yield to maturity

Dutch translation: effectief rendement bij langst mogelijke looptijd

English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: yield to maturity
heeft te maken met obligaties...heb ook niet veel meer context
xxxblomguib
Dutch translation:effectief rendement bij langst mogelijke looptijd
Explanation:
Een obligatie heeft een eindvervaldag, een aankoopprijs en een koersprijs. Wat je terugkrijgt op de vervaldag, ligt op voorhand vast (aankoopprijs + rente). Als je de obligatie in de loop van de looptijd overkoopt van iemand anders (meestal op de beurs), dan zal je rendement afhangen van de koersprijs (wat je ervoor betaalt) in verhouding tot wat je op de eindvervaldag zal ontvangen.
Selected response from:

Joeri Van Liefferinge
Belgium
Grading comment
hartelijk dank...dit kwam spijtig genoeg voor als voorbeeld in een technische vertaling...vermits ik zeer weinig afweet van dit soort zaken, was hulp hier zeer welkom.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +8effectief rendement bij langst mogelijke looptijd
Joeri Van Liefferinge
4effectief rendement
Henk Peelen


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +8
effectief rendement bij langst mogelijke looptijd


Explanation:
Een obligatie heeft een eindvervaldag, een aankoopprijs en een koersprijs. Wat je terugkrijgt op de vervaldag, ligt op voorhand vast (aankoopprijs + rente). Als je de obligatie in de loop van de looptijd overkoopt van iemand anders (meestal op de beurs), dan zal je rendement afhangen van de koersprijs (wat je ervoor betaalt) in verhouding tot wat je op de eindvervaldag zal ontvangen.


    Terminologie Financieel Management, F. van Amerongen, Kluwer
Joeri Van Liefferinge
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 90
Grading comment
hartelijk dank...dit kwam spijtig genoeg voor als voorbeeld in een technische vertaling...vermits ik zeer weinig afweet van dit soort zaken, was hulp hier zeer welkom.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
5 mins

agree  Henk Peelen
5 mins

agree  Benny Raemaekers
11 mins

agree  Maria Rosich Andreu
52 mins

agree  GertV: En wat een volledige uitleg!
1 hr

agree  Ariser: rendement tot vervaldag
3 hrs

agree  Peter Leistra
3 hrs

agree  xxxtonnie
6 hrs

1 day 14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
effectief rendement


Explanation:
Jurlex vertaalt het zonder aandacht te besteden aan de looptijd:
yield to redemption/maturity = effectief rendement

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150