KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

obligation

Dutch translation: verplichting


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:obligation
Dutch translation:verplichting
Entered by: Jacki

15:01 Jan 19, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: obligation
By encouraging xxx to hire one of his relatives, *John has placed himself under a personal sense of obligation*, which may get in the way of his ability to do his job.

Hoe vertaal ik obligation in de context van deze zin en eigenlijk het hele stuk tussen **.

Jacki
Jacki
Netherlands
Verplichtingen
Explanation:
"... heeft John verplichtingen op zich genomen..."
Selected response from:

Tina Vonhof
Canada
Grading comment
Ik heb uiteindelijk gekozen voor "zich verplichten tot", dus jij zat er het dichtste bij. Bedankt. Jacki
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1verantwoordelijkheid
Leo te Braake | dutCHem
4 +1Verplichtingen
Tina Vonhof
4heeft John zich min of meer schatplichtig gemaakt
Evert DELOOF-SYS
4borg
Benny Raemaekers
4 -1verbintenis
Henk Peelen


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
heeft John zich min of meer schatplichtig gemaakt


Explanation:
lijkt me alvast een mogelijkheid.

Prettig weekend nog!


Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Pleun Van Weeghel: John zou dan dank verschuldigd zijn, maar hij brengt zichzelf in de problemen door familie in zaken te betrekken, waardoor hij op de fouten van zijn familielid kan worden beoordeeld; hij heeft zichzelf ertoe verplicht voor iemand anders in te staan
34 mins
  -> ik vul je zin aan: dus heeft hij zich schatplichtig gemaakt aan het bedrijf; indien zijn familielid fouten maakt zal hij er inderdaad op worden beoordeeld

neutral  Tina Vonhof: Schatplichting lijkt mij te 'officieel'. B.v. boeren kunnen schatplichting zijn aan de landheer. Maar het gaat hier om een 'personal sense' of obligation.
5 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
borg


Explanation:
-

Benny Raemaekers
Belgium
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 102

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Verplichtingen


Explanation:
"... heeft John verplichtingen op zich genomen..."

Tina Vonhof
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 423
Grading comment
Ik heb uiteindelijk gekozen voor "zich verplichten tot", dus jij zat er het dichtste bij. Bedankt. Jacki

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  David Nielson
20 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
verantwoordelijkheid


Explanation:
...heeft John een persoonlijke verantwoordelijkheid op zich genomen,...

Ik snap meteen wat er bedoeld wordt. Toen ik pas bij mijn 1e werkgever werkte (rond 1970), kreeg ik een collega die het terecht niet lang volhield, en zijn oom die hem binnengebracht had werd er op aangekeken door menigeen in het bedrijf.

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Satie
1 day 15 hrs
  -> bedankt! er zijn nog niet veel peer-beoordelingen. Kennelijk een moeilijke kwestie...

20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
verbintenis


Explanation:
Jurlex:
obligation arising from the law: verbintenis uit de wet

Door xxx te stimuleren een van zijn relaties te huren, is John een soort van persoonlijke verbintenis aangegaan, die hem kan hinderen zijn taak te verrichten.

of:
Door xxx te stimuleren een van zijn relaties te huren, is John een soort van persoonlijke verplichtingen aangegaan, die hem kunnen hinderen zijn taak te verrichten.



Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Leo te Braake | dutCHem: Ik vind dit nu juist helemmaal niets met de wet te maken hebben: het betreft uitsluitend een MORELE verantwoordelijkheid!
1 day 6 hrs