KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

on account payment

Dutch translation: een (aan-)betaling op rekening


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:on account payment
Dutch translation:een (aan-)betaling op rekening
Entered by: Pieter_H

10:34 Dec 14, 2003
English to Dutch translations [Non-PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: on account payment
Men betaalt al dan niet periodiek een bepaald -niet nader gespecificeerd- bedrag in op een rekening (courant)en dat niet niet tegengeboekt kan worden t.o.v. specifieke facturen. Een "lump sum", dus.

Een À conto-/Depositum-betaling. Het eerste is Scandinavisch en maar de laatste is meer een "down payment"

Rekening-courant betaling misschien?
Kan iemand dit bevestigen of zijn er andere voorstellen?

TIA
Pieter_H
Norway
een betaling op rekening
Explanation:
Volgens F. van Amerongen in 'Terminologie financieel management' is
to pay on account = betalen op rekening

Mijn man is financieel adviseur en bevestigt dit (voor wat het waard is :-)))
Selected response from:

Saskia Steur
Grading comment
Hoi Saskia, Chris heeft op zich wel gelijk.
Een betaling op rekening staat m.i. tegenover betaling contant of onder rembours.

Ik heb zelf 'uitgedokterd' dat er (aan-)betaling op rekening van maak, om te laten blijken dat de betaling niet persé precies voor één of meer facturen behoeft te zijn.
In ieder geval allebei bedankt voor het meedenken.
:-)
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4een betaling op rekeningSaskia Steur
3 -1doorlopend krediet [?]
Chris Hopley


Discussion entries: 2





  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
doorlopend krediet [?]


Explanation:
Sounds like a rather idiosynchratic defintion of payment on account, which is normally a method used to settle accounts for specific bills without having to pay up-front (cf. betaling op rekening). This definition sounds more like the concept of a budget account or a revolving credit account. See also Kudoz ref. below.


    Reference: http://www.proz.com/kudoz/380101
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 785

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Saskia Steur: nee, bij een krediet wordt rente betaald
8 hrs
  -> Hoeft niet, 'krediet' betekent alleen dat je niet meteen bij levering hoeft te betalen (cf. ook renteloze lening of 0%-rente). Bovendien lijkt het mij dat wel of geen rente betalen hier niet ter zake doet.

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
een betaling op rekening


Explanation:
Volgens F. van Amerongen in 'Terminologie financieel management' is
to pay on account = betalen op rekening

Mijn man is financieel adviseur en bevestigt dit (voor wat het waard is :-)))


Saskia Steur
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 379
Grading comment
Hoi Saskia, Chris heeft op zich wel gelijk.
Een betaling op rekening staat m.i. tegenover betaling contant of onder rembours.

Ik heb zelf 'uitgedokterd' dat er (aan-)betaling op rekening van maak, om te laten blijken dat de betaling niet persé precies voor één of meer facturen behoeft te zijn.
In ieder geval allebei bedankt voor het meedenken.
:-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Chris Hopley: Correct as a term-for-term translation, but it hardly fits Pieter's definition, which is why - I suspect - he is asking the question...
1 hr