KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

discrete manufacturing

Dutch translation: stuksfabricage


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:discrete manufacturing
Dutch translation:stuksfabricage
Entered by: Leo te Braake | dutCHem

22:42 Dec 9, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: discrete manufacturing
in een lijst sectoren:
Process manufacturing
Discrete manufacturing.
De eerste is denk ik verwerkende industrie maar wat is discrete manufacturing?
Marijkeb
Netherlands
stuksfabricage.
Explanation:
Simpele prductielogistieke term. Discreet betekent hier begrensd: iets dat een eigen vorm heeft, dat je kunt vastpakken, dat maten heeft. Dingen dus, die je kunt tellen.

Tegengestelde is inderdaad process manufacturing, verwerkend: het gaat om materiaal. Materiaal dat geen vorm heeft (vloeistoffen) of waarvan de vorm tamelijk onbelangrijk is (muisjes,een stromende vaste stof) en die worden verkocht per gewicht of volume.

Semi-process is de industrie die begint met processing (van chocola e.v.a. hagelslagjes maken), en er daarna doosjes omheen doen (rechthoekig, stapelbaar, past in omdoos op pallet, de doosjes betaal je per stuk bij AH. Geen hond die zich bewust is van het preciese gewicht).
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5stuksfabricage.
Leo te Braake | dutCHem
4 +1discrete industrie?
Linda Switten


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
discrete industrie?


Explanation:
Als je in google zoekt op discrete manufacturing, krijg je heel wat hits.

Bentley spreekt nu van vijf industriegroepen: Transport en Infrastructuur, Architectuur en Constructie, Overheid, Telecom en Utilities en tenslotte Process en Discrete Manufacturing.

http://www.fnl.nl/microvisie/archief2002/mv2002-02/mv2002-02...

ACM: Landbouw, bouw, mijnbouw Process manufacturing omvat industrieën die grondstoffen transformeren tot producten of tot stoffen met andere chemische eigenschappen. Discrete manufacturing omvat industrieën die van halffabrikaten eindproducten maken.

europa.eu.int/comm/employment_social/ soc-dial/info_soc/news/nl.pdf
Discrete industrie geeft ook een aantal hits, dus misschien is het wel een mogelijkheid.

Branche oplossingen voor MKB voor Discrete Industrie

Ondernemingen binnen de discrete industrie kenmerken zich overwegend door klantspecifieke productie.

http://www.ctac-align.nl/diensten/branche_opl_industrie.asp

Glovia International is leverancier van totaaloplossingen op het gebied van logistieke informatiesystemen. Glovia levert ERP eCommerce en Collaboration systemen. Deze systemen ondersteunen bedrijven in de discrete industrie (automotive, capital equipment, elektronica, telecommunicatie, industriële producten en projecten) met alle voorkomende productieconcepten van make-to-stock tot engineer-to-order.

http://nl.fujitsu.com/producten/software/

Linda Switten
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 19

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen
11 hrs

18 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
stuksfabricage.


Explanation:
Simpele prductielogistieke term. Discreet betekent hier begrensd: iets dat een eigen vorm heeft, dat je kunt vastpakken, dat maten heeft. Dingen dus, die je kunt tellen.

Tegengestelde is inderdaad process manufacturing, verwerkend: het gaat om materiaal. Materiaal dat geen vorm heeft (vloeistoffen) of waarvan de vorm tamelijk onbelangrijk is (muisjes,een stromende vaste stof) en die worden verkocht per gewicht of volume.

Semi-process is de industrie die begint met processing (van chocola e.v.a. hagelslagjes maken), en er daarna doosjes omheen doen (rechthoekig, stapelbaar, past in omdoos op pallet, de doosjes betaal je per stuk bij AH. Geen hond die zich bewust is van het preciese gewicht).

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316