facilitating payment

Dutch translation: smeergeld

English term or phrase:facilitating payment
Dutch translation:smeergeld
Entered by: Jacki

13:12 Jan 22, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: facilitating payment
Hiermee wordt bedoeld geld dat je betaald om bepaalde zaken sneller gedaan te krijgen, smeergeld of steekpenningen dus. Ik denk alleen dat dit een 'nettere' of wat 'neutralere' term ervoor is.

Jacki
Jacki
Netherlands
ik denk dat je gelijk hebt...
Explanation:
"Nevertheless, it may be difficult to distinguish a legal facilitating payment from an illegal bribe, kickback or payoff. Accordingly, facilitating payments must be strictly controlled and every effort must be made to eliminate or minimize such payments."

ik denk dat je inderdaad "steekpenningen", "smeeergeld" of "omkoopgeld" kunt gebruiken.

Succes,

Serge L.
Selected response from:

Serge L
Grading comment
Na lang wikken en wegen en overleg met een bevriende jurist, heb ik toch maar besloten "smeergeld" te gebruiken. Hoewel ik denk dat dit niet dezelfde connotatie heeft als facilitating payment, komt dit toch het meest in de buurt lijkt me. Bedankt. Jacki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1ik denk dat je gelijk hebt...
Serge L
4 +1fooi, handgeld
Henk Peelen
4onderhandse betaling
Linda Ferwerda


Discussion entries: 1





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ik denk dat je gelijk hebt...


Explanation:
"Nevertheless, it may be difficult to distinguish a legal facilitating payment from an illegal bribe, kickback or payoff. Accordingly, facilitating payments must be strictly controlled and every effort must be made to eliminate or minimize such payments."

ik denk dat je inderdaad "steekpenningen", "smeeergeld" of "omkoopgeld" kunt gebruiken.

Succes,

Serge L.


    Reference: http://www.halliburton.com/about/sensitive_transactions.jsp
Serge L
PRO pts in pair: 392
Grading comment
Na lang wikken en wegen en overleg met een bevriende jurist, heb ik toch maar besloten "smeergeld" te gebruiken. Hoewel ik denk dat dit niet dezelfde connotatie heeft als facilitating payment, komt dit toch het meest in de buurt lijkt me. Bedankt. Jacki

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Satie
43 mins
  -> bedankt!

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
onderhandse betaling


Explanation:
Een optie!


Linda Ferwerda
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 715

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: "onderhands" is juist zo onofficieel als officieel mogelijk is
1 day 6 hrs

1 day 6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
fooi, handgeld


Explanation:
volgens de dikke van dale een synoniem voor steekpenning; ongeveer net zo "neutraal" als facilitating payments


godspenning
zwijggeld
aalmoes

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
2 days 17 hrs