balloon payment vs.prepayment

Dutch translation: ballonbetaling

English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: balloon payment vs.prepayment
verkopen/kopen van hypotheken. Het gaat niet zo zeer om de vertaling als wel om de betekenis; in de tekst wordt er gesugereerd dat het om twee tegengestelde dingen zou gaan. Ik dacht echter dat een "balloon payment" een vorm van vervroegd terugbetalen was....weet iemand hier meer over?
xxxblomguib
Dutch translation:ballonbetaling
Explanation:
bij een ballonbetaling hangt de ballon gewoonlijk op het einde, is dus inderdaad nogal het tegendeel van voorafbetaling.
Verdere menigsuitingen over balloon payment zijn er trouwens reeds in het glossarium.

Groeten,

Nikolaus

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-20 21:05:44 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.proz.com/?sp=h&id=321868
en
http://www.proz.com/?sp=h&id=334519
en
http://www.proz.com/?sp=h&id=341764

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-21 07:46:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Toegegeven, ik voelde uw tweede vraag natuurlijk aankomen, en zweeg liever wijzelijk. Inmiddels (een nacht rust) lijkt het me niet meer zo vreemd: pre-payments kunnen maandelijks betaald worden, als men b.vb. beter blijkt te verdienen, dan men bij afsluiten van de lening verwacht hat; zie b.vb. volgende calculator:
http://www.banksite.com/calc/prepay
Met deze uitleg zou pre-payment echter niet als voorafbetaling (zou in andere kontext zeker juist zijn), maar als \"vervroegde betaling\" moeten vertaald worden.
Selected response from:

Elisabeth Ghysels
Grading comment
Na zelf er ook een nacht over geslapen te hebben, ben ik tot dezelfde conclusie gekomen voor wat betreft de definitie van prepayments...hartelijk dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2ballonbetaling
Elisabeth Ghysels
4 +1is al geweest
Henk Peelen


Discussion entries: 1





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
ballonbetaling


Explanation:
bij een ballonbetaling hangt de ballon gewoonlijk op het einde, is dus inderdaad nogal het tegendeel van voorafbetaling.
Verdere menigsuitingen over balloon payment zijn er trouwens reeds in het glossarium.

Groeten,

Nikolaus

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-20 21:05:44 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.proz.com/?sp=h&id=321868
en
http://www.proz.com/?sp=h&id=334519
en
http://www.proz.com/?sp=h&id=341764

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-21 07:46:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Toegegeven, ik voelde uw tweede vraag natuurlijk aankomen, en zweeg liever wijzelijk. Inmiddels (een nacht rust) lijkt het me niet meer zo vreemd: pre-payments kunnen maandelijks betaald worden, als men b.vb. beter blijkt te verdienen, dan men bij afsluiten van de lening verwacht hat; zie b.vb. volgende calculator:
http://www.banksite.com/calc/prepay
Met deze uitleg zou pre-payment echter niet als voorafbetaling (zou in andere kontext zeker juist zijn), maar als \"vervroegde betaling\" moeten vertaald worden.

Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 149
Grading comment
Na zelf er ook een nacht over geslapen te hebben, ben ik tot dezelfde conclusie gekomen voor wat betreft de definitie van prepayments...hartelijk dank!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
14 mins

agree  Ariser
1 hr

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
is al geweest


Explanation:
is al eerder gevraagd: al veel informatie daar

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-20 21:17:25 (GMT)
--------------------------------------------------

en prepayment is natuurlijk het tegenovergestelde: vooruitbetaling, frankering


    Reference: http://www.proz.com/?sp=h&id=321868&keyword=balloon+payment
    Reference: http://www.proz.com/?sp=h&id=334519&keyword=balloon+payment
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ariser
55 mins