KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

1 for 4 rights issue

Dutch translation: Bij een 1 voor 4 emissie van kooprechten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:1 for 4 rights issue
Dutch translation:Bij een 1 voor 4 emissie van kooprechten
Entered by: Thijs van Dorssen

02:00 Nov 19, 2001
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial / aandelen
English term or phrase: 1 for 4 rights issue
1 for 4 rights issue, 95% of which was taken up by existing shareholders

Ik begrijp wat er bedoeld wordt met het voorkeursrecht, maar weet niet hoe ik het onder woorden moet brengen. Wie helpt?
Linda
Bij een 1 voor 4 emissie ....
Explanation:
Hallo Linda,

het zit zo, iedere houder van 4 aandelen krijgt één recht (right). Met een bepaald aantal rechten mag hij een nieuw aandeeltje kopen. Hij moet dan zijn rechten daarvoor inleveren en er wat geld bij betalen. Dit wordt gedaan om de oude aandeelhouders de kans te geven de nieuw uit te geven aandelen (de nieuwe emissie) proportioneel te kunnen kopen. Men heeft dan als aandeelhouder in zekere zin een voorkeursrecht. Je hoeft allen maar je rechten uit te oefenen en je krijgt de nieuwe aandelen. Vaak ontstaat er ook handel met deze rights.

Iedereen die iets met de beurs te maken heeft weet wat er bedoeld word als je zegt:

Bij een 1 voor 4 uitgifte (emissie) van (koop)rechten werden 95 % door de bestaande aandeelhouders waargenomen.

Of:

Bij de uitgave van kooprechten in verhouding 1 tot 4 werden 95 % door de bestaande aandeelhouders waargenomen. (of aangenomen)

Je moet er misschien nog een beetje aan buigen maar dit is dus ongeveer de kern van de zaak.

Meer dan een miljoen Google hits voor: stock rights issue.

De groetjes
Selected response from:

Thijs van Dorssen
Grading comment
Dank je wel Thijs. Super uitgebreid en heel duidelijk.

Groetjes,

Linda
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Bij een 1 voor 4 emissie ....
Thijs van Dorssen
4 +195 % van de bestaande aandeelhouders met voorkeurrecht
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
95 % van de bestaande aandeelhouders met voorkeurrecht


Explanation:
gingen in op het aanbod van 1 nieuw aandeel per/voor 4 aandelen in hun bezit.

Is alvast één mogelijkheid.

"... van 4 EUR per aandeel in ... met hun voorkeurrecht (1 nieuw aandeel voor 4 aandelen in ... Verkochte
aandelen. 1-50 ... met deze aandelen vóór ... geannuleerd bij belangrijke ..."

www.dexia.com/nederlands/communique.php3?N=62




Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Thijs van Dorssen: Ik moet er zelf ook nog iets over schrijven. Maar dit klopt.
5 mins

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Bij een 1 voor 4 emissie ....


Explanation:
Hallo Linda,

het zit zo, iedere houder van 4 aandelen krijgt één recht (right). Met een bepaald aantal rechten mag hij een nieuw aandeeltje kopen. Hij moet dan zijn rechten daarvoor inleveren en er wat geld bij betalen. Dit wordt gedaan om de oude aandeelhouders de kans te geven de nieuw uit te geven aandelen (de nieuwe emissie) proportioneel te kunnen kopen. Men heeft dan als aandeelhouder in zekere zin een voorkeursrecht. Je hoeft allen maar je rechten uit te oefenen en je krijgt de nieuwe aandelen. Vaak ontstaat er ook handel met deze rights.

Iedereen die iets met de beurs te maken heeft weet wat er bedoeld word als je zegt:

Bij een 1 voor 4 uitgifte (emissie) van (koop)rechten werden 95 % door de bestaande aandeelhouders waargenomen.

Of:

Bij de uitgave van kooprechten in verhouding 1 tot 4 werden 95 % door de bestaande aandeelhouders waargenomen. (of aangenomen)

Je moet er misschien nog een beetje aan buigen maar dit is dus ongeveer de kern van de zaak.

Meer dan een miljoen Google hits voor: stock rights issue.

De groetjes


Thijs van Dorssen
PRO pts in pair: 43
Grading comment
Dank je wel Thijs. Super uitgebreid en heel duidelijk.

Groetjes,

Linda

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ellemiek Drucker: duidelijke uitleg Thijs! :-)
1 hr
  -> Dank je wel Ellemiek! Morgen leggen Evert en ik uit wat een "covered call" is. (lach)