KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

non-quality costs

Dutch translation: reductie van overbodige kosten (kostenposten) (kosten die niet bijdragen tot kwaliteit)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:non-quality costs
Dutch translation:reductie van overbodige kosten (kostenposten) (kosten die niet bijdragen tot kwaliteit)
Entered by: Evert DELOOF-SYS

19:14 Feb 19, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: non-quality costs
The only context I have is a bullet point saying: "Reduction of non-quality costs".
Willemina Hagenauw
reductie van overbodige kosten (kostenposten) (kosten die niet bijdragen tot kwaliteit)
Explanation:
Non-quality costs include the direct and indirect costs of everything a company does wrong, late, too often, or when it's not necessary. It is the money a company wastes.

Hoe moet je dit nu gaan vertalen:
'alle niet kwaliteitsgebonden/-gerelateerde kosten' --> niet-kwalitatieve kosten --> 'reductie van alle overbodige kosten'

'Overbodige kosten' zijn inderdaad die kosten die een bedrijf niet had moeten maken, indien het iets op de juiste manier, tijdig en regelmatig (en uiteraard niet overbodig) had gedaan, en lijkt me dus een aanvaardbare vertaling :)

Indien je er echt 'kwaliteit' wil bijsleuren, dan denk ik niet dat 'niet-kwaliteitsgebonden kosten' verkeerd zou zijn, of dit nu in een woordenboek staat of niet.

Ref.:

... Organisatiecultuur en informatiesystemen. ... de "mens" benaderen; kwalitatieve kosten/baten;
brainstorm-sessie als ... gelijke gronden, kijk niet alleen naar de ...

www.drostan.org/Cybrary/books/1989mentink/?part=2

en:

De genoemde punten leveren vele voordelen op. Immers personeel dat meedenkt zorgt er voor dat onnodige fouten en afwijkingen voorkomen worden. Werkzaamheden kunnen effectief en efficiënt uitgevoerd worden zonder dat overbodige kostenposten optreden. Personeel dat meedenkt is klantgericht. De planning kan geoptimaliseerd worden doordat informatie van de klant niet meer verloren gaat door gebrekkige communicatie tussen medewerker en leidinggevenden.

http://amc.adromi.nl/producten/personeel.html
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Dank aan allen. Ik denk dat ik met niet-kwaliteitsgebonden kosten in zee ga!

Willemina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4kosten van non-kwaliteit
joeky janusch
4reductie van overbodige kosten (kostenposten) (kosten die niet bijdragen tot kwaliteit)
Evert DELOOF-SYS
2Kosten vanwege onvoldoende kwaliteit
Ellemiek Drucker


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kosten van non-kwaliteit


Explanation:
vertaling die ik op een nederlandse site zag.


    Reference: http://httpwww.sum-it.nl/en199930.html
joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 230

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ellemiek Drucker: heeft 3 hits op google, maar ik ben er niet zo kapot van, sorry!
17 mins

30 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Kosten vanwege onvoldoende kwaliteit


Explanation:
Andere mogelijkheid...
Kosten vanwege onvoldoende kwaliteit
zie:www1.europarl.eu.int/forum/freelance/dispatch.cgi/intro/
showFile/100037/d20010321093559/No/419168NL.doc

Ik zoek nog even verder...
Groetjes
Ellemiek

--------------------------------------------------
Note added at 2002-02-19 20:00:54 (GMT)
--------------------------------------------------

Andere optie is : kosten afgekeurde produkten, maar dit is misschien te vrij!!

--------------------------------------------------
Note added at 2002-02-19 20:03:35 (GMT)
--------------------------------------------------

Andere optie is : kosten afgekeurde produkten, maar dit is misschien te vrij!!

Ellemiek Drucker
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 57

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
reductie van overbodige kosten (kostenposten) (kosten die niet bijdragen tot kwaliteit)


Explanation:
Non-quality costs include the direct and indirect costs of everything a company does wrong, late, too often, or when it's not necessary. It is the money a company wastes.

Hoe moet je dit nu gaan vertalen:
'alle niet kwaliteitsgebonden/-gerelateerde kosten' --> niet-kwalitatieve kosten --> 'reductie van alle overbodige kosten'

'Overbodige kosten' zijn inderdaad die kosten die een bedrijf niet had moeten maken, indien het iets op de juiste manier, tijdig en regelmatig (en uiteraard niet overbodig) had gedaan, en lijkt me dus een aanvaardbare vertaling :)

Indien je er echt 'kwaliteit' wil bijsleuren, dan denk ik niet dat 'niet-kwaliteitsgebonden kosten' verkeerd zou zijn, of dit nu in een woordenboek staat of niet.

Ref.:

... Organisatiecultuur en informatiesystemen. ... de "mens" benaderen; kwalitatieve kosten/baten;
brainstorm-sessie als ... gelijke gronden, kijk niet alleen naar de ...

www.drostan.org/Cybrary/books/1989mentink/?part=2

en:

De genoemde punten leveren vele voordelen op. Immers personeel dat meedenkt zorgt er voor dat onnodige fouten en afwijkingen voorkomen worden. Werkzaamheden kunnen effectief en efficiënt uitgevoerd worden zonder dat overbodige kostenposten optreden. Personeel dat meedenkt is klantgericht. De planning kan geoptimaliseerd worden doordat informatie van de klant niet meer verloren gaat door gebrekkige communicatie tussen medewerker en leidinggevenden.

http://amc.adromi.nl/producten/personeel.html

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706
Grading comment
Dank aan allen. Ik denk dat ik met niet-kwaliteitsgebonden kosten in zee ga!

Willemina