KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

short the index

Dutch translation: het verkorten van de index


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:short the index
Dutch translation:het verkorten van de index
Entered by: Marijke Mayer

10:04 Dec 24, 2001
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: short the index
"...issuing banks short the index in order to carry it to levels that force bonds to be converted into shares."
Renate van den Bos
het verkorten van de index
Explanation:
Hello Renate, hieronder staat een voorbeeld in het Engels beschreven: http://www.blonnet.com/businessline/iw/2001/02/25/stories/08...
(index futures=financiële termijncontracten gebaseerd op de aandelenindex)
How does shorting index futures help? We know that HLL is a heavyweight in the index. This means the cash index will go down if HLL falls. And index futures typically moves in the same direction as the cash index. Shorting index futures will, thus, help the fund manager protect the downside if the HLL stock price falls. How?

As index futures falls with HLL, the fund manager can close the futures contract at a lower price and profit from the deal. The profit from futures contract may offset the loss suffered by the equity portfolio, provided the fund manager uses an optimal hedge.

Selected response from:

Marijke Mayer
Netherlands
Grading comment
Dankjewel!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Tja, .....
Thijs van Dorssen
5Look at Thijs' answer as he knows what he's talking about
Marijke Mayer
5Tja, .....
5verkopen de index in de wind...Carole Raes
4Don' worry about those points, Marijke.
4Don' worry about those points, Marijke.
Thijs van Dorssen
4het verkorten van de index
Marijke Mayer
4rente verlagen
4rente verlagen
4rente verlagen
4rente verlagen
4rente verlagen
3het in de wind verkopen van de index


  

Answers


50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rente verlagen


Explanation:
Index is waarschijnlijk rente


Native speaker of:

50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rente verlagen


Explanation:
Index is waarschijnlijk rente


Native speaker of:

50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rente verlagen


Explanation:
Index is waarschijnlijk rente


Native speaker of:

50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rente verlagen


Explanation:
Index is waarschijnlijk rente


Native speaker of:

50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rente verlagen


Explanation:
Index is waarschijnlijk rente


Native speaker of:

51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
het in de wind verkopen van de index


Explanation:
Shorten, in de wind verkopen of het nemen van een baissepositie is het verkopen van een financieel instrument zonder dat je het bezit. Je rekent op een koersdaling zodat je het later tegen een lagere prijs kan terugkopen (en je positie sluiten).
Doordat de uitgevende bank de index short, zal de index in principe lager gaan noteren (door het spel van vraag en aanbod). Waarom de obligaties hierdoor in aandelen zullen worden omgezet, is mij uit deze context niet helemaal duidelijk (dat hangt af van de voorwaarden van de converteerbare obligatie).


    Reference: http://www.forteon.be/lexicon_b.asp

Native speaker of:

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
het verkorten van de index


Explanation:
Hello Renate, hieronder staat een voorbeeld in het Engels beschreven: http://www.blonnet.com/businessline/iw/2001/02/25/stories/08...
(index futures=financiële termijncontracten gebaseerd op de aandelenindex)
How does shorting index futures help? We know that HLL is a heavyweight in the index. This means the cash index will go down if HLL falls. And index futures typically moves in the same direction as the cash index. Shorting index futures will, thus, help the fund manager protect the downside if the HLL stock price falls. How?

As index futures falls with HLL, the fund manager can close the futures contract at a lower price and profit from the deal. The profit from futures contract may offset the loss suffered by the equity portfolio, provided the fund manager uses an optimal hedge.




    Terminologie Financieel Management by Van Amerongen
Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624
Grading comment
Dankjewel!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Tja, .....


Explanation:
Zo, de schoonmoeder is de deur weer uit (kerstdiner) zodat ik nu even een vraagje kan beantwoorden.

Hallo Renate,

ik heb me met dit soort dingen 15 jaar lang bezig gehouden.

You are short the index if you make a short sale of a futures index contract. Short de index ben je als je dus èèn of meerdere contracten (precies die contracten die Marijke beschrijft) short verkocht hebt.

Er bestaan verschillende indexen. Hier staat dat de banken de index (aandelen index zoals bijv. de Dow Jones, S&P, de NYSE of de FT (footsie) door verkopen naar beneden drukken zodat de convertible bonds gedwongen in aandelen omgewisseld moeten worden. Prijzen worden bepaald door vraag en aanbod, logisch, hè? Weet iedere econoom.

Ik geloof dat er in het Nederlands geen woord voor short sale bestaat. De Duitsers zeggen hier dan 'Leerverkauf'. Het principe werkt zo, je kan iets eerst kopen en later verkopen met winst of verlies. Het omgekeerde kan je op de goederentrmijnmarkt ook doen. Als namelijk je èèrst verkoopt (short sale)en dan later weer terugkoopt. (cover your short position) Het is gewoon een book entry en of je nou eerst koopt of verkoopt maakt in principe niets uit. Als je iets voor FL 100,00 verkoopt en later voor FL 90,00 weer terugkoopt heb je een winst van FL 10,00. Je hebt FL 100,00 gekregen en FL 90,00 uitgegeven. Winst FL 10,00. Als je van een bepaald produkt genoeg op de markt smijt door het te verkopen daalt de prijs naar het economische principe van vraag en aanbod (Keynes, staat in elk studieboek voor econ.) Nou komt de truc van Luc. Sommige sogenaamde 'Convertible bonds' zijn dus bonds die gewoon bonds blijven mits de aandelen index waaraan ze gebonden zijn (welke dan ook) boven een bepaald niveau blijft. Het gaat te ver om uit te leggen waarom zulke dingen en hun variaties bestaan. Er zijn vele redenen voor. Onder een bepaald niveau worden deze bonds dus omgewisseld in aandelen. Om dit doel te bereiken drukken de uitgevende banken de index doordat ze genoeg index contracten verkopen om de markt naar beneden te drukken waardoor de genoemde convertibles dus in aandelen geconverteerd worden.

Deze uitleg is niet helemaal kompleet en ook zo eenvoudig mogelijk gehouden maar er zit dus nog iets meer achter.

Hier is mijn poging de zin te vertalen:

<B>De uitgevende banken drukken door short sales de index naar een niveau waar de bonds gedwongen in aandelen omgewisseld worden.</B>

Je noet er misschien nog een beetje aan vijlen maar dit is het principe.

Als ik nog tijd heb ga ik zo even naar je vraag over de fundamentals kijken. Dai weet ik namelijk ook.

Wat een lang verhaal, ik heb dorst gekregen van het praten, ik ga maar een biertje drinken.

Bye

<B><CENTER><marquee><font size +1> color=#FF0000> SEASONS GREETINGS!</marquee></center></font size -1></font color=#FF0000></B>



Native speaker of:

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Tja, .....


Explanation:
Zo, de schoonmoeder is de deur weer uit (kerstdiner) zodat ik nu even een vraagje kan beantwoorden.

Hallo Renate,

ik heb me met dit soort dingen 15 jaar lang bezig gehouden.

You are short the index if you make a short sale of a futures index contract. Short de index ben je als je dus èèn of meerdere contracten (precies die contracten die Marijke beschrijft) short verkocht hebt.

Er bestaan verschillende indexen. Hier staat dat de banken de index (aandelen index zoals bijv. de Dow Jones, S&P, de NYSE of de FT (footsie) door verkopen naar beneden drukken zodat de convertible bonds gedwongen in aandelen omgewisseld moeten worden. Prijzen worden bepaald door vraag en aanbod, logisch, hè? Weet iedere econoom.

Ik geloof dat er in het Nederlands geen woord voor short sale bestaat. De Duitsers zeggen hier dan 'Leerverkauf'. Het principe werkt zo, je kan iets eerst kopen en later verkopen met winst of verlies. Het omgekeerde kan je op de goederentrmijnmarkt ook doen. Als namelijk je èèrst verkoopt (short sale)en dan later weer terugkoopt. (cover your short position) Het is gewoon een book entry en of je nou eerst koopt of verkoopt maakt in principe niets uit. Als je iets voor FL 100,00 verkoopt en later voor FL 90,00 weer terugkoopt heb je een winst van FL 10,00. Je hebt FL 100,00 gekregen en FL 90,00 uitgegeven. Winst FL 10,00. Als je van een bepaald produkt genoeg op de markt smijt door het te verkopen daalt de prijs naar het economische principe van vraag en aanbod (Keynes, staat in elk studieboek voor econ.) Nou komt de truc van Luc. Sommige sogenaamde 'Convertible bonds' zijn dus bonds die gewoon bonds blijven mits de aandelen index waaraan ze gebonden zijn (welke dan ook) boven een bepaald niveau blijft. Het gaat te ver om uit te leggen waarom zulke dingen en hun variaties bestaan. Er zijn vele redenen voor. Onder een bepaald niveau worden deze bonds dus omgewisseld in aandelen. Om dit doel te bereiken drukken de uitgevende banken de index doordat ze genoeg index contracten verkopen om de markt naar beneden te drukken waardoor de genoemde convertibles dus in aandelen geconverteerd worden.

Deze uitleg is niet helemaal kompleet en ook zo eenvoudig mogelijk gehouden maar er zit dus nog iets meer achter.

Hier is mijn poging de zin te vertalen:

<B>De uitgevende banken drukken door short sales de index naar een niveau waar de bonds gedwongen in aandelen omgewisseld worden.</B>

Je noet er misschien nog een beetje aan vijlen maar dit is het principe.

Als ik nog tijd heb ga ik zo even naar je vraag over de fundamentals kijken. Dai weet ik namelijk ook.

Wat een lang verhaal, ik heb dorst gekregen van het praten, ik ga maar een biertje drinken.

Bye

<B><CENTER><marquee><font size +1> color=#FF0000> SEASONS GREETINGS!</marquee></center></font size -1></font color=#FF0000></B>


Thijs van Dorssen
PRO pts in pair: 43

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Massimo Lencioni
21 hrs
  -> Thanks Katja!

1 day 4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
verkopen de index in de wind...


Explanation:
Voor uitleg zie http://www.forteon.be/lexicon_b.asp
(Baissepositie: Wie aandelen verkoopt die men niet bezit moet deze aandelen lenen om ze te kunnen leveren aan de koper. Uiteindelijk moeten de aandelen worden gekocht om de transactie te sluiten. Een baissepositie heet ook 'in de wind gaan' of 'shorten').



Carole Raes
PRO pts in pair: 140

3 days 23 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Look at Thijs' answer as he knows what he's talking about


Explanation:
Folks,

I see that Renate has been so generous to award me points on something that came straight from research, and not from hands' on experience. I remember that I had a lot of trouble coming up with something that I vaguely understood myself, but felt comfortable enough with to use. Now I feel a little uncomfortable for getting the KudoZ and I wish I could transfer them to Thijs.

Believe me, take the explanation from the horse's mouth, so to speak. You may know that Thijs doesn't look like a horse (and he also doesn't look like his Xmas picture!)as we all met at the Powwow recently, but I just want to point out to you that he is very knowledgeable in this field.

Marijke

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Don' worry about those points, Marijke.


Explanation:
Better luck next time for me. I only hope that Renate will not use 'verkorten van de index' because it is not exactly correct.

I tried to add a comment but I was unable for some technical reason. I wanted to add the following: the opposite of a short position is a long position.

If you buy one March 2002 contract of S&P 500 futures contract on the CGO Mercantile exchange you are long the index. You will make a profit if the index goes up.

If you are expecting the index to drop and you are a manager of a big pension fund with large stock positions that you can't sell (for tax reasons for instance) you will considering hedging you stock holdings against the index.

This simply means that you will sell the equivalent of your holdings in contracts and buy them back at a profit after the drop or when you think the market is headed higher again. This is called: 'to lift the hedge' or to 'close out the hedge position'.

You can do this with many different commodities, money, interest rates, freight rates or with frozen concentrated Orange juice and the famous pork bellies.

In this question, the banks were seliing index futures contracts in order to bring down the market to a level where the convertibles would have to be converted into stock. There is not enough context to explain the exact reason.

Anyway, I have now written enough about this and I don't want to bother you all with my brokerage babble.

Regards


Native speaker of:

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Don' worry about those points, Marijke.


Explanation:
Better luck next time for me. I only hope that Renate will not use 'verkorten van de index' because it is not exactly correct.

I tried to add a comment but I was unable for some technical reason. I wanted to add the following: the opposite of a short position is a long position.

If you buy one March 2002 contract of S&P 500 futures contract on the CGO Mercantile exchange you are long the index. You will make a profit if the index goes up.

If you are expecting the index to drop and you are a manager of a big pension fund with large stock positions that you can't sell (for tax reasons for instance) you will considering hedging you stock holdings against the index.

This simply means that you will sell the equivalent of your holdings in contracts and buy them back at a profit after the drop or when you think the market is headed higher again. This is called: 'to lift the hedge' or to 'close out the hedge position'.

You can do this with many different commodities, money, interest rates, freight rates or with frozen concentrated Orange juice and the famous pork bellies.

In this question, the banks were seliing index futures contracts in order to bring down the market to a level where the convertibles would have to be converted into stock. There is not enough context to explain the exact reason.

Anyway, I have now written enough about this and I don't want to bother you all with my brokerage babble.

Regards

Thijs van Dorssen
PRO pts in pair: 43