KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

net present value (NPV)

Dutch translation: Geactualiseerde nettowaarde

21:27 Jan 13, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: net present value (NPV)
same as before...I'm sure it cannot be "huidige nettowaarde"; that would be too simple
xxxblomguib
Dutch translation:Geactualiseerde nettowaarde
Explanation:
Van Amerongen (Terminologie Financieel Management) geeft "contante waarde van de verwachte nettokasstroom", maar dat wordt in de praktijk niet gebruikt.

De geactualiseerde nettowaarde is de nettowaarde omgerekend naar wat dat bedrag nu waard is (dus door de inflatiefactor te elimineren).
Selected response from:

Joeri Van Liefferinge
Belgium
Grading comment
hartelijk dank voor de hulp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Geactualiseerde nettowaarde
Joeri Van Liefferinge
4 +1Netto contante waarde
Drs. Pieter Stolwijk
4Netto huidige waarde
Pieter_H
4contante nettowaarde
Henk Peelen


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
contante nettowaarde


Explanation:
Jurlex:
present value = contante waarde

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Netto huidige waarde


Explanation:
Is the proper Dutch equivalent,
but as the case with IRR, I would perhaps not translate it.

Ref:

Financieel Management - 3: Waarderen van geldstromen II
Financieel Management. ... De netto huidige waarde (NPV) regel die in de praktijk
veel wordt gebruikt onderzoeken we met enkele voorbeelden. ...
home.bl.hva.nl/Studiemateriaal/ BWK/Jaar1/FIN1.3/fwh3.htm - 80k - In cache - Gelijkwaardige pagina's


***************
ScoutQuest.com De geschiedenis van Scouting
... Onder zijn leiding groeit de NPV flink. Hij wist de vereniging in korte tijd zowel
organisatorisch als financieel gezond te maken met als resultaat een forse ...
www.scoutquest.com/nl/scout/hist/geschiedenis01.shtml - 37k - In cache - Gelijkwaardige pagina's


HTH,

Piet


Pieter_H
Norway
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 139

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Geactualiseerde nettowaarde


Explanation:
Van Amerongen (Terminologie Financieel Management) geeft "contante waarde van de verwachte nettokasstroom", maar dat wordt in de praktijk niet gebruikt.

De geactualiseerde nettowaarde is de nettowaarde omgerekend naar wat dat bedrag nu waard is (dus door de inflatiefactor te elimineren).


    Reference: http://www.bbl.be/content/pdf%5Cnl%5Cnew_bulletin_fin%5C2368...
Joeri Van Liefferinge
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 90
Grading comment
hartelijk dank voor de hulp!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ariser
20 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Netto contante waarde


Explanation:
Perhaps the same as contante nettowaarde, but in Holland the expression is netto contante waarde.

Drs. Pieter Stolwijk
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ariser
18 hrs