KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

leftist

Dutch translation: linkse, socialistische, radicale


07:01 Nov 11, 2001
English to Dutch translations [Non-PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: leftist
Both newspapers had occupied a vacuum as leftist but non-aligned papers on the political spectrum, and suffered from lack of subsidies and poor advertising revenue.
Inge Driessen
Dutch translation:linkse, socialistische, radicale
Explanation:
Inhoud De Groene Amsterdammer van 1 maart 1995
... D66 en de nieuwe VVD van volkszanger Gordon. De AGUSTA-AFFAIRE: 'Linkse krant neemt
rechts smeergeld aan.' Heeft DE MORGEN, de Vlaamse socialistische krant met ...
www.groene.nl/1995/03_01/inhoud.html - 3k

Sloppenwijk in Istanbul
... In de tussentijd naar Müçadele, links-radicale krant met een goed gedocumenteerd
archief. Hele stapel knipsels gekopieerd over Küçük Armutlu, ter ...
www.xs4all.nl/~evel/istanb.htm

OFFENSIEF: Marxisme
... periode van 1850-1858. Tijdens de herfst van 1843 verhuisde Marx dan naar Parijs
om daar, samen met Arnold Ruge, een radicale krant uit te geven. Van deze krant ...
www.offensief.demon.nl/nmarxisme.html

HTH
Selected response from:

Davorka Grgic
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4linkse, socialistische, radicale
Davorka Grgic
5 +2links georiënteerd (desgevallend: links, links-progressief...)
Evert DELOOF-SYS
4 +1progressief
Marijke Mayer


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
linkse, socialistische, radicale


Explanation:
Inhoud De Groene Amsterdammer van 1 maart 1995
... D66 en de nieuwe VVD van volkszanger Gordon. De AGUSTA-AFFAIRE: 'Linkse krant neemt
rechts smeergeld aan.' Heeft DE MORGEN, de Vlaamse socialistische krant met ...
www.groene.nl/1995/03_01/inhoud.html - 3k

Sloppenwijk in Istanbul
... In de tussentijd naar Müçadele, links-radicale krant met een goed gedocumenteerd
archief. Hele stapel knipsels gekopieerd over Küçük Armutlu, ter ...
www.xs4all.nl/~evel/istanb.htm

OFFENSIEF: Marxisme
... periode van 1850-1858. Tijdens de herfst van 1843 verhuisde Marx dan naar Parijs
om daar, samen met Arnold Ruge, een radicale krant uit te geven. Van deze krant ...
www.offensief.demon.nl/nmarxisme.html

HTH


    Van Dale
    Reference: http://www.google.com
Davorka Grgic
Native speaker of: Native in CroatianCroatian, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 63
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS: links of 'links georiënteerd': ja - radicaal/socialistisch: nee, toch nu niet meer
20 mins

agree  Tina Vonhof: Agree with Evert's response.
38 mins

agree  Pieter_H: I agree with Evert
1 hr

agree  Marijke Mayer: 'leftist' is 'een beetje links' dus niet echt radicaal en socialistisch is tegenwoordig ook 'middle of the road'zie Kok!
1 hr

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
progressief


Explanation:
Beide kranten hadden zich als het ware geïsoleerd als progressieve partijen die nog geen positie op het politieke vlak hadden ingenomen, enz.

Wel een beetje vrij vertaald, maar daar komt het wel op neer.

Een aantal Googeltjes:

Oost-Vlaanderen - Geschiedenis - Partijen - Voor WO I
... alle partijen aanvaardbaar ... eeuw geen voorgedrukte ... eerste politieke strekking ... een progressieve
en ... verenigingen op gemeentelijk vlak en ... haar positie ... die ... het ... nog ...
www.oost-vlaanderen.be/geschiedenis/voorwo1.cfm

Tribune 7/98: Brazilie wacht een lange hete zomer
... BRAZILIË. ... meer hadden. Om ... zijn beide het ... niet geïsoleerd te ... probeerden progressieve
bisschoppen ... zij zich bij ... CIMI als MST ... aan. Het beleid ... een ware media ... kranten ...
www.sp.nl/nieuws/tribune/9807/brazilie.stm

BIJDRAGEN VAN HET L
... snel geïsoleerd. Door ... naast progressieve vrijzinnigen ... van beide gezindten ... aantal kranten
heeft ... plaats hadden gemaakt ... roman als het ware opnieuw ... zich ...
www.lpboon.net/bub/4_1/goeman.htm

[PDF] Ir. Chris Huyskens nieuwe voorzitter U-raad
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
... van de Progressieve Fractie nog ... ken, maar hadden hiervoor meer ... conciërge toont zich
hier behoor ... staat bekend als zeer agressief ... dreigt. Door het niet goed ...
www.tue.nl/cursor/cursor1995102610.pdf -

Groetjes,
Marijke


    Dikke Van Dale
    Reference: http://www.Google.com
Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS: je bent er bijna; zelf zou ik gaan voor 'links-progressief'
8 mins
  -> uitstekend idee :-)

37 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
links georiënteerd (desgevallend: links, links-progressief...)


Explanation:
zijn drie mogelijkheden.
'radicaal/socialistisch' zou ik hier niet gebruiken; anders had het er ook wel zo gestaan.
'Leftist' is eerder 'braaf': 'links georiënteerd' lijkt me dan ook een goede keuze.

Dit keer geen referenties; je vindt ongetwijfeld heel wat links via www.google.com,www.metacrawler.com enz.

Of toch eentje:


[PDF] Media en milieu; Onderzoek van enquêtedata voor het project ...

File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
... 0,09 0,10 interactie (krant*waardenoriëntatie*opleiding) (-0,02) (0 ... zou verwach-
ten dat de links georiënteerde hoog opgeleide Volkskrant-lezer ...

www.scp.nl/boeken/werkdocumenten/doc59/nl/acrobat/docu059h6...

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof
12 mins

agree  Marijke Mayer: mee eens!
1 hr