
vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marijke Huijgen: zie ook http://www.groendak.info/opbouwgroendaklagen.php
28 mins
  -> Mooi plaatje! Bedankt Marijke

agree  Chris Hopley
31 mins
  -> Thanks, Chris

agree  Max Nuijens
2 hrs
  -> Bedankt Max

agree  Ron Willems
1 day58 mins