KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

plea deal

Dutch translation: minnelijke schikking


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:plea deal
Dutch translation:minnelijke schikking
Entered by: Jacki

21:24 Jan 22, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: plea deal
Een krantenkop luidt als volgt:

XXX GUILTY OF ILLEGAL SALES TO RUSSIAN LAB
Unit Strikes Plea Deal for Computer Exports

Hoe vertaal ik die laatste subkop, dus ook het gebruik van unit in dit geval.

Jacki
Jacki
Netherlands
minnelijke schikking
Explanation:
An out-of-court deal or settlement. To strike a plea deal, een minnelijke schikking treffen.

"Unit" treft een minnelijke schikking voor computerexport.

Unit depends on what type of unit it is; a subsidiary, branch, division?
Selected response from:

Ariser
Grading comment
Bedankt! Aangezien er geen verdere context is, weet ik ook niet wat met die Unit wordt bedoeld. Jacki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +4minnelijke schikking
Ariser
3 -1Bureau schrapt/annuleert exceptie-transactie voor vomputerexport
Henk Peelen


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
Bureau schrapt/annuleert exceptie-transactie voor vomputerexport


Explanation:
Jurlex & Kluwer
unit (overheid) = bureau
strike a case off the cause list = een zaak van de rol voeren
plea = exceptie
deal = transactie


niet erg overtuigd van die "exceptie-transactie"

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Tina Vonhof: To strike a deal = een overeenkomst sluiten.
4 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +4
minnelijke schikking


Explanation:
An out-of-court deal or settlement. To strike a plea deal, een minnelijke schikking treffen.

"Unit" treft een minnelijke schikking voor computerexport.

Unit depends on what type of unit it is; a subsidiary, branch, division?

Ariser
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 132
Grading comment
Bedankt! Aangezien er geen verdere context is, weet ik ook niet wat met die Unit wordt bedoeld. Jacki

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Ik denk dat dit er dicht bij komt.
2 hrs

agree  Satie
9 hrs

agree  Pleun Van Weeghel: toch zou ik meer voelen voor behoud van de term deal, cf deals met justitie
1 day 8 hrs

agree  Hester Eymers: Zie hierover ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Plea_bargain
1544 days