KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

trade partner of choice

Dutch translation: favoriete handelspartner


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:trade partner of choice
Dutch translation:favoriete handelspartner
Entered by: Henk Peelen

09:48 Mar 25, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: trade partner of choice
Our sole objective is to become the trade partner of choice.
Renate van den Bos
de favoriete handelspartner
Explanation:
de gewenste handelspartner
de handelspartner die u wilt/wilde/zocht


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-25 10:46:02 (GMT)
--------------------------------------------------

de meest gewilde handelspartner
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Ik houd het op 'favoriete handelspartner'. Bedankt allemaal!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2bevoorrechte handelspartner / meest begunstigde handelspartner --> favoriet, ...van uw keuze,...
Evert DELOOF-SYS
4 +3de favoriete handelspartner
Henk Peelen
5handelspartner bij voorkeurBenny Raemaekers
5preferente handelspartnerToiny Van der Putte-Rademakers
4verkozen handelspartnerElisabeth Toda-v.Galen


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
verkozen handelspartner


Explanation:
*

Elisabeth Toda-v.Galen
France
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 40

3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
handelspartner bij voorkeur


Explanation:
-

Benny Raemaekers
Belgium
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 102

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
de favoriete handelspartner


Explanation:
de gewenste handelspartner
de handelspartner die u wilt/wilde/zocht


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-25 10:46:02 (GMT)
--------------------------------------------------

de meest gewilde handelspartner

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150
Grading comment
Ik houd het op 'favoriete handelspartner'. Bedankt allemaal!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
9 mins

agree  Benny Raemaekers
1 hr

agree  Chantal Henno
2 hrs

26 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
preferente handelspartner


Explanation:
Veel bedrijven hanteren een lijst van preferente handelspartners, waar alle afdelingen (vaak verplicht, tenzij er zeer goede gronden zijn om af te wijken) goederen of diensten afnemen.

Toiny Van der Putte-Rademakers
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 143

41 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
bevoorrechte handelspartner / meest begunstigde handelspartner --> favoriet, ...van uw keuze,...


Explanation:
Bevoorechte, enz. zijn algemeen aanvaarde termen die uitdrukken dat een land de status van bevoorrecht handelspartner krijgt
Vaak aangeduid met 'most favoured nation principle'.
Vandaar is het maar een klein stapje naar handelspartner van keuze, favoriete handelspartner, belangrijkste handelspartner, uitverkoren handelspartner enz.

Welke term je nu best gebruikt, hangt uiteraard af van verdere context.


Bv.:

... voordeel op. Op de RTC werd voor Nederland de status van meest bevoorrechte
handelspartner van Indonesië bedongen. Dit hield in ...
www.antenna.nl/wvi/nl/dh/geschiedenis/ga1.html

... Elk in de bilaterale onderhandelingen gedane beslissing tot marktopening geldt
vanwege het principe van `meest begunstigde handelspartner' bij uitbreiding ...
www.milieudefensie.nl/wto/publicaties/ briefaanybemawtoeu.pdf -


... de status van meest begunstigde handelspartner toekennen, alsmede de verbetering
van de levensomstandigheden van de minst bevoorrechte bevolkingsgroepen in ...

europa.eu.int/abc/doc/off/rg/nl/1997/nlx61297.htm - 23k

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Benny Raemaekers
53 mins

agree  Quark
1 hr