KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

exercise warrants

Dutch translation: warrants uitoefenen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:exercise warrants
Dutch translation:warrants uitoefenen
Entered by: Jacki

15:07 Jan 19, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: exercise warrants
xxx exercised the warrants and ended up reluctantly owning the company.

Hoe vertaal ik "exercised the warrants"?

Zie ook mijn vorige vraag over warrants ;-)

Jacki
Jacki
Netherlands
warrant uitoefenen
Explanation:
een warrant is een bewijs dat recht geeft op de koop van aandelen (tegen een bepaalde prijs)
Selected response from:

Pleun Van Weeghel
France
Grading comment
Bedankt Pleun! Jij was het eerst met dit antwoord :-)
Jacki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3warrant uitoefenen
Pleun Van Weeghel
5 +3uitoefenen
Johan Salgado
5 +2warrants uitoefenen
Johan Salgado
4 +1heeft zijn (waarborg-)rechten uitgeoefend
Evert DELOOF-SYS
4zeggenschap uitoefenen/effectueren
Henk Peelen
3Borgstelling aflossen / inlossen
Pieter_H


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
uitoefenen


Explanation:
«to exercise» is uitoefenen

Johan Salgado
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in PortuguesePortuguese

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Pleun Van Weeghel: du choc des opinions jaillit la vérité
6 mins

neutral  Pieter_H: Wat doen we dan met "warrant"?
16 mins

agree  Benny Raemaekers
2 hrs

agree  Ariser
3 hrs

21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
warrant uitoefenen


Explanation:
een warrant is een bewijs dat recht geeft op de koop van aandelen (tegen een bepaalde prijs)

Pleun Van Weeghel
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 18
Grading comment
Bedankt Pleun! Jij was het eerst met dit antwoord :-)
Jacki

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  eldira: http://www.top44.com/lists/lists2.htm
1 hr

agree  Benny Raemaekers
2 hrs

agree  Ariser
3 hrs

30 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Borgstelling aflossen / inlossen


Explanation:
Jacki,

"Warrant" heeft ook met borgstelling te maken volgens Kramers Business.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-19 15:45:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik kom er aan te Denken op dat - indien een bedrijf niet de crediteuren betaalt, het vaak gebeurd dat de schuld wordt gevonverteerd naar aandelenkapitaal. Vandaar dat XX eigenaresse werd van een bedrijf , dat ze eigenlijk niet wilde hebben.

PH

Pieter_H
Norway
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 139

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
heeft zijn (waarborg-)rechten uitgeoefend


Explanation:
Hoeft dus m.i. niet letterlijk te worden vertaald, ttz warrants hier niet als louter verhandelbaar recht beschouwen (verhandelbaar recht verbonden aan bepaalde obligaties die toelaten in te schrijven ofwel op een aandeel, ofwel op een andere obligatie, onder de voorwaarden die bepaald zijn in het contract van uitgifte van de warrant)

In short, X heeft bepaalde waarborgen verleend - Y heeft niet gedaan wat hij heeft beloofd en dus oefent XXX zijn rechten uit

Bv.:
... de pandhouder, indien hij mag bepalen hoe de rechten worden uitgeoefend. Zijn de
aandelen evenwel verpand voor een lening die de pandhouder heeft verstrekt in ...

www.or-online.nl/naslag/wettenenregels/3/Hst 1

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Benny Raemaekers
2 hrs

47 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
warrants uitoefenen


Explanation:
Een warrant is een soort waardepapier (hiperoniem van «warrant»), waarin het recht belichaamd wordt om gedurende een vastgestelde periode (de looptijd) een bepaald aantal aandelen of obligaties te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs (deze wordt ook de uitoefenprijs) genoemd. Mbt de context er wordt krediet verleend en als waarborg krijgt de kredietgever een positie in het vermogen van de onderneming van de kredietnemer en tevens verkrijgt de kredietgever van de kredietnemer warrants. Warrant dus niet vertalen (strenge aanbeveling).

Johan Salgado
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in PortuguesePortuguese

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Benny Raemaekers
2 hrs

agree  Quark
6 hrs

20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zeggenschap uitoefenen/effectueren


Explanation:
een warrant is ook een volmacht. Zeggenschap in dit geval!

XXX oefende zeggenschap uit en werd ten slotte tegen zijn zin eigenaar van de onderneming.

Al moet ik wel zeggen dat een warrant in eerste instantie doet denken aan een volmacht/zeggesnchap ten aanzien van bepaalde financiële transacties. Maar zoals altijd draait veel/alles om de centen en betekent dat in feite een stuk zeggenschap binnen die onderneming. Blijkbaar waren die warrants in aantal of hoedanigheid dermate omvangrijk/belangrijk dat hij eigenaar werd.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150