KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

inflationary pay round

Dutch translation: Inflatiecorrectie

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Inflationary pay round
Dutch translation:Inflatiecorrectie

12:26 Jan 25, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: inflationary pay round
Tekst over financiële situatie in de UK (niet recent, maar voor opleiding).
Tineke Blokzijl - Haar
inflatie correctie
Explanation:
Een loonsverhoging ter compensatie van de effecten van inflatie.
Vaak is het slechts een percentage (70 tot 80 procent)van de inflatie op jaarbasis ten einde deze inflatie zelf toch tot stoppen te dwingen.
Netto resultaat voor de burger is een achteruitgang in koopkracht en welvaart.


Dit staat in tegenstelling met een loonronde ter verhoging van de koopkracht.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-26 15:04:24 (GMT)
--------------------------------------------------

inflatei: te grote circulatie van ongedekt papieren geld waardoor de koopkracht sterk daalt en de orijzen in getalswaarde hoog worden..

(Prisma- vreemde woordenboek A. Kolsteren 1956)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-26 15:05:00 (GMT)
--------------------------------------------------

Inflatie=
sterk daalt en prijzen
Selected response from:

Jos Essers
Grading comment
Heel hartelijk bedankt voor uw antwoord. Ik ben nu derdejaarsstudent vertaler Engels bij de LOI en het vertalen van financiële teksten vind ik nog lastig.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2inflatie correctie
Jos Essers
4 +1(salarisverhoging wegens) indexatie, indexering
Chris Hopley
3salarisronde met inflationaire effecten
Drs. Pieter Stolwijk


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
salarisronde met inflationaire effecten


Explanation:
context ontbreekt

Drs. Pieter Stolwijk
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jos Essers: inflatoir bedoelt u?
1 day 2 hrs
  -> ja, uiteraard, sorry

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
inflatie correctie


Explanation:
Een loonsverhoging ter compensatie van de effecten van inflatie.
Vaak is het slechts een percentage (70 tot 80 procent)van de inflatie op jaarbasis ten einde deze inflatie zelf toch tot stoppen te dwingen.
Netto resultaat voor de burger is een achteruitgang in koopkracht en welvaart.


Dit staat in tegenstelling met een loonronde ter verhoging van de koopkracht.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-26 15:04:24 (GMT)
--------------------------------------------------

inflatei: te grote circulatie van ongedekt papieren geld waardoor de koopkracht sterk daalt en de orijzen in getalswaarde hoog worden..

(Prisma- vreemde woordenboek A. Kolsteren 1956)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-26 15:05:00 (GMT)
--------------------------------------------------

Inflatie=
sterk daalt en prijzen

Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185
Grading comment
Heel hartelijk bedankt voor uw antwoord. Ik ben nu derdejaarsstudent vertaler Engels bij de LOI en het vertalen van financiële teksten vind ik nog lastig.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur: Ja, maar wel aaneengeschreven
23 hrs

agree  vixen: inflatiecorrectie
1 day 21 hrs

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
(salarisverhoging wegens) indexatie, indexering


Explanation:
Gewoon de jaarlijkse aanpassing van je salaris aan de index ....


    Reference: http://www.watsonwyatt.com/europe/netherlands/research/gripp...
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 785

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
11 hrs

neutral  Jos Essers: indexering hoeft niet het gevolg te zijn van inflatie.
12 hrs